Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Giant TCR Advanced Pro disc 2 (2022 model)

carlo_verhamme
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 okt 2023 18:24

carlo_verhamme 22 okt 2023 18:35

Hey! Ik heb wat advies nodig bij het aanschaffen van mijn eerste echte koersfiets.
Ik zal mezelf anders eerst even voorstellen. Ik ben 19 jaar en weeg zo'n 71kg. Vorig jaar had ik mij ingeschreven voor mijn eerste Kwart Triatlon (van Ironman) en heb hierdoor mijn liefde voor wielrennen gevonden. Vroeger ging ik al veel gaan mountainbiken maar nooit echt iets serieus. Nu dat ik de kwart triatlon gedaan heb, wil ik mijn eigen koersfiets gaan kopen aangezien ik het afgelopen jaar een ouder model van mijn vader gebruikte. Ik kijk al enkele weken/maanden naar de Canyon fietsen omdat deze prachtig zijn en nog eens goeie prijs/kwaliteit hebben. Het enige nadeel aan deze fietsen is dat deze bijna niet beschikbaar zijn.

Nu kwam ik afgelopen week op de Giant website en zag ik dat er een End of Season sale bezig is. Ik keek wat rond en de Giant TCR advanced pro disc 2 van 2022 stond me direct aan. Deze is van maar liefst 3500 euro naar 2600 euro. Deze bevat al carbonnen wielen en is afgemonteerd met 105. De fiets zelf is ook prachtig. Ik sta op het punt deze te kopen, maar had nog enkele vragen.

1) Zou het de moeite zijn om 400 euro meer in te leggen en voor de Giant Propel Advanced 2 gaan van 2023. Dit is een meer aero fiets wat niet slecht is voor waar ik woon. Ik woon namelijk aan de kust met enkel vlakke wegen. Er kan wel wat wind staan. Deze zou ook goed zijn voor triatlons. Nu vroeg ik me wel af of deze comfortabel is voor langere ritjes. Ik doe namelijk eind maart mee met de Ronde van Vlaanderen 260km.

2) Is het misschien verstandiger om voor de TCR Advanced 2 (1900 euro nu) te gaan en dan op later termijn een carbon wielsetje te kopen (303s bv.). Ik zie wel dat de Pro versie van de TCR wat betere componenten heeft (Overdrive 2, beter zadel, schimano rotors,..).

Het is een zeer moeilijke keuze en hoop dat de korting op giant nog even blijft.

Als je andere suggesties hebt, laat dan zeker maar weten! Ik zit zeker niet vast op de Giant.

Alvast bedankt om mij te helpen en verder te informeren :)

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2257
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 22 okt 2023 20:07

Ik vermoed dat je de Propel Advanced 2 (2023) ook wel voor €2600 in je bezit kunt krijgen.
Even links en rechts een belletje plegen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

carlo_verhamme
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 okt 2023 18:24

carlo_verhamme 22 okt 2023 20:48

vincent75 schreef: 22 okt 2023 20:07 Ik vermoed dat je de Propel Advanced 2 (2023) ook wel voor €2600 in je bezit kunt krijgen.
Even links en rechts een belletje plegen.

En zou die dan de moeite waard zijn? Over de tcr advanced pro dan? De tcr heeft wel die carbonnen wielen

chris80
Forum-lid
Berichten: 1186
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 22 okt 2023 20:53

Het zijn allebei prima fietsen waar je geen miskoop aan kunt doen. Ik zou gaan voor de fiets die je het mooiste vindt, anders blijf je altijd met een stemmetje in je hoofd die zegt "had ik die maar" als je die fiets ziet fietsen. En uiteindelijk stap je ook het blijste op de fiets die je het mooiste vindt.

Wat betreft de wielen, die kun je makkelijk achteraf een keer vervangen, dus daar zou ik geen fiets om laten staan.

carlo_verhamme
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 okt 2023 18:24

carlo_verhamme 22 okt 2023 21:34

chris80 schreef: 22 okt 2023 20:53 Het zijn allebei prima fietsen waar je geen miskoop aan kunt doen. Ik zou gaan voor de fiets die je het mooiste vindt, anders blijf je altijd met een stemmetje in je hoofd die zegt "had ik die maar" als je die fiets ziet fietsen. En uiteindelijk stap je ook het blijste op de fiets die je het mooiste vindt.

Wat betreft de wielen, die kun je makkelijk achteraf een keer vervangen, dus daar zou ik geen fiets om laten staan.
Daar heb je inderdaad een goed punt. De TCR ziet er natuurlijk prachtig uit, zeker in het zonlicht. Heb je toevallig alternatieven van andere merken? Ik heb het gevoel dat Giant wel zeer goeie prijs/kwaliteit heeft

Giantico
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 22 okt 2023 22:49

De TCR is echt een meesterwerk. Wat een kanon van een fiets. Ik heb de TCR advanced pro gehad en het topmodel de SL 2022 gehad. De TCR is de meest reactieve fiets die ik heb gehad. Vooral op klimmetjes merkte ik het goed. Bammm en hij knalde naar voren als je even wat power losliet.Zelfs mij S-Works SL7 legt het af tegen de SL variant die ik heb gehad.

Ik kan je deze fiets echt blind aanraden. De propel heb ik geen ervaring mee. De nieuwe propel ziet er trouwens wel serieus goed uit. Voor je eerste fiets zou ik de TCR nemen met de Carbon wielen. Dat achteraf een nieuwe wielset kopen is een leuk verhaal maar dan snij je jezelf in de vinger want je gaat geen goed setje Carbon wielen vinden voor onder de 1000€. Dan eindig je alleen maar met je budget oprekken, niks mis mee natuurlijk😂

carlo_verhamme
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 okt 2023 18:24

carlo_verhamme 23 okt 2023 09:06

Giantico schreef: 22 okt 2023 22:49 De TCR is echt een meesterwerk. Wat een kanon van een fiets. Ik heb de TCR advanced pro gehad en het topmodel de SL 2022 gehad. De TCR is de meest reactieve fiets die ik heb gehad. Vooral op klimmetjes merkte ik het goed. Bammm en hij knalde naar voren als je even wat power losliet.Zelfs mij S-Works SL7 legt het af tegen de SL variant die ik heb gehad.

Ik kan je deze fiets echt blind aanraden. De propel heb ik geen ervaring mee. De nieuwe propel ziet er trouwens wel serieus goed uit. Voor je eerste fiets zou ik de TCR nemen met de Carbon wielen. Dat achteraf een nieuwe wielset kopen is een leuk verhaal maar dan snij je jezelf in de vinger want je gaat geen goed setje Carbon wielen vinden voor onder de 1000€. Dan eindig je alleen maar met je budget oprekken, niks mis mee natuurlijk😂
Oh wow, okay bedankt! Dan is het inderdaad beter om met de Pro te gaan en niet voor de non-pro en later zo'n Zipp wielen te kopen.
Is er dan nog zoveel verschil tussen Carbon wielen van >1000€ en de wielen van de Pro? Of zou het beter zijn om dan in iets anders te investeren zoals een Powermeter bijvoorbeeld.

Giantico
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 23 okt 2023 16:27

Power meter is mijn inziens de beste investering die je kunt doen als je echt wat serieuzer wilt gaan fietsen waarbij je structuur wilt aanbrengen in je progressie en verbeteringen. Ik kijk nooit naar m’n snelheid maar alleen maar naar m’n vermogen.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1186
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 23 okt 2023 16:41

Het verschil tussen die SLR1 en SLR2 wielen ga je niet merken. En een powermeter is een goede aankoop als je serieus wil gaan trainen.

carlo_verhamme
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 okt 2023 18:24

carlo_verhamme 23 okt 2023 17:00

Top, dankuwel allemaal!

carlo_verhamme
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 okt 2023 18:24

carlo_verhamme 23 okt 2023 17:34

Nog een vraagje. Ik kwam nu net de TCR Advanced Disc 1+ (2023) tegen die geprijsd staat op 2899€. Deze is dus geen pro model en bevat enkele goedkopere componenten (stuur, stuurpen, zadel, overdrive technologie) maar bezit wel over de 105 DI2 en dezelfde carbon wielen (nu 36mm ipv 42mm). Ik vroeg me dus af of het beter zou zijn om direct 300€ meer te investeren en zo een elektrische groepset hebben of om toch voor het Pro model te gaan van 2022 met mechanisch schakelen en betere componenten.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 okt 2023 18:00

Wanneer je het kunt missen zou ik voor de 2023 uitvoering gaan met 105Di2 12sp.
2022 Model is de 11sp mechanische Ultegra en verder hetzelfde frame in een andere kleur.
De 105 Di2 12sp is kwalitatief net zo goed als de 11sp Ultegra van de vorige generatie.

Plaats reactie