Help, ik snap mijn fietspomp niet :/
Oh ja, nou ja, zoals ik al liet doorschemeren (...): ik weet niets van techniek, en op de band zelf staat 'max 10 bar'. Nu ja, de banden zijn nu hard, maar niet super hard. Ik vraag het morgenavond als we gaan fietsen wel aan een van de mannen in het groepje. Mannen weten dat wel. Hoop ik dan maar. 

http://www.locuta.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- thestudent
- Forum-lid HC
Die lezyne minipomp is best ok als je thuis wilt komen. Maar je haalt er met moeite 6 bar uit ( heb hem zelf ook ) en dan moet je behoorlijk kracht zetten. Dus het beste advies is pomp je banden op met grote staande pomp met drukmeter. En probeer je nu te beweren dat je die banden vooraf nog nooit opgepompt hebt??
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
[quote="the student"]Die lezyne minipomp is best ok als je thuis wilt komen. Maar je haalt er met moeite 6 bar uit ( heb hem zelf ook ) en dan moet je behoorlijk kracht zetten. quote]
Dan heb je of geen road drive of geen kracht
Die voetpomp is trouwens een super ding van Lezyne heb zelf die van de afbeelding maar er zijn nog goedkopere ik dacht de steel floor drive gaat tot 11bar ipv 15
Dan heb je of geen road drive of geen kracht

Die voetpomp is trouwens een super ding van Lezyne heb zelf die van de afbeelding maar er zijn nog goedkopere ik dacht de steel floor drive gaat tot 11bar ipv 15
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
locuta schreef:Oh ja, nou ja, zoals ik al liet doorschemeren (...): ik weet niets van techniek, en op de band zelf staat 'max 10 bar'. Nu ja, de banden zijn nu hard, maar niet super hard. Ik vraag het morgenavond als we gaan fietsen wel aan een van de mannen in het groepje. Mannen weten dat wel. Hoop ik dan maar.
En mannen helpen graag een fietsende vrouw

jaapieo schreef:Maar goed, laten we wel wezen... 15 bar? wie dat in zijn band pompt is wel knettertje gek!
Bij mij gaat er 6,5 bar voor en 7 bar achter in
Zou het kunnen zijn dat je met een pomp die 15 bar kan halen ook eenvoudiger 7-8 bar kunt halen of ben ik nu ook "knettergek"?
Better do it right once
Hangt maar helemaal af hoe goed de pomp is. Specificaties van een pomp zijn soms ook niet alles, kan zomaar zijn dat je met een 15bar pomp veel meer werk moet verzetten dan met een pomp die tot 10bar gaat om een bandje op te pompen.
Je hebt pompen die snel veel volume pompen maar langzaam hoge druk pompen en vice versa. Er zijn ook pompen met een volume en een druk stand zodat je bij zeg 6 bar makkelijk en snel door pompt naar 8 bar zonder zware inspanning. Zijn ook genoeg dure pompen te koop die zich niet kunnen onderscheiden van een 20 euro exemplaar, kijk vooral naar de reviews en gebruikerservaringen.
Je hebt pompen die snel veel volume pompen maar langzaam hoge druk pompen en vice versa. Er zijn ook pompen met een volume en een druk stand zodat je bij zeg 6 bar makkelijk en snel door pompt naar 8 bar zonder zware inspanning. Zijn ook genoeg dure pompen te koop die zich niet kunnen onderscheiden van een 20 euro exemplaar, kijk vooral naar de reviews en gebruikerservaringen.
- plantagenet
- Forum-lid
Even wat natuurkunde: De druk die je kunt bereiken met een pomp is gelijk aan de kracht die je uitoefent op de greep, gedeeld door het oppervlak van de zuiger in de pomp. M.a.w. bij een pomp met een kleinere diameter (kleiner oppervlak) kun je bij gelijke kracht (!) dus een hogere druk bereiken. Het nadeel van handpompjes, die weliswaar een veel kleinere diameter hebben, is dat je minder kracht kunt zetten en dan uiteindelijk toch minder druk bereikt dan bij een voetpomp.
@ Tutti: Dat zou wellicht kunnen. Als de diameter van zijn '15 bar' pomp kleiner is, kun je dus ook makkelijker die 7-8 bar halen (minder kracht nodig).
@ Tutti: Dat zou wellicht kunnen. Als de diameter van zijn '15 bar' pomp kleiner is, kun je dus ook makkelijker die 7-8 bar halen (minder kracht nodig).
Weer of geen weer....één van twee is er altijd