Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Superior of iets vergelijkbaars?

Peetjun88
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 aug 2019 21:09

Peetjun88 12 aug 2023 00:27

Ha allen de fietsfanaten,

Ik ben al even aan het rondkijken voor een nieuwe fiets, nadat ik heb besloten een nieuwe te kopen.

Inmiddels al zoveel fietsen tegengekomen, zowel online als real life bij de FM-zaken oa Mantel, 12Go, wat kleinere FM's. Ik ben achter gekomen dat ik een bepaalde smaak/eisen hebt waardoor het niet echt eenvoudig is om een juiste fiets tegen te komen.

De eisen zijn;
* alu frame (wil beslist geen carbon, voel er niet prettig bij)
* frame moet glanzend lak hebben, niet mat, liefst in rustige neutrale kleur zoals wit/grijswit/zilver/donkergrijs met een goed te zien logo-decals
* hydraulische remmen (ivm de relatieve kleine handen)
* budget tot ca. 1750 euro
* groepset 105/Tiagra (icm hydro remmen)
* liefst geen te lage aanliggende achtervork tegen bovenbuis of een te sloping frame.

Heel veel racefietsen vallen bij voorbaat al af, enkele van bekende merken o.a Merida Scultura, Giant Contend AR, Cube Attain (Agree vind ik wel best mooi, helaas alleen maar carbon) voldoen bijna aan de eisen maar toch ook weer niet met verschillende redenen waardoor ik de twijfels bij krijg. Volgens mij moet je toch wel een fiets mooi vinden en een bepaalde gevoel geven zo van; dit is hem.

Sinds begin deze week ben ik getipt door wielermaat, dat ik eens moet kijken naar sommige "onbekende" merken zoals Superior, Orbea, Fuji e.d. en ik ben sindsdien wel beetje verliefd op Superior X-Comp in mooie rustige witgrijs kleur met mooie logo-decals. De prijs is ook niet verkeerd, voldoet allemaal bij de eisen. Andere Superior X-Road Issue in zwart-glanzend lak vind ik ook wat hebben maar prijstechnisch ietsje hoog.

https://www.rullensfietsen.nl/superior-x-road-comp

https://www.vedabikes.nl/product/superi ... red-heren/

Ik ben benieuwd hoe het zit met Superior fietsen en of 1 van jullie ook in bezit hebben? Zelf heb ik al wat ingelezen bij Superior topic, maar word niet veel wijzer van aangezien meesten een duurdere carbon-Superiors hebben.

Weten jullie misschien andere merken die aan de meeste bovengenoemde eisen voldoet?
Old bikes;

Batavus Challenge - Giant TCR 1997 - Giant Defy 2 2013. Momenteel fietsloos.

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 12 aug 2023 08:30

De vraag is, waarom heb je twijfels bij carbon?

Peetjun88
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 aug 2019 21:09

Peetjun88 12 aug 2023 08:44

Het is iets tussen 2 oren, ook met de feit dat ik met alu-fiets iets minder risico loop op bijv beschadiging, en vind gewoon erg prettig om mee te fietsen. Prijstechnisch maakt dat ook voor mij makkelijker.
Old bikes;

Batavus Challenge - Giant TCR 1997 - Giant Defy 2 2013. Momenteel fietsloos.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 12 aug 2023 09:09

Orbea Avant

bikerke
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 12 aug 2023 09:17

Peetjun88 schreef: 12 aug 2023 00:27 Ha allen de fietsfanaten,
......
De eisen zijn;
* alu frame (wil beslist geen carbon, voel er niet prettig bij)
* frame moet glanzend lak hebben, niet mat, liefst in rustige neutrale kleur zoals wit/grijswit/zilver/donkergrijs met een goed te zien logo-decals
* hydraulische remmen (ivm de relatieve kleine handen)
* budget tot ca. 1750 euro
* groepset 105/Tiagra (icm hydro remmen)
* liefst geen te lage aanliggende achtervork tegen bovenbuis of een te sloping frame.
......
U vergeet dé belangrijkste....
Een geometrie die u goed past....

Peetjun88
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 aug 2019 21:09

Peetjun88 12 aug 2023 10:05

Gerwin89 schreef: 12 aug 2023 09:09 Orbea Avant
Qua frame kleuren hebben ze nu kleuren waarvan ik toch niet helemaal weg van bent.

bikerke schreef: 12 aug 2023 09:17
Peetjun88 schreef: 12 aug 2023 00:27 Ha allen de fietsfanaten,
......
De eisen zijn;
* alu frame (wil beslist geen carbon, voel er niet prettig bij)
* frame moet glanzend lak hebben, niet mat, liefst in rustige neutrale kleur zoals wit/grijswit/zilver/donkergrijs met een goed te zien logo-decals
* hydraulische remmen (ivm de relatieve kleine handen)
* budget tot ca. 1750 euro
* groepset 105/Tiagra (icm hydro remmen)
* liefst geen te lage aanliggende achtervork tegen bovenbuis of een te sloping frame.
......
U vergeet dé belangrijkste....
Een geometrie die u goed past....
Inderdaad, ik ben daarvan goed op de hoogte. Jaren terug een bikefit laten aanmeten, dus ik weet welke stack/reach ik moet hebben. Meeste maten welke ze hebben liggen dicht in buurt van stack/reach die bij mij past dus dat bij meeste merken is de marge binnen 5-10 mm met evt kleine aanpassing o.a stuurpen.

Ik vraag me af hoe het zit met stack, als bijv pakweg een fiets met stack van 605, is dat dan een stack met spacers eronder standaard af-fabriek? Dus stel als ik spacers onderin uithaalt dan gaat de stack omlaag?
Old bikes;

Batavus Challenge - Giant TCR 1997 - Giant Defy 2 2013. Momenteel fietsloos.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 12 aug 2023 10:16

Stack is de hoogte tussen center braquet en bovenkant stuurbuis.
Dus zonder spacers geteld.

Peetjun88
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 aug 2019 21:09

Peetjun88 12 aug 2023 10:29

bikerke schreef: 12 aug 2023 10:16 Stack is de hoogte tussen center braquet en bovenkant stuurbuis.
Dus zonder spacers geteld.
Helder zo. De meeste fietsen hebben standaard een spacers onder de stuurpen/stuur, dus dan is de stack hoger dan aangegeven staat bij geometrie? Dat lijkt me best veel en "misleidend".

Of zie ik dat het verkeerd?
Old bikes;

Batavus Challenge - Giant TCR 1997 - Giant Defy 2 2013. Momenteel fietsloos.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 12 aug 2023 22:15

Peetjun88 schreef: 12 aug 2023 10:29
bikerke schreef: 12 aug 2023 10:16 Stack is de hoogte tussen center braquet en bovenkant stuurbuis.
Dus zonder spacers geteld.
Helder zo. De meeste fietsen hebben standaard een spacers onder de stuurpen/stuur, dus dan is de stack hoger dan aangegeven staat bij geometrie? Dat lijkt me best veel en "misleidend".

Of zie ik dat het verkeerd?
De stack is de frame stack. De spacers zijn extra en kan je dus eenvoudig verwijderen. Sommige merken geven ook systeem stack of stack+ waarden weer inclusief onderdelen.

Peetjun88
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 aug 2019 21:09

Peetjun88 12 aug 2023 23:52

Aesch schreef: 12 aug 2023 22:15
Peetjun88 schreef: 12 aug 2023 10:29
bikerke schreef: 12 aug 2023 10:16 Stack is de hoogte tussen center braquet en bovenkant stuurbuis.
Dus zonder spacers geteld.
Helder zo. De meeste fietsen hebben standaard een spacers onder de stuurpen/stuur, dus dan is de stack hoger dan aangegeven staat bij geometrie? Dat lijkt me best veel en "misleidend".

Of zie ik dat het verkeerd?
De stack is de frame stack. De spacers zijn extra en kan je dus eenvoudig verwijderen. Sommige merken geven ook systeem stack of stack+ waarden weer inclusief onderdelen.

Dank! Ik blijf wel vreemd vinden dat sommige fabrikanten spacers eronder zetten en andere weer niet. Slam the stem, wat mij betreft!

Van de middag ben ik wezen kijken bij Veda Fietsenhal in Ede, ik ben wel positief verrast hoe het daar is. Ze hebben Superiors en Cube's staan. Ik heb een rondje mogen fietsen op Superior X-Road Team Issue SE en aantal modellen bekeken, helaas lag een X-Road Issue in glanzend zwart lak nog in doos. Ze gaan deze fiets in elkaar monteren en komend dinsdag mag ik nog een keer komen.

Verder nog iemand die over kan vertellen wat Superior betreft, qua de service, frame, etc? Dat ik erop kan vertrouwen dat ik met Superior evt een goede aankoop kan doen?
Old bikes;

Batavus Challenge - Giant TCR 1997 - Giant Defy 2 2013. Momenteel fietsloos.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 aug 2023 07:26

Service zit wel snor bij Superior, zijn erg proactief wanneer het garantiegevallen betreft.
Maatje van me rijdt nu al 2jr op een X-road Team Issue R en is er erg tevreden over, geen noemenswaardige problemen gehad.

hayes

hayes 13 aug 2023 09:17

Ik kon ook niet klagen over de service.
M'n frame met een lakprobleempje werd keurig vervangen, ook al dachten ze dat ik zelf de schuldige was.
Maar m'n online 'reclame' voor het merk zal ook geholpen hebben.
Na een jaar of zo ook een kraak die we maar niet vonden. De schuldige bleek de zadelpen, en ook die werd keurig vervangen.

Ik ken intussen enkele mensen die er na mijn advies ééntje kochten en die zijn allen tevreden.
Wel geen ervaring met het alu model.

Plaats reactie