Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Keuzestress: betere groep en wielen of beter frame?

piggel
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 jul 2012 12:02
Locatie: Borne

piggel 15 aug 2023 17:53

Vandaag een heel eind gekomen in de keuze voor een nieuwe fiets. Nu heb ik 2 opties over, en ik ben benieuwd hoe jullie tegen deze keuze aan kijken. Het wordt sowieso een Giant TCR, de vraag is alleen welke:

Optie 1: https://tentusscher.nl/giant-tcr-advanced-1-plus/
of
Optie 2: https://tentusscher.nl/giant-tcr-advanced-pro-2/

Optie 1 heeft als voordelen een betere groep (Ultegra t.o.v. 105) en carbon wielen, tegenover de alu wielen van optie 2.
Optie 2 heeft als voordeel (hoewel het in de specs niet heel duidelijk wordt) dat het frame van een ander/beter type carbon is, met als belangrijkste voordeel meer stijfheid en een lichter frame.

Any thoughts?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5948
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 aug 2023 18:13

kijk voor de gein eens in dit topic:
viewtopic.php?t=99571
Over het verschil van een high-end frame en een 2nd-tier frame. En dat is precies waar je nu tussen kiest. En trek daarna je conclusie
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 15 aug 2023 18:48

Sterker: dit gaat niet eens tussen top (dat is nl de SL) en 2nd tier (de Advanced-modellen), maar tussen exact het zelfde frame met 1 1/8” stuurlager (=Advanced) OF een 1 1/4” stuurlager (=adv Pro).
Op de Pro zitten standaard iets duurdere (lichtere) onderdelen als zadel, stuur, stuurpen (en die kosten bij Giant ook niet de wereld).

Qua stuurpen en vermeende stijfheid: vrijwel alle racefietsen worden met 1 1/8” stuurpennen afgeleverd, ook veel topmodellen, dus zó slecht kant het niet zijn…

Ik heb zelf gekozen voor de ‘gewone’ en het zadel en stuur vervangen voor andere van een ander merk.

Edit: de Pro heeft standaard SLR-1 wielen (de ‘gewone’ heeft SLR-2). Zelfde velg, maar de slr-1 heeft iets lichtere naven, gebaseerd op de DT-Swiss 240. Scheelt een 100gram, dacht ik.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

derxx
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 15 aug 2023 21:02

Kun je ze niet allebei uitproberen ? Kijk gewoon wat lekker fietst.
Feit is wel dat een frame wat lastiger is te upgraden dan wielen en evt een groepset 😉
Afbeelding

piggel
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 jul 2012 12:02
Locatie: Borne

piggel 15 aug 2023 22:20

Ik kan ze zaterdag inderdaad allebei vergelijken, maar wil dan wel een knoop doorhakken. Maar ik kom al een end met de tips hier, dank. Mijn eerste idee dat de Pro alu wielen had klopt inderdaad niet, dat zijn ook carbon wielen.

Plaats reactie