Shimano bouten remklauw - hulp gevraagd
Op de vork die ik nu heb zitten gewoon twee montagegaten die "uitlijnen" met de remklauw.
Nu gaat er nog een andere vork in, dus wellicht zit het daar anders. Of die zie ik iets over het hoofd?
[edit] Op mijn eigen Scott zitten de klauwen ook rechtstreeks op het frame.
Op mijn gravelracer zit inderdaad een adapter en moet je die ook gebruiken (gaten verder uit elkaar, zie foto).
Nu gaat er nog een andere vork in, dus wellicht zit het daar anders. Of die zie ik iets over het hoofd?
[edit] Op mijn eigen Scott zitten de klauwen ook rechtstreeks op het frame.
Op mijn gravelracer zit inderdaad een adapter en moet je die ook gebruiken (gaten verder uit elkaar, zie foto).
Ik heb nog gezocht naar verschillende montagepunten. Maar die kon ik zo snel niet vinden. Op de MTB heb je natuurlijk PM6 en PM7 etc. Op de racefiets zal er dus ook wel genoeg verschillende 'standaarden' zijn ja.
Ride bikes, not tanks!
Thanks voor de hulp allemaal. Ik heb bij R2 een hele rits maten besteld. Altijd handig voor de onderdelenbak.
bike-components is ook altijd wel redelijk gesorteerd. Zelf ook eens navraag gedaan voor iets dat ze niet op de website hadden staan (lange versie pedaal-as) en toen waren ze bereid om die te bestellen. Is wel al weer even geleden, of ze dat nog steeds doen is een kwestie van vragen.
https://www.bike-components.de/de/kompo ... er=Shimano
https://www.bike-components.de/de/kompo ... er=Shimano
Ik noem dat pikje, een andere benaming kan ik er niet voor bedenken 

Even terugkoppelen.
Voor race/gravel zijn er dus twee flatmount standaarden.
Gebruikelijk is dat de gaten vrij ver uit elkaar staan (70 mm hart-hart). Dan gebruik je altijd de lange adapter (onderste plaatje). Hoe je deze monteert hangt af van of je een 140 mm of een 160 mm disc wil.
Er is echter ook een wat nieuwere standaard in vorkenland waarbij de klauw rechtstreeks op de vork gemonteerd kan worden (36,5 mm hart-hart). Meestal kun je (zonder adapter) dan een 140 mm schijf te gebruiken. Wil je echter toch een 160, moet je een kortere adapter (zie plaatje) ertussen zitten (die volgens de beschrijving bedoeld is voor de achterrem, maar dus ook gebruikt kan worden voor de voorrem althans in dit geval).
Er zijn overigens ook vorken waar alleen een 160 mm op past (zoals mijn Scott Addict RC). Wil je dan naar 140 heb je pech (kan niet).
Toevallig was ik net nog even bij de LBS, ook nog even over de 'pikjes' gehad. Hij monteert die maar zelden. Oplossing voor een niet-bestaand probleem, zo lang je de bouten maar goed vastzet....
Voor race/gravel zijn er dus twee flatmount standaarden.
Gebruikelijk is dat de gaten vrij ver uit elkaar staan (70 mm hart-hart). Dan gebruik je altijd de lange adapter (onderste plaatje). Hoe je deze monteert hangt af van of je een 140 mm of een 160 mm disc wil.
Er is echter ook een wat nieuwere standaard in vorkenland waarbij de klauw rechtstreeks op de vork gemonteerd kan worden (36,5 mm hart-hart). Meestal kun je (zonder adapter) dan een 140 mm schijf te gebruiken. Wil je echter toch een 160, moet je een kortere adapter (zie plaatje) ertussen zitten (die volgens de beschrijving bedoeld is voor de achterrem, maar dus ook gebruikt kan worden voor de voorrem althans in dit geval).
Er zijn overigens ook vorken waar alleen een 160 mm op past (zoals mijn Scott Addict RC). Wil je dan naar 140 heb je pech (kan niet).
Toevallig was ik net nog even bij de LBS, ook nog even over de 'pikjes' gehad. Hij monteert die maar zelden. Oplossing voor een niet-bestaand probleem, zo lang je de bouten maar goed vastzet....
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5669
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ja eigenlijk monteer je die adapters het liefst maar 1x. Er zit ook flink threadlocker op de bouten. En die stalen bouten kunnen zich over tijd ook nog eens vastvreten in het alu. Ook zijn de shimano bouten ook ietsje oversized volgens mij. Moet je bijvoorbeeld de remklauw vervangen kan je beter maar gewoon een nieuwe adapter nemen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14502
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik gebruik op bouten voor de rem altijd veel locktite, aandraaien op 6 of 8nm afhankelijk of het M5 of M6 is en het komt nooit meer los.
In de vork tap ik de gaten altijd nog een keer met een tap, bij mijn vorige foil zat dat zo krap dat ik echt bang was dat ie ging breken.
Ik zou ook altijd titanium pakken, dat is voor remmen een stuk fijner. vreet niet in, roest niet en kan goed tegen zweet.
Persoonlijk zou ik er bij shimano ook gewoon normale bouten in doen als ik die speciale niet zou hebben, wat kan er gebeuren?
Als ik het voor mezelf zou doen tenminste
In de vork tap ik de gaten altijd nog een keer met een tap, bij mijn vorige foil zat dat zo krap dat ik echt bang was dat ie ging breken.
Ik zou ook altijd titanium pakken, dat is voor remmen een stuk fijner. vreet niet in, roest niet en kan goed tegen zweet.
Persoonlijk zou ik er bij shimano ook gewoon normale bouten in doen als ik die speciale niet zou hebben, wat kan er gebeuren?
Als ik het voor mezelf zou doen tenminste