Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Stancke
Forum-lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 07 okt 2023 09:06

Vicenza schreef: 07 okt 2023 08:54 Omdat ik hier totaal geen verstand van heb: waarom kost voorraad die je aan het eind van het jaar nog over hebt heel veel geld?
Het maakt toch niet uit wanneer je verkoopt (31 dec vs 1 Jan), of moet je belasting betalen over de waarde van je inventaris?
Ik denk dat er eerder "einde boekjaar" wordt bedoeld, niet zo zeer 31 dec vs. 1 jan.

Geen 60/90 dagen uitstel van betaling (weet niet of dit courant is in de fietsenbranche?) en ook lancering van nieuwe modellen waardoor je overjaars model met grotere korting dient verkocht te worden?
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 okt 2023 09:28

Vicenza schreef: 07 okt 2023 08:54 Omdat ik hier totaal geen verstand van heb: waarom kost voorraad die je aan het eind van het jaar nog over hebt heel veel geld?
Het maakt toch niet uit wanneer je verkoopt (31 dec vs 1 Jan), of moet je belasting betalen over de waarde van je inventaris?
Vergeet ook niet de (betaalde danwel misgelopen) rente over de waarde van de winkelvoorraad.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 okt 2023 09:36

Wat mij nog is bijgebleven zijn de 3 R's om de voorraadkosten te berekenen. Rente, Ruimte, Risico.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 okt 2023 09:44

En tegenwoordig moet je als een beetje grote fietsenzaak ook zeker investeren in diefstalpreventie of fors betalen aan verzekeringspremies. Rookinstallaties, alarm, rolluiken eventueel zelfs paaltjes. Want het boevengilde slaat maar wat graag je pui aan diggelen om snel een busje met dure racefietsen, mtb of ebikes vol te laden.

Volledig autodidact hier.
Qua sleutelen doe ik (vrijwel)alles zelf, maar ik weet ook dat ik niet kan verwachten dat een fietsenmaker net zo veel tijd aan iets kan spenderen als ikzelf. Ik kan rustig een avond de tijd nemen om mijn kabels bij stuur en balhoofd precies de juiste lengtes te geven, waarbij links en rechts vrijwel symmetrisch loopt. Soms een keer corrigeren als het nodig is.

Als ik omzet zou moeten draaien en er een beetje tijdsdruk ontstaat dan moet er ook een bepaalde efficiëntie in zitten die bij mij ontbreekt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5409
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 07 okt 2023 09:47

Zoveel voorraad is er tegenwoordig niet meer. En voorraad qua standaard onderdelen etc staan gewoon op de balans en gaan mee. Specifieke dingen worden besteld en soms dezelfde dag nog bezorgd. Just in time principe. Kleding en fietsen zijn veel meer mode onderhevig en vormen daardoor een groter risico. Echter hebben die ook veel meer marge en worden daarom ook met korting verkocht als het weg moet. Het nadeel voor veel fietsenzaken is wel dat merken je dwingen om een bepaalde afname te doen. Die moet je dan vervolgens wel weer zien te verkopen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 okt 2023 09:49

NuitKor schreef: 07 okt 2023 09:36 Wat mij nog is bijgebleven zijn de 3 R's om de voorraadkosten te berekenen. Rente, Ruimte, Risico.
Product, Prijs, Plaats, Promotie :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pino
Forum-lid
Berichten: 3469
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 okt 2023 09:50

De grootste voorraad die er bij de traditionele winkels staat is de grote hoop te duur ingeruilde occasions. Internetverkoop is voor velen een harde realitycheck geworden.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 okt 2023 09:57

Inruil bij fietsen is echt achterlijk. Moet je eigenlijk niet aan beginnen als winkel. Die fietsen leveren vaak vrijwel niets meer op, kan je in de winkel bijna niet verkopen. Doen afbreuk aan je winkelindeling. Je kan net zo goed gewoon korting geven op de fiets en mensen die fiets laten houden.

Bij auto's kunnen merkdealers of andere handelaren die auto's gewoon tegen lage handelsprijzen snel op veilingen verkopen. Waar de occasionhandelaren er weer hun slag mee proberen te slaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5409
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 07 okt 2023 10:06

scepticus schreef: 07 okt 2023 09:49
NuitKor schreef: 07 okt 2023 09:36 Wat mij nog is bijgebleven zijn de 3 R's om de voorraadkosten te berekenen. Rente, Ruimte, Risico.
Product, Prijs, Plaats, Promotie :lol:
En de 5e is Personeel
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37977
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 okt 2023 12:48

Wat anno nu weer vaak de deur opent naar de volgende P: problemen.
Less is bore

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2876
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 okt 2023 19:46

Knip plak
Laatst gewijzigd door Philippos op 08 okt 2023 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2876
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 okt 2023 19:51

JPAR schreef: 07 okt 2023 09:47 Zoveel voorraad is er tegenwoordig niet meer.
Ik denk dat de gemiddelde fietsenzaak hier anders over denkt anno 2023 (als we het over fietsen hebben).

Iedereen heeft in 2022 als gek orders ingeschoten voor het jaar 2023, omdat ze van de orders uit 2021 maar een fractie ontvangen hebben. Toen was corona over, zijn de volledige orders van 2022 voor 2023 uitgeleverd, veel mensen hebben pas sinds kort een fiets en zijn niet in de markt voor een nieuwe en ze zitten nu met de gebakken peren.

Er zijn veel modellen die redelijk uitverkocht zijn, maar ook veel fietsen die in grote getallen over zijn. En je moet ook breder kijken dan alleen racefietsen.

Plaats reactie