Gravelbike met 2 tandwiels voor.
grx 12 speed 40-42 voor en achter 10-45 of 10-51 cassette is micro-spline dan kan je dus geen 11-30 monteren of bodywissel of wielset wissel als ik het goed heb en ook de achterderrie cage wisselen volgens mij.
10-45 zijn best grote stappen.
ik rij nu 46-30 met 11-34 en kom toch regelmatig op de 30 ivm klimmetjes.
Afgelopen Zaterdag met een aantal forum leden gereden en heb ze niet gehoord over het verzet,zat 1 echt klimmetje in.
10-45 zijn best grote stappen.
ik rij nu 46-30 met 11-34 en kom toch regelmatig op de 30 ivm klimmetjes.
Afgelopen Zaterdag met een aantal forum leden gereden en heb ze niet gehoord over het verzet,zat 1 echt klimmetje in.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Twee bladen zullen altijd een groter bereik hebben dan 1by. De vraag is, wie heeft dat in de praktijk nog nodig met die 12/13-speed toestanden? Ik rijd met Ekar 40t voorblad en een 10-44 cassette. Dankzij de 13-speed gaat het van 10 tot 15t met één tandje omhoog. Waar ik me mateloos stoor aan de 12-speed op m'n MTB die per twee tanden omhoog gaat is dit een zaligheid om op vlakke en licht hellende wegen te rijden. En laat ons nu net in onze contreien vooral over vlakke wegen rijden. En als 't al eens een zeldzame keer flink omhoog zou gaan, met die 44 zal het me wel lukken.
Ik reed tijdens mijn fietsvakantie door Engeland met een 32/11-50 oneby verzet. en ja, ik had de 50t nodig. De doorgaande weg gaat daar gewoon met 15%-20% omhoog. Ik was blij dat ik een mtb-verzet gestoken had.thestudent schreef: ↑18 okt 2023 21:25 Alleen heb je ook een 50-11 nodig als zwaarste verzet met bagage?.... nee zeker niet. Dus 581% heb je nog steeds niets aan. Op je trekkingfiets kom je met bagage niet eens veel boven de 30. En in afdalingen met bagage wil je niet zo hard. Dus bijtrappen doe je ook niet.
Je kan dus prima met een 1x met bagage gaan fietsen hoor. Zorgen dat je blad voor niet te groot is.
Had TS wilde plannen voor een fietstrip van een aantal weken?
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Bedankt. Ik heb al een roadlink verlenger ooit gekocht bij Ali voor 3 euro. Nog niet gemonteerd, maar als zonder Roadlink een 36 wel past dan zal een 40 met Roadlink wel passen. Zal binnenkort eens testen.havana schreef: ↑19 okt 2023 08:39 36 moet normaal gezien wel lukken maar dat is niet te zeggen omdat het ook van je derailleurpat afhangt.
Een verlenger kun je daarna alsnog aanschaffen. Zoekterm Wolftooth Roadlink.
Als je gaat bikepacken met veel extra gewicht lijkt mij een 2-by overigens een no-brainer!
-
- Forum-lid
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10
Aardige discussie geworden
.
Ik ben niet echt van plan hele grote fietstrips te maken. Maar ik woon in het midden van het land dus ga dan van gooisch gravel naar de hoge veluwe en soms een tripje naar Limburg. En het is meer wat ik in mijn fietsgroepje hoor qua geluiden over hun gravelbikes met 1 tandwiel voor. Dat ze achter toch net wat te grote overgangen hebben.

Ik ben niet echt van plan hele grote fietstrips te maken. Maar ik woon in het midden van het land dus ga dan van gooisch gravel naar de hoge veluwe en soms een tripje naar Limburg. En het is meer wat ik in mijn fietsgroepje hoor qua geluiden over hun gravelbikes met 1 tandwiel voor. Dat ze achter toch net wat te grote overgangen hebben.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5669
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
@jwkeij. Ik bedoel met 50-11 het zwaarste verzet op ouderwetse touring triple. Niet de 32-50 die je omhoof gebruikt. Die 50 achter heb je wel nodig.
Een 50 voor heb je bij touren niet nodig.
Een 50 voor heb je bij touren niet nodig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik heb gekozen voor 46-30 en 11-32. Dat lijkt mij aardig allround.nijkie schreef: ↑19 okt 2023 08:45 grx 12 speed 40-42 voor en achter 10-45 of 10-51 cassette is micro-spline dan kan je dus geen 11-30 monteren of bodywissel of wielset wissel als ik het goed heb en ook de achterderrie cage wisselen volgens mij.
10-45 zijn best grote stappen.
ik rij nu 46-30 met 11-34 en kom toch regelmatig op de 30 ivm klimmetjes.
Afgelopen Zaterdag met een aantal forum leden gereden en heb ze niet gehoord over het verzet,zat 1 echt klimmetje in.
Ekar is een leuke, maar wel dure oplossing. Ik ben blij dat ik nog een 11 speed GRX heb straks.
Campagnolo Ultra Dork
Met een trekfiets van rond de eeuwwisseling bedoelde ik een 3x9 met 44-32-22 kettingbladen en 11-32 achteraan, geen touring triple met 53-39-30 of wat dan ook.thestudent schreef: ↑19 okt 2023 12:01 @jwkeij. Ik bedoel met 50-11 het zwaarste verzet op ouderwetse touring triple. Niet de 32-50 die je omhoof gebruikt. Die 50 achter heb je wel nodig.
Een 50 voor heb je bij touren niet nodig.
Mbt roadlink verlengers etc om er een ultra-wide verzet erop te krijgen (“mullet”) vond ik dit filmpje wel handig, https://m.youtube.com/watch?v=sRgLG1uP_uo&t=275s. Het laat ook zien dat maximaal indraaien van de b-schroef werkt, maar dat het in sommige setups wel op het randje van het aanslagpunt komt. En dan zijn de verlengers een prima oplossing, ik heb er zelf de goatlink 10s zoals in het filmpje op zitten.
@Woefdram: off-topic maar hoe is de schade daar in Marokko? Is het nog te doen om daar door te fietsen? Hebben jullie jullie route speciaal aangepast om rond het rampgebied te rijden?
Ik heb overigens een Roadlink DM op mijn Ultegra RX derailleur (pre-GRX), dat past ook op een GRX en dan heb je toch al 1 scharnier minder.
Ik heb overigens een Roadlink DM op mijn Ultegra RX derailleur (pre-GRX), dat past ook op een GRX en dan heb je toch al 1 scharnier minder.
Beetje offtopic, maar nee we hebben de route niet omgelegd, we zitten sowieso oostelijk van het zwaarst getroffen gebied. In de vallei ten zuiden van Telouet/Anmiter is echter ook een smalle zwaar getroffen strook, daar woont men veelal onderin de canyon aan de rivier en daar zijn hellingen over de huizen gegleden. Je ziet de opvangtenten en in gesprekken hoor je over voedsel programma’s. Zeer akelig. Tegelijkertijd ook dubbel omdat men hier het liefst heeft dat iedereen het land blijft bezoeken, zelfs het thee tentje dat uitkijkt op die canyon. Er zijn opzeggingen geweest, maar ik zie het toerisme blijven lopen, wij boeken steeds 3-4 dagen vooruit en sommige accommodaties zijn ook gewoon vol. Ik had vooraf zo’n 20-25 accommodaties op de beoogde route geemaild hoe ze de aardbeving hadden doorstaan, van de helft had ik binnen 2 dagen antwoord waarvan er 2 dicht waren ivm herstel.
Ontopic weer: wij hebben de afgelopen zomers ook gegraveld in de Alpen en de Dolomieten en ook daar was de 11-40 welkom. Weliswaar met alleen een day-pack voor-als-het-weer-omslaat, maar 19% door het bos omhoog is op de 40 toch nog peddelen. Of het is de leeftijd haha.