Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sportmedisch onderzoek

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 25 okt 2023 10:03

BertL schreef: 24 okt 2023 17:29
ColumsbusMJ schreef: 24 okt 2023 15:23
BertL schreef: 24 okt 2023 09:10 Ik heb binnenkort een afspraak voor zo’n keuring bij het Sportmedisch Adviescentrum in Amersfoort.
Daar ga ik nu elke 5 jaar een keer naar toe voor een onderzoek. Ben nu 60+ en links en rechts begint er wat te kraken.
Doe je de meest uitvoerige keuring?

Ik heb in juni een bikefit laten doen bij het SMA in Amersfoort. Dat is toen goed bevallen. Dank voor de tip.
Ik ga het 'Groot sportmedisch onderzoek' laten doen, zonder ademgasanalyse. Dat is niet meer nodig. Mijn wedstrijdperiode ligt achter me en ik weet inmiddels wel dat mijn vetverbranding goed ontwikkeld is. De komende jaren ga ik me concentreren op lang en langzaam fietsen en dat wil ik zo lang mogelijk volhouden.
Ik fiets zelf geen wedstrijden, denk ook niet dat dit ooit zal gebeuren. Ik vind het wel leuk om te zien hoeveel "beter" ik nog kan worden. De ademgasanalyse zou voor mij handig zijn met het bepalen van trainingszones en het wat gerichter kunnen trainen. Met die berichten over jonge fitte gasten met hartklachten sluit ik het graag voor mezelf uit. Helemaal zeker weten doe je het nooit, maar voor de gemoedstoestand is het voor mij een fijn gegeven als er niets vreemds wordt ontdekt, of als het er wel is dat ik daar bekend mee ben.

De vorige keer ben ik goed geholpen bij Sportgeneeskunde Midden Nederland. De praktijk van Jim van Join lijkt mij ook een interessante optie.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 25 okt 2023 11:51

Dat vind ik ook, opvallend om te zien hoeveel beter je kan worden. Of beter mijn niveau van 7 jaar terug te evenaren.

Ik neem aan dat jonge wielrenners allemaal een onderzoek krijgen op ernstige afwijkingen. Nu sluit je dan nog niets uit.
Het is ook logisch dat er meer doden zijn binnen het wielrennen, met welke ander activiteit belast je je hart zo extreem, dan kom je in drugs, alcohol, misschien militairen uit.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 25 okt 2023 11:56

We moeten ook niet vergeten dat profwielrenners altijd de druk voelen om zo snel mogelijk weer fit te zijn na een griep of corona infectie. Meeste renners hebben contracten voor 1-2 jaar en je wil in die periode wel wat presteren/van dienst zijn voor de ploeg om weer een verlenging of verbetering van het contract te krijgen. Daardoor ga je over lichamelijke grensen die niet goed voor je zijn. Toen ik corona had met 2 dagen koorts heb ik 12 dagen de fiets niet aangeraakt en daarna in 7 dagen weer rustig opgebouwd tot het goede gevoel terugkwam. Die tijd hebben profs vaak niet met alle risico's (myocarditis) van dien.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 25 okt 2023 12:17

NuitKor schreef: 25 okt 2023 11:56 We moeten ook niet vergeten dat profwielrenners altijd de druk voelen om zo snel mogelijk weer fit te zijn na een griep of corona infectie. Meeste renners hebben contracten voor 1-2 jaar en je wil in die periode wel wat presteren/van dienst zijn voor de ploeg om weer een verlenging of verbetering van het contract te krijgen. Daardoor ga je over lichamelijke grensen die niet goed voor je zijn. Toen ik corona had met 2 dagen koorts heb ik 12 dagen de fiets niet aangeraakt en daarna in 7 dagen weer rustig opgebouwd tot het goede gevoel terugkwam. Die tijd hebben profs vaak niet met alle risico's (myocarditis) van dien.
Dan vraag je je toch af wat de arts van de ploeg adviseert na een besmetting.
Luisteren naar je lichaam.
Volgend jaar ga ik ook een groot sportmedisch onderzoek doen,gewoon omdat ik wil weten hoe ik er voor sta op mijn 56ste ;)
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 25 okt 2023 12:22

nijkie schreef: 25 okt 2023 12:17
NuitKor schreef: 25 okt 2023 11:56 We moeten ook niet vergeten dat profwielrenners altijd de druk voelen om zo snel mogelijk weer fit te zijn na een griep of corona infectie. Meeste renners hebben contracten voor 1-2 jaar en je wil in die periode wel wat presteren/van dienst zijn voor de ploeg om weer een verlenging of verbetering van het contract te krijgen. Daardoor ga je over lichamelijke grensen die niet goed voor je zijn. Toen ik corona had met 2 dagen koorts heb ik 12 dagen de fiets niet aangeraakt en daarna in 7 dagen weer rustig opgebouwd tot het goede gevoel terugkwam. Die tijd hebben profs vaak niet met alle risico's (myocarditis) van dien.
Volgend jaar ga ik ook een groot sportmedisch onderzoek doen,gewoon omdat ik wil weten hoe ik er voor sta op mijn 56ste ;)
Ik denk dat de rol van de arts veel duidelijker moet worden. Je ziet nog steeds renners doorrijden met breuken. Dat zou een arts niet toe moeten staan. Met griep/koorts is het nog lastiger omdat dit niet zo zichtbaar is als een breuk, dan weet je wanneer geheeld. Als koorts weg is voel je je wel weer beter, maar is intensief koersen dan wel verstandig?

jakkel
Forum-lid

jakkel 25 okt 2023 12:51

nijkie schreef: 25 okt 2023 12:17

Luisteren naar je lichaam, dat is het inderdaad. Wij als gewone stervelingen kunnen ons dat veroorloven. Een prof die onder druk staat een pak minder. Als ik ziekjes ben, of geweest ben, dan doe ik het altijd rustig aan op de fiets, 'k ga vooral niet in groep rijden, want dan laat ik me in de 'finallekes' altijd vangen. :D
Ik ben ondertussen 52 en zit met een genetisch aangelegd hoog cholesterol gehalte. Dit jaar m'n voedingsgewoonten aangepast en amper nog alcohol. Resultaat: 4 à 5 kg minder en de recuperatie is ook wat beter. Maar de slechte cholesterol is amper gedaald. En soms ga ik geregeld nog eens heel diep op die fiets (net weer op de Zwift...). Nu, voor m'n werk dien ik elke vier jaar medisch grondig doorgelicht te worden. Vorige maand was het weer zover, toch altijd met een beetje angst. Cardio, pneumo, biometrie, stoelgang, urine, bloed, wervelkolom,... Gelukkig alles oké en op kosten van het werk, maar met die cholesterol ga ik toch iets moeten gaan doen in de toekomst. Ouder worden, voor niks goed. :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 25 okt 2023 13:29

Luisteren naar je lichaam is een slecht advies aan een renner. Die heeft de neiging snel te moeten gaan training en dat gevoel is ook luisteren naar je lichaam.
Je kan beter zeggen in geval van een griep/corona etc. minimaal 2 weken niets doen en dan rustig opbouwen op advies van de arts of standaard maken.

@Jakkel, ben je nou nog lichter :-) ga je nog harder

Ik heb ook vele te hoog cholesterol en slecht of goed eten maakt bij mij niet uit. Die testen heb ik al gedaan jaren terug.
Het goed nieuws ondanks mijn veel te hoge cholesterol heb ik nergens veel aderverkalking en is die zelf zeer laag voor mij leeftijd (je hebt altijd wat op je 45ste). Dus ergens blijft bij mij de cholesterol niet "plakken"

jakkel
Forum-lid

jakkel 25 okt 2023 14:00

wasbeer2006 schreef: 25 okt 2023 13:29 Luisteren naar je lichaam is een slecht advies aan een renner. Die heeft de neiging snel te moeten gaan training en dat gevoel is ook luisteren naar je lichaam.
Je kan beter zeggen in geval van een griep/corona etc. minimaal 2 weken niets doen en dan rustig opbouwen op advies van de arts of standaard maken.

Ik heb ook vele te hoog cholesterol en slecht of goed eten maakt bij mij niet uit. Die testen heb ik al gedaan jaren terug.
Het goed nieuws ondanks mijn veel te hoge cholesterol heb ik nergens veel aderverkalking en is die zelf zeer laag voor mij leeftijd (je hebt altijd wat op je 45ste). Dus ergens blijft bij mij de cholesterol niet "plakken"
Begin van 't jaar 74 kg. Afgelopen zomer even net onder de 68 kg gedoken (1m78). Op het vlakke merk je er eigenlijk haast niks van, bergop en met de MTB wel, bergop heel veel zelfs. Zat op m'n top op zo'n 4,4W/kg, dat is gewoon zalig klimmen, hé. Zit dit jaar al wel bijna aan de 17k km's. Vanzelf komt het uiteraard niet, zeker niet als je de 50 gepasseerd bent. :D
Hoop deze winter niet boven de 70 kg te komen (nu 69). Dan komt het voor volgend jaar wel weer goed. :)

En die cholesterol, ik laat jaarlijks sowieso m'n hart controleren bij een cardioloog. Tot op heden werkt dat nog super goed. Dat stelt me (voorlopig) nog wel gerust.

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 25 okt 2023 14:09

Het gevaar om schade aan het lichaam te berokkenen schuilt niet in het luisteren naar het lichaam (wat een kunst op zich is), maar in het verdoofd raken door ambitie (geldingsdrang). Trainen is een persoonlijke zoektocht naar de ultieme maar zeer delicate balans tussen belastbaarheid en herstel. In de woorden van de legendarische hardloper Khalid Skah klinkt het bijna poëtisch "Ik volg het lichaam en het lichaam volgt mij."

Alle (bio)metrische gegevens dienen om bovenstaande te perfectioneren, maar tonen slechts een deel van het mysterieuze geheel. Hoewel er gevallen bekend zijn van een minieme verhoogde ochtendpols en temperatuur zonder dat het "gevoel" van de belastbaarheid afnam, voorafgaand aan het doorbreken van een virusinfectie.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 25 okt 2023 14:12

Klein_Verzet schreef: 25 okt 2023 14:09 Het gevaar om schade aan het lichaam te berokkenen schuilt niet in het luisteren naar het lichaam (wat een kunst op zich is), maar in het verdoofd raken door ambitie (geldingsdrang). Trainen is een persoonlijke zoektocht naar de ultieme maar zeer delicate balans tussen belastbaarheid en herstel. In de woorden van de legendarische hardloper Khalid Skah klinkt het bijna poëtisch "Ik volg het lichaam en het lichaam volgt mij."

Alle (bio)metrische gegevens dienen om bovenstaande te perfectioneren, maar tonen slechts een deel van het mysterieuze geheel. Hoewel er gevallen bekend zijn van een minieme verhoogde ochtendpols en temperatuur zonder dat het "gevoel" van de belastbaarheid afnam, voorafgaand aan het doorbreken van een virusinfectie.
precies!

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 25 okt 2023 14:15

jakkel schreef: 25 okt 2023 14:00
wasbeer2006 schreef: 25 okt 2023 13:29 Luisteren naar je lichaam is een slecht advies aan een renner. Die heeft de neiging snel te moeten gaan training en dat gevoel is ook luisteren naar je lichaam.

Begin van 't jaar 74 kg. Afgelopen zomer even net onder de 68 kg gedoken (1m78). Op het vlakke merk je er eigenlijk haast niks van, bergop en met de MTB wel, bergop heel veel zelfs. Zat op m'n top op zo'n 4,4W/kg, dat is gewoon zalig klimmen, hé. Zit dit jaar al wel bijna aan de 17k km's. Vanzelf komt het uiteraard niet, zeker niet als je de 50 gepasseerd bent. :D
Hoop deze winter niet boven de 70 kg te komen (nu 69). Dan komt het voor volgend jaar wel weer goed. :)
Gewicht is enorm bepalend idd. Ik weeg 66kg en heb mijn FTP in het seizoen ook rond de 4.5wkg. Zijn veel gasten die mij op het vlakke goed pijn kunnen doen, maar bergop hebben ze het toch wel lastig om bij te blijven. Jammer dat ik in Nederland ben geboren :mrgreen:

hopjes
Forum-lid

hopjes 25 okt 2023 14:28

Ik heb jaren geleden ook een groot sport medisch onderzoek gedaan. Daar kwam toen uit dat ik behalve een zogenaamd sporthart ook een hartstoornis heb. Deze hartstoornis komt erop neer dat ik soms een extra elektrische prikkel heb (het hart trekt continue samen door een elektrische prikkel). Daardoor wel de medische molen ingegaan met veel onderzoeken, gelukkig uiteindelijk geen belemmeringen. Echter was dat geen prettige periode, een poos rondgelopen met de gedachte dat ik elk moment dood kon neervallen ivm hart problemen. En daardoor dus ook niet genoten van het sporten/inspanningen gedurende 1-2 jaar.

Het is niet altijd goed om alles te weten...

Plaats reactie