Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 20 sep 2023 13:45

Klein_Verzet schreef: 20 sep 2023 13:40 Voed de mens met wantrouwen en "greed is good" en de aardbol ziet er uit zoals vandaag.
Precies mijn gedachte toen ik de laatste paar pagina's van dit topic las. Wat een verschrikkelijk mensbeeld hebben sommigen en wat een onversneden egoïsme.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 831
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 20 sep 2023 13:48

SiO2 schreef: 20 sep 2023 13:45
Klein_Verzet schreef: 20 sep 2023 13:40 Voed de mens met wantrouwen en "greed is good" en de aardbol ziet er uit zoals vandaag.
Precies mijn gedachte toen ik de laatste paar pagina's van dit topic las. Wat een verschrikkelijk mensbeeld hebben sommigen en wat een onversneden egoïsme.
Dankjewel, SiO2. Fijn om te lezen dat er toch nog gelijkgestemden zijn op dit forum.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38140
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 sep 2023 13:59

bve schreef: 20 sep 2023 13:30 46 miljard fossiele subsidie staat nergens in de begroting omdat er geen 46 miljard subsidie is. Die 46 miljard zijn voordelen ten opzichte van de gewone burger. Wij betalen ten opzichte van de KLM accijns op brandstof. KLM betaald ten opzichte van British Airways net zo veel voor hun brandstof.
Als enige land je luchtvaart, scheepvaart, energie voorziening, etc gaan belasten betekent dat die industrie morgen weg is. Nederlanders rijden nu al voor 5 euro naar Duitsland om te tanken. Een vliegticket naar de VS van 600 euro vanaf Frankfurt of 1300 euro vanaf Schiphol. Ik wist het wel...
Dit dus.
Ik vloog in juli voor mijn werk via Duitsland goedkoper Economy Premium (fijne klasse tussen dure business en economy in) en standaard Economy KLM. Keuze was snel gemaakt; meer comfort voor mij en minder kosten voor de baas.
Hoe groter dat verschil wordt, hoe meer mensen die stap gaan zetten. Je hebt ook te maken met de wereldeconomie, NL is maar een heel klein radartje in die mallemolen.

Klein_Verzet schreef: 20 sep 2023 13:32 Er is een chronisch tekort aan werknemers, dus als Schiphol en alles eromheen de bietenberg opgaat, is helemaal geen probleem: werk zat.
Met dit soort uitspraken probeer je óf heel cynisch te zijn, óf heb je echt niets begrepen van economy, werkgelegenheid, etc.
Als Schiphol en alles er omheen kapot gaat hebben we een enorm, echt enorm probleem. Zou zomaar kunnen dat een half miljoen mensen daar in meer of mindere mate last van krijgen qua werkgelegenheid, inkomen, etc.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8499
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 sep 2023 14:07

marsman schreef: 20 sep 2023 13:40 Toeslagen zitten inderdaad enorm verweven in onze maatschappij. Uiteindelijk moeten mensen kunnen rondkomen met een inkomen zonder toeslagen. Ik denk ook vooral de groep die op een minimum inkomen zitten. De middengroep redt het wel, en daar zit een kans om meer te werken en meer te verdienen als je niet gelijk gekort wordt op je toeslag. Maar dat het mega moeilijk is om dit te ontvlechten, zeker!
Dus de middengroep zou meer moeten gaan werken, terwijl een andere groep, die wel kan maar niet wil, met rust laten? Ik weet ook dat in de middengroep er te veel zijn die "boven hun stand" leven.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 20 sep 2023 14:07

Die half miljoen mensen kunnen we prima op andere plekken gebruiken, er zijn gigantische tekorten in veel sectoren.

Het zou een zegen zijn voor Nederland als Schiphol fors inkrimpt. Geluidsoverlast, CO2-uitstoot, stikstofuitstoot; we zullen het missen als kiespijn.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 20 sep 2023 14:12

SiO2 schreef: 20 sep 2023 14:07 Die half miljoen mensen kunnen we prima op andere plekken gebruiken, er zijn gigantische tekorten in veel sectoren.

Het zou een zegen zijn voor Nederland als Schiphol fors inkrimpt. Geluidsoverlast, CO2-uitstoot, stikstofuitstoot; we zullen het missen als kiespijn.
En gelijk ook Tatasteel weg, Shell weg, Unilever weg, de rotterdamse haven weg, boeren weg... zuid-as graaiers weg, alles weg... en allemaal een uitkering... strak plan.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 20 sep 2023 14:17

kxlight schreef: 20 sep 2023 14:12
SiO2 schreef: 20 sep 2023 14:07 Die half miljoen mensen kunnen we prima op andere plekken gebruiken, er zijn gigantische tekorten in veel sectoren.

Het zou een zegen zijn voor Nederland als Schiphol fors inkrimpt. Geluidsoverlast, CO2-uitstoot, stikstofuitstoot; we zullen het missen als kiespijn.
En gelijk ook Tatasteel weg, Shell weg, Unilever weg, de rotterdamse haven weg, boeren weg... zuid-as graaiers weg, alles weg... en allemaal een uitkering... strak plan.
Zucht, je maakt er een karikatuur van.

Ik stop hier gelijk weer mee. Discussiëren met een stel rechtse stijfkoppen die niks willen veranderen omdat ze hun huidige dikke bankrekening aan neoliberaal VVD-beleid te danken hebben is zinloos. In november allemaal op Dilan, Geert of Caroline stemmen. :like: Fuck arme mensen, fuck asielzoekers, fuck het klimaat. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16128
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 sep 2023 14:20

Klein_Verzet schreef: 20 sep 2023 13:21

Even wat perspectief: €46miljard fossiele subsidie versus €2miljard pleisters (een toeslagje hier en daar) om armoede te bestrijden.
Hoe kom je aan die 46 miljard?
Zijn daar de inkomsten uit fossiele brandstoffen bijgeteld?
Hoeveel heeft de gaswinning in Nederland opgebracht?
Hoeveel subsidie/korting wordt er gegeven voor zon- en windenergie opwekken en verbruiken?

Maar ik ben het met je eens dat voor een land als Nederland die 2 miljard extra echt wel weinig is.
Hoeveel subsidie, toeslagen allerhande worden er wel al uitgegeven aan mensen die het "moeilijk" hebben?
Want uiteindelijk is het altijd dezelfde categorie mensen die wel netto betalers zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

marsman
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 20 sep 2023 14:22

Jans schreef: 20 sep 2023 14:07
marsman schreef: 20 sep 2023 13:40 Toeslagen zitten inderdaad enorm verweven in onze maatschappij. Uiteindelijk moeten mensen kunnen rondkomen met een inkomen zonder toeslagen. Ik denk ook vooral de groep die op een minimum inkomen zitten. De middengroep redt het wel, en daar zit een kans om meer te werken en meer te verdienen als je niet gelijk gekort wordt op je toeslag. Maar dat het mega moeilijk is om dit te ontvlechten, zeker!
Dus de middengroep zou meer moeten gaan werken, terwijl een andere groep, die wel kan maar niet wil, met rust laten? Ik weet ook dat in de middengroep er te veel zijn die "boven hun stand" leven.
Ik begrijp je vraag over de groep die wel kan werken, maar niet wil niet zo goed. Wat ik wil zeggen is dat een ieder die (meer) wil werken/bijdragen gestimuleerd/beloond moet worden om dat te doen. Het maakt niet uit wie dat is.

En de groep die wel kan maar niet wil, tja... Ik denk dat je dan terugvalt naar het bestaansminimum.

En de groep die wel wil, maar niet kan > daar heb je een vangnet voor.

Een voor mij ideale situatie zou zijn dat een gemiddeld gezin moet kunnen rondkomen als pa of ma full-time werkt zonder afhankelijk te zijn van toeslagen. Dus zoals dat pak en beet 40 jaar terug was.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16128
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 sep 2023 14:30

SiO2 schreef: 20 sep 2023 14:17
kxlight schreef: 20 sep 2023 14:12
SiO2 schreef: 20 sep 2023 14:07 Die half miljoen mensen kunnen we prima op andere plekken gebruiken, er zijn gigantische tekorten in veel sectoren.

Het zou een zegen zijn voor Nederland als Schiphol fors inkrimpt. Geluidsoverlast, CO2-uitstoot, stikstofuitstoot; we zullen het missen als kiespijn.
En gelijk ook Tatasteel weg, Shell weg, Unilever weg, de rotterdamse haven weg, boeren weg... zuid-as graaiers weg, alles weg... en allemaal een uitkering... strak plan.
Zucht, je maakt er een karikatuur van.

Ik stop hier gelijk weer mee. Discussiëren met een stel rechtse stijfkoppen die niks willen veranderen omdat ze hun huidige dikke bankrekening aan neoliberaal VVD-beleid te danken hebben is zinloos. In november allemaal op Dilan, Geert of Caroline stemmen. :like: Fuck arme mensen, fuck asielzoekers, fuck het klimaat. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken.
Als ik het goed lees ben jij gestart met er een karikatuur van te maken.
En wie het niet met jou eens is is dan maar een rechtse stijfkop.
Links is de grote verdediger van de democratie zolang die maar links is.
Zoals in Vlaanderen een investering van 5 miljard Euro door een privefirma wordt tegengehouden door enkele milieu fanatici.
Want industrie is vervuilend en dus per definitie te vermijden.
Maar als je het even wereldwijd bekijkt zou deze installatie in het een of andere verwegistan, om Indië of China niet te noemen, met een pak minder milieu beschermende maatregelen gezet worden.
En als ze ginds de lucht meer vervuilen dan hier, dan kan je de industrie beter hier houden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 sep 2023 14:36

marsman schreef: 20 sep 2023 14:22
Jans schreef: 20 sep 2023 14:07
marsman schreef: 20 sep 2023 13:40 Toeslagen zitten inderdaad enorm verweven in onze maatschappij. Uiteindelijk moeten mensen kunnen rondkomen met een inkomen zonder toeslagen. Ik denk ook vooral de groep die op een minimum inkomen zitten. De middengroep redt het wel, en daar zit een kans om meer te werken en meer te verdienen als je niet gelijk gekort wordt op je toeslag. Maar dat het mega moeilijk is om dit te ontvlechten, zeker!
Dus de middengroep zou meer moeten gaan werken, terwijl een andere groep, die wel kan maar niet wil, met rust laten? Ik weet ook dat in de middengroep er te veel zijn die "boven hun stand" leven.
Ik begrijp je vraag over de groep die wel kan werken, maar niet wil niet zo goed. Wat ik wil zeggen is dat een ieder die (meer) wil werken/bijdragen gestimuleerd/beloond moet worden om dat te doen. Het maakt niet uit wie dat is.

En de groep die wel kan maar niet wil, tja... Ik denk dat je dan terugvalt naar het bestaansminimum.

En de groep die wel wil, maar niet kan > daar heb je een vangnet voor.

Een voor mij ideale situatie zou zijn dat een gemiddeld gezin moet kunnen rondkomen als pa of ma full-time werkt zonder afhankelijk te zijn van toeslagen. Dus zoals dat pak en beet 40 jaar terug was.
Volgens mij werkte 40 jaar terug alleen pa. ;) Verder heb ik het gevoel dat als en pa en ma full-time werken ze best rond kunnen komen zonder toeslagen mits ze niet boven hun stand leven en als er een kind is met kinderbijslag en als de kinderopvang gratis zou zijn ook zonder kinderopvangtoeslag.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

marsman
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 20 sep 2023 14:38

Klopt. Er was ook geen financiele noodzaak om met z'n 2-en te werken. En men was ook met minder tevree
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie