Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Groot verschil snelheid wegfiets en gravelfiets, bandenkeuze?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12831
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 sep 2023 09:54

Ik zou eerst eens je powermeter overzetten.
Heb hierboven al mijn verschillen gepost, dan heb je een richting en dat is nog een MTB ook.

Ga daarna verder kijken, staat je zadel gelijk, setback, hoogte

esmeew
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 08 sep 2023 10:15

Wat een hoop reacties! Bedankt allemaal. Hier kan ik zeker wat mee.
Ik zal beginnen met dit weekend eens mn powermeter pedalen over te zetten en voor de deur wat wattage tests te doen. Welliswaar op asfalt.
Daarna zal ik andere banden bestellen, en hopelijk lost dat dan het probleem op. Zo niet kom ik weer terug voor meer tips!

Zadel hoogte en setback zijn hetzelfde als op de weg. Het stuur staat op mijn gravelfiets uiteraard wel iets hoger (2-3cm) en is 2cm breder. Ik draag dezelfde kleding op beide fietsen. Maar zoals ik al zei: het gaat me er ook om dat ik me met exact dezelfde mensen vergelijk. Die op hun gravelfiets ook iets minder aggressief zitten dan op de weg, en ik op de weg makkelijk bij kan houden, en op de gravelfiets (zelfs op asfalt of harde rechtdoor stukken) eigenlijk niet.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 sep 2023 10:23

klaastuin schreef: 08 sep 2023 00:07 Als je dezelfde mensen op de weg makkelijk bij houdt en op gravel niet, dan is dat toch wel een gek verhaal. Als je terrein verliest in de bochten en dat weer goed moet maken, dan zou het een kwestie van techniek en durven zijn, maar je verhaal lijkt te suggereren dat het niet (alleen) om de bochten gaat.

Banden maken een groot verschil op gravel, maar m.i. niet het verschil waar jij het over hebt. Met je bandendruk lijkt ook niet veel mis (afhankelijk van je gewicht uiteraard). Wat hierboven nog niet genoemd is is de fit van je gravelbike. Dat je rechterop zit is logisch, maar hoe verhoudt de fit zich verder t.o.v. je wegfiets? Komt dat overeen? Als je je kracht minder goed kwijt kunt kan dat ook verschil maken. Op zichzelf genomen niet genoeg om het verschil te verklaren, maar wellicht is het een optelsom?

De Pathfinders kopen is op zich een prima optie. Hoeveel sneller ze zijn durf ik niet te zeggen, maar het zal zeker iets schelen en daarnaast zal het vast een soepeler band zijn dat je huidige Giants.
Volgens mij heeft @esmeew geschreven dat ze twee fietsen heeft één voor de weg en één voor gravel.!

Nu zit ik natuurlijk iets rechterop op mijn gravelfiets dan mijn wegfiets ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16379
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 sep 2023 11:20

Op de weg, als je lekker in het wiel kunt zitten, komen verschillen wat minder snel tot uiting dan op een gravelstrook.
Als je techniek minder goed is, verspil je meer energie na iedere bocht.
Als je minder explosief bent, kost het optrekken na de bocht ook iedere keer net wat meer brandstof uit de tank.
Als je niet ontspannen op de fiets zit, verspil je veel energie. Bij gravelen moet je de fiets een beetje onder je laten "dansen". Doe je dat niet, dan kost dat ook veel snelheid en energie. Op de racer valt dat wat minder op.

Zomaar wat factoren die mee kunnen spelen. Combineren is mogelijk ;) .
Campagnolo Ultra Dork

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 08 sep 2023 12:56

Orlok schreef: 08 sep 2023 10:23
klaastuin schreef: 08 sep 2023 00:07 Als je dezelfde mensen op de weg makkelijk bij houdt en op gravel niet, dan is dat toch wel een gek verhaal. Als je terrein verliest in de bochten en dat weer goed moet maken, dan zou het een kwestie van techniek en durven zijn, maar je verhaal lijkt te suggereren dat het niet (alleen) om de bochten gaat.

Banden maken een groot verschil op gravel, maar m.i. niet het verschil waar jij het over hebt. Met je bandendruk lijkt ook niet veel mis (afhankelijk van je gewicht uiteraard). Wat hierboven nog niet genoemd is is de fit van je gravelbike. Dat je rechterop zit is logisch, maar hoe verhoudt de fit zich verder t.o.v. je wegfiets? Komt dat overeen? Als je je kracht minder goed kwijt kunt kan dat ook verschil maken. Op zichzelf genomen niet genoeg om het verschil te verklaren, maar wellicht is het een optelsom?

De Pathfinders kopen is op zich een prima optie. Hoeveel sneller ze zijn durf ik niet te zeggen, maar het zal zeker iets schelen en daarnaast zal het vast een soepeler band zijn dat je huidige Giants.
Volgens mij heeft @esmeew geschreven dat ze twee fietsen heeft één voor de weg en één voor gravel.!

Nu zit ik natuurlijk iets rechterop op mijn gravelfiets dan mijn wegfiets ;)
Eh, ik vraag toch ook of de fit van de racefiets overeen komt met die van de gravelfiets?

esmeew
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 29 sep 2023 15:57

Update,
Vandaag voor het eerst op de nieuwe banden (pathfinders) 90k aan asfalt / gravel/ off-road gereden. Ik denk dat dit zeker op asfalt en hard pack gravel 2kmh verschil maakt! Het is natuurlijk een gevoel, echt eerlijk testen heb ik niet gedaan (geen power meter / snelheid test bij dezelfde omstandigheden). Maar deze banden rollen zowel over asfalt als over gravel echt super! Zelfs over blubber bospaden scheelt het denk ik aan rol weerstand. Op zand zijn ze denk ik ook fijner omdat ik door het ontbreken van noppen op het loopvlak niet zo erg ingraaf. Ik had eigenlijk niet zo’n groot positief effect verwacht. Doordat ze ook een stuk lichter zijn kan ik ook makkelijker versnellen uit bochten. En niet het belangrijkste: ik kon mijn vrienden weer eenvoudig bijhouden.
Nu enkel nog de voor mij ideale banden druk vinden. Ik begon vandaag express te hard (3 bar, 60kg, 42mm), en heb halverwege lucht eruit laten lopen om het verschil goed te meten. Thuis bleek ik 2.2-2.3 bar in de banden te hebben. Ik denk dat de ideale luchtdruk per type rit verschilt, maar voor een droge rit met veel harde ondergrond zal het rond de 2.5-2.7 komen te liggen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5177
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 29 sep 2023 16:27

Vrij hoog hoor, zou barretje minder proberen.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 29 sep 2023 16:37

Wanneer ik ga gravellen op de veluwe of in Drenthe zal ik niet boven de 2 bar uitkomen. Maar ik merk dat rondom Amsterdam er zoveel asfalt ligt ik het extra comfort niet nodig heb op die enkele stroken. (Op een 85km rit heb ik 50-55km asfalt). Enkel wanneer je echt door het mulle zand rijd vind ik het een groot voordeel om lager te zitten qua spanning.
Maar de tijd zal het leren. Testen testen testen.
Overigens hebben mn wielen ook maar een binnenvelg van 19mm. Daarom is de bandendruk wat hoger.
Wanneer ik op de sram bandendrukwebsite alles intype kom ik op een bandendruk van 2.6 en 2.7 uit voor droog weer en asfalt met deze wielen/banden combi. Zat mijn eigen eerste testrit niet ver naast. :like:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8643
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 sep 2023 18:27

14-10 forum gravelrit 90km kan je ze mooi testen.
19mm velg dan had ik 37-38mm bandjes gedaan.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie