Kenners,
Op mijn gravelfiets zit een gewone Ultegra disc groep (6800). Nu heb ik daarvoor een 11-40 cassette gekocht en met een Roadlink heb ik de achterderailleur perfect werkende. Maar in mijn zoektocht op internet kwam ik ook de Shimano GRX RX810 tegen:
https://www.mantel.com/shimano-grx-rx81 ... derailleur
Op internet zag ik al een filmpje dat dit prima werkt met 11-40 itt wat Shimano zegt:
https://www.youtube.com/watch?v=V8nmzz6vLeg
Maar mijn vraag is nu of een GRX een stuk stabieler is dan een gewone Ultegra derailleur met het oog op onverhard terrein en het klappen wat de derailleur krijgt. Ik ben in de toekomst van plan om ook het hooggebergte in te gaan over onverharde wegen en wil daar niet voor verrassingen komen te staan (van daar ook de 11-40 die ik nu wil testen).
Shimano GRX vs gewone Ultegra derailleur
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het gaat naast je B gap om het totalen aantal tanden wat een derrailleur aankan.
Je kettinglengte komt dus heel nauw en afhankelijk van je frame, komt dat heel goed uit of wat minder.
Als het gewoon goed rijd zou ik me niet heel veel zorgen maken. Maar test vooral op de 40 achter even goed, met je rem erop bv.
Je kettinglengte komt dus heel nauw en afhankelijk van je frame, komt dat heel goed uit of wat minder.
Als het gewoon goed rijd zou ik me niet heel veel zorgen maken. Maar test vooral op de 40 achter even goed, met je rem erop bv.
Ik heb ook ooit een 6800ss gehad op mn crosser, heb die toen vervangen voor een ultegra rx achter derailleur. Er zit dan een clutch in die je op en af kunt zetten, als ie opstaat klappert de ketting ietsminder tegen je frame, toch kan je ook groot groot rijden dat helpt ook ongeacht de clutch
Bedankt, dat is wat ik dacht.TKMP schreef: ↑22 okt 2023 13:52 Ik heb ook ooit een 6800ss gehad op mn crosser, heb die toen vervangen voor een ultegra rx achter derailleur. Er zit dan een clutch in die je op en af kunt zetten, als ie opstaat klappert de ketting ietsminder tegen je frame, toch kan je ook groot groot rijden dat helpt ook ongeacht de clutch
Bedoel je hiermee dat je ook met de 6800 derailleur het geklapper kunt voorkomen door groot groot te rijden?toch kan je ook groot groot rijden dat helpt ook ongeacht de clutch
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Persoonlijk ben ik niet zo,n fan van die instelbare clutches, dan schakeld het vaak ook behoorlijk zwaar.
Hoe meer de kooi onder spanning staat hoe sterker de veer spanning, dat is het princiepe.
Bij kleinenere verzetten staat de kooi meer naar achter en gaat dan meer klapperen en de ketting staat ook lager bij de vork en komt daar natuurlijk ook sneller tegenaan
Hoe meer de kooi onder spanning staat hoe sterker de veer spanning, dat is het princiepe.
Bij kleinenere verzetten staat de kooi meer naar achter en gaat dan meer klapperen en de ketting staat ook lager bij de vork en komt daar natuurlijk ook sneller tegenaan
Veer spanning is niet het principe van die clutches. Het is een enkelrichting roller clutch, dus het werkt een beetje als een ratchet, een ratel. Telkens er een beetje slack in de ketting zit neemt de ratel die slack op. Als de ketting "korter" moet worden slipt de clutch. De kracht die je nodig hebt om de clutch te laten slippen kan je instellen (bij Shimano).
Je merkt dus alleen iets van die clutch bij het schakelen naar een kleinere versnelling, dus een groter kransje, dat gaat wat zwaarder. In de andere richting maakt het geen verschil of de clutch aan of af staat.
De Ultegra RX 800 is een voorloper van de GRX-derailleurs, en is functioneel equivalent. Ik heb zelf zo'n Ultegra RX 800, de clutch staat de hele tijd op, ik heb er geen last van.
Je merkt dus alleen iets van die clutch bij het schakelen naar een kleinere versnelling, dus een groter kransje, dat gaat wat zwaarder. In de andere richting maakt het geen verschil of de clutch aan of af staat.
De Ultegra RX 800 is een voorloper van de GRX-derailleurs, en is functioneel equivalent. Ik heb zelf zo'n Ultegra RX 800, de clutch staat de hele tijd op, ik heb er geen last van.
je kunt een clutch ook afstellen op hoeveelheid frictie, je moet dan wel even het kapje verwijderen en een beetje spelen met de spanning van het frictie bandje.
dus, als je het zwaar vindt schakelen, dan kan je hiermee instellen een beetje minder frictie.
zo had ik mijn RD ook gezet net strak genoeg dat het niet als een malle klappert.
en de groot groot opmerking, is om na te gaan waarom een ketting beschadigingen kan maken op een liggende vork
dus, als je het zwaar vindt schakelen, dan kan je hiermee instellen een beetje minder frictie.
zo had ik mijn RD ook gezet net strak genoeg dat het niet als een malle klappert.
en de groot groot opmerking, is om na te gaan waarom een ketting beschadigingen kan maken op een liggende vork
Let wel op, in het filmpje wijst en duid hij ook de roadlink aan.NuitKor schreef: ↑22 okt 2023 11:44 Kenners,
Op internet zag ik al een filmpje dat dit prima werkt met 11-40 itt wat Shimano zegt:
https://www.youtube.com/watch?v=V8nmzz6vLeg
Dus die heb je ook waarschijnlijk nodig icm met de grx
En op die grx moet een andere roadlink, namelijk de roadlink DM.
Het type dat je met je 6800 nú gebruikt werkt niet
bedankt voor de tipt2300 schreef: ↑23 okt 2023 15:08Let wel op, in het filmpje wijst en duid hij ook de roadlink aan.NuitKor schreef: ↑22 okt 2023 11:44 Kenners,
Op internet zag ik al een filmpje dat dit prima werkt met 11-40 itt wat Shimano zegt:
https://www.youtube.com/watch?v=V8nmzz6vLeg
Dus die heb je ook waarschijnlijk nodig icm met de grx
En op die grx moet een andere roadlink, namelijk de roadlink DM.
Het type dat je met je 6800 nú gebruikt werkt niet
Die ik nu gebruik met de 6800 had ik eigenlijk gekocht voor op mijn racer als ik met de korte kooi een 32T cassette wil gebruiken.