Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Advies omtrent klikpedalen gekocht fiets

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 24 jul 2023 20:37

patrickvb schreef: 24 jul 2023 20:04 Waarom moet TS bij Shimano pedalen blijven?
En bij mtb pedalen/schoenen?

Er is nog meer op de markt.
Misschien omdat een eenvoudig beginner beter op de mtb schoenen kan bewegen? Maar jij hebt betere suggesties?

Pitti Carabinieri
Forum-lid

Pitti Carabinieri 24 jul 2023 21:30

Ik snap niet helemaal waarom hier zoveel mtb pedalen wordt geadviseerd boven wegpedalen. Het is een racefiets, dan is de keuze toch makkelijk? Als je ver wilt wandelen kun je net zo goed weer de fiets pakken.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 24 jul 2023 21:35

Pitti Carabinieri schreef: 24 jul 2023 21:30 Ik snap niet helemaal waarom hier zoveel mtb pedalen wordt geadviseerd boven wegpedalen. Het is een racefiets, dan is de keuze toch makkelijk? Als je ver wilt wandelen kun je net zo goed weer de fiets pakken.
Je hoeft helemaal niet ver te wandelen om pijnlijke benen/knieën te krijgen. Maar waarom zou iedereen racepedalen moeten nemen omdat ze op een racefiets geplaatst worden? En als je op racefiets niet gaat racen maar toeren?

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 24 jul 2023 21:43

Zolang je fietst zijn race pedalen met goede bijpassende schoenen comfortabeler.
Als je inderdaad de fiets voor toeren gebruikt en onderweg af en toe van de fiets stapt, dan kunnen mtb schoenen met bijpassende pedalen een betere keuze zijn.
Qua merk pedalen maakt het niet uit wat je kiest, alleen zijn Shimano artikelen wel het beste verkrijgbaar.

patrickvb
Forum-lid

patrickvb 25 jul 2023 00:37

Jans schreef: 24 jul 2023 20:37
patrickvb schreef: 24 jul 2023 20:04 Waarom moet TS bij Shimano pedalen blijven?
En bij mtb pedalen/schoenen?

Er is nog meer op de markt.
Misschien omdat een eenvoudig beginner beter op de mtb schoenen kan bewegen? Maar jij hebt betere suggesties?
Een eenvoudig beginner kan net zo goed fietsen met de pedalen en schoenen die werden ontworpen voor de racefiets.

Om te wandelen zou ik wandelschoenen gebruiken. 😉

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 25 jul 2023 07:31

pino schreef: 24 jul 2023 17:22 Mocht je aan fietsschoenen denken, dan zijn er vaak deals met fietsschoenen gecombineerd met pedalen.
Jij hebt nu SPD-pedalen voor mountainbikes (SPD-SL is voor wegschoenen en een stuk later op de markt gekomen).
Ik raad je aan om met SPD (MTB-versie) te blijven fietsen in combinatie met betere MTB/gravel-schoenen met een hardere zool (index >8 ).
Tenzij je een nummertje rond de kerk op gaat spelden.
Nou, dan mag het overgrote deel van fietsend nederland zijn pedalen omwisselen. Mijzelf inclusief. Ik rijd al jaren spd-sl, daarvoor speedplay en daarvoor look. En speld nooit een nummertje voor rond de kerk op. Spd-sl met speling is voor een beginner een prima en betaalbare optie.

Waarmee ik niet zeg dat je niet bij spd moet blijven he, als dat voor je werkt, dan werkt het. Zoals voor Jans werkt het prima. Persoonlijk zou ik voor racepedalen gaan, zeker als je alleen fietst (dus thuis opstappen, en weer afstappen) en nooit een eindje er mee wandelt. Ik vind spd-sl beter fietsen dan spd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 25 jul 2023 08:43

Met goede mtb schoenen is er niet veel aan de hand als je op SPD rijdt. Zo leg ik mijn gravel tochtjes toch ook af. En ja een stukje redelijk normaal kunnen lopen heeft grote voordelen. Een ander groot voordeel is dubbelzijdige instap, zeker voor beginners. Dit zijn of hele oude, of niet shimano pedalen ( maar zeker wel spd systeem plaatjes ). Dat maakt verder weinig uit.

Of je die voordelen ook op de racefiets wil dat moet je voor jezelf afwegen.

Op de wegfietsen heb ik overal speedplay pedalen ( de originele, niet wahoo's, de wahoo's moet je ook met een grote boog omheen lopen! ).

Wil je wegpedalen dan moet je ook wegschoenen aanschaffen dat is logisch. Wil je per se deze gebruiken dan schaf je mtb schoenen en een setje metalen spd cleats aan.

Overigens zijn niet shimano opties in het instapsegment een stukje goedkoper. En die pedalen werken niet slechter. En bijvoorbeeld look plaatjes zijn ook overal verkrijgbaar.
Even een prijsvergelijkje bij bijvoorbeeld mantel:
- Look keo classic 3 36,95
- Time xpresso 2 34.95
- Shimano pdRS-500 light action 49.95

En dan moet er ook nog een setje race schoenen worden aangeschaft.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

bankrenner
Forum-lid

bankrenner 25 jul 2023 13:26

Flaster schreef: 24 jul 2023 15:43 Ik heb een eerste racefiets gekocht: Cube Peleton Pro met een shimano 105 afgemonteerde set.

Hier zitten klikpedalen op. Nu ben ik opzoek naar welke klik pedalen dit zijn. Kan iemand mij hierover adviseren?

Foto''s heb ik bijgevoegd in de bijlage.

Bedankt alvast! :D
Dit zijn oude merkloze pedalen waar schoenen en met schoenplaatjes met Shimano SPD aanduiding oppassen.
Vermoedelijk komen ze bij de Decathlon vandaan.

Onderstaande plaatjes passen op jou pedalen.

https://www.decathlon.nl/p/spd-schoenpl ... 80&c=GRIJS

Let op dat je schoenen koopt die geschikt zijn voor Shimano SPD en niet alleen voor Shimano SPD-SL.
Vaak zijn dit zogenaamde mountainbike schoenen.

Mocht je budget groter zijn dan zou je ook Shimano SPD-SL schoenen met bijbehorende plaatjes en pedalen kunnen overwegen.
Dit fietst toch net wat fijner / comfortabeler op een racefiets.

Succes!

bankrenner
Forum-lid

bankrenner 25 jul 2023 13:29

Jans schreef: 24 jul 2023 21:35
Pitti Carabinieri schreef: 24 jul 2023 21:30 Ik snap niet helemaal waarom hier zoveel mtb pedalen wordt geadviseerd boven wegpedalen. Het is een racefiets, dan is de keuze toch makkelijk? Als je ver wilt wandelen kun je net zo goed weer de fiets pakken.
Je hoeft helemaal niet ver te wandelen om pijnlijke benen/knieën te krijgen. Maar waarom zou iedereen racepedalen moeten nemen omdat ze op een racefiets geplaatst worden? En als je op racefiets niet gaat racen maar toeren?
Waarom zou je een helm gebruiken als je ook een broodmand op je hoofd kunt zetten?

en waarom zou je altijd alles naar je zelf toe redeneren?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 25 jul 2023 13:39

bankrenner schreef: 25 jul 2023 13:29
Jans schreef: 24 jul 2023 21:35
Waarom zou je een helm gebruiken als je ook een broodmand op je hoofd kunt zetten?

en waarom zou je altijd alles naar je zelf toe redeneren?
Naar mezelf redeneren? Dat doe jij ook. Ik heb mtb schoenen met een stijfheid van de zool van 12. Wat zou daar minder aan zijn dan raceschoenen met dezelfde stijfheid?

patrickvb
Forum-lid

patrickvb 25 jul 2023 14:35

Over het verschil in functionaliteit tussen mtb pedalen en racepedalen zullen we in dit topic maar niet verder uitweiden.

Denk dat TS voor zichzelf kan beslissen welke keuzes mogelijk zijn.

Een broodmand mag dan wel origineel zijn, zou het niet aanraden. Onmiddellijk krijg je een boete van de stijlpolitie.😉😀

pino
Forum-lid HC

pino 25 jul 2023 18:39

De kans is groot dat je volgende fiets een gravelfiets of MTB is. Dan heb je in ieder geval pedalen :-)
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie