Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Witte slijtage op crankarmen

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 06 dec 2023 18:59

havana schreef: 11 aug 2023 07:41 Stukje helicoptertape op de cranks...
https://www.futurumshop.nl/bikeshield-c ... rant.phtml

Bedoel je dan zoiets?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16309
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 dec 2023 21:06

Er zijn hier al eens veel goedkopere alternatieven gepost.
Oa
PfX Extra sterke nano-tape van hoge kwaliteit [3 m] – nieuwe versie 2023 – transparante nano-tape herbruikbaar – extreem sterke aandacht https://amzn.eu/d/4mmZATw
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 06 dec 2023 21:47

Is het niet gewoon corrosie van het aluminium (als dat het materiaal is)?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 07 dec 2023 09:45


Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 07 dec 2023 10:44

Als je jouw schoenplaatjes perfect hebt afgesteld/laten afstellen en er is geen speling om je schoenplaatjes iets te verschuiven, dan is iets als helicoptertape inderdaad een goede oplossing. Anders zou ik eerst kijken of je jouw schoenplaatjes iets naar binnen (schoenplaatjes richting crank = meer ruimte tussen schoen en crank) kunt schuiven. Let op dat je ze niet verdraaid. Het zal waarschijnlijk maar om een millimeter of 1 á 2 gaan, dus waarschijnlijk merk je er verder niets van, en als je de nieuwe positie niet prettig vindt dan zet je ze gewoon weer terug. Teken ze gewoon even af, met een permanente markeerstift bijvoorbeeld, voordat je ze verplaatst. Dan kan je ze eenvoudig weer terugzetten als het nodig is.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2207
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 dec 2023 11:01

Bij mij slijten al mijn crancks op die manier. Overigens ook in de zomer. Niet heel mooi, maar het zal wel is mijn gedachte. Veel vervelender vind ik dat ik met mijn hakken ook mijn liggende achtervorken raak. Die moet ik echt afplakken, want anders slijten die echt door en een gat in je liggende achtervork is wel een serieus probleem, want die wordt juist daar zwaar belast. Dus bij ieder fiets begin ik voor ik ga fietsen met 2 stukjes tape op de liggende achtervorken te plakken, daar waar mijn hakken ze raken. Eens per 2 jaar vervangen en probleem opgelost. Hiervoor gebruik ik stukjes van doorzichtige stickers die eigenlijk bedoeld zijn oim je onderbuis (MTB) tegen steenslag te beschermen (van lizzard skins) werkt voor mij perfect, zou je ook eens op je crancks kunnen proberen als je die scheurplekken niet wilt.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1688
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 07 dec 2023 11:56

Het zijn geen slijtageplekken, het zijn gebruikssporen en het is niet erg.
hun fietsen.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 07 dec 2023 14:03

ophetkantje schreef: 07 dec 2023 11:01 Bij mij slijten al mijn crancks op die manier. Overigens ook in de zomer. Niet heel mooi, maar het zal wel is mijn gedachte. Veel vervelender vind ik dat ik met mijn hakken ook mijn liggende achtervorken raak. Die moet ik echt afplakken, want anders slijten die echt door en een gat in je liggende achtervork is wel een serieus probleem, want die wordt juist daar zwaar belast. Dus bij ieder fiets begin ik voor ik ga fietsen met 2 stukjes tape op de liggende achtervorken te plakken, daar waar mijn hakken ze raken. Eens per 2 jaar vervangen en probleem opgelost. Hiervoor gebruik ik stukjes van doorzichtige stickers die eigenlijk bedoeld zijn oim je onderbuis (MTB) tegen steenslag te beschermen (van lizzard skins) werkt voor mij perfect, zou je ook eens op je crancks kunnen proberen als je die scheurplekken niet wilt.
Mijn zoon heeft dit probleem ook. Is gewoon zijn natuurlijke voetstand. Tot nu toe werden de plaatjes zo gepositioneerd dat hij net niet aan de achtervork raakte met zijn hakken. Voelde altijd wat geforceerd aan voor hem.
Maar nu heeft de bikefitter van de ploeg waar hij nu voor rijdt hem simpelweg pedalen met langere as aangeraden. Shimano dura ace pedalen zijn gewoon standaard verkrijgbaar met een iets langere as. Hierdoor konden ze zijn plaatjes voldoende schuin zetten en kwam hij toch niet meer met de hak tegen de achtervork. Hij vind dit een enorme verbetering.

JoeyvEde92
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17

JoeyvEde92 07 dec 2023 15:24

Een langere pedaalas zorgt ook voor een andere q-factor... Dat is niet voor iedereen een verbetering.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13146
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 dec 2023 16:06

Nee maar het hoeft ook niet erg te zijn, zeker niet voor de personen met een gravelbike of MTB waar de q factor steeds groter wordt.

Maar als je de crank niet continu raakt zou ik het lekker zo laten. beetje tape erop misschien

JoeyvEde92
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17

JoeyvEde92 07 dec 2023 16:12

Juist op een gravelbike zou ik er mee oppassen. Q factor van een GRX crank is bijvoorbeeld al wat groter, met langere pedaalassen wordt die nog groter.
Klakkeloos langere pedaalassen monteren adviseer ik niet, maar het kan zeker een goede oplossing zijn voor sommigen (of velen).

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 07 dec 2023 16:15

Als je met de hakken naar binnen rijdt zal de effectieve q factor sowieso kleiner worden.

Plaats reactie