Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Advies gevraagd: body vervangen?

JTON
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2023 13:56

JTON 20 jun 2023 14:19

Hi allemaal,

Nieuw hier - zou graag jullie advies vragen over mogelijk vervangen van een FH-117K body op mijn Cannondale CAAD 13, omdat de lagers erin versleten lijken te zijn en het een gonzend geluid maakt bij stilhouden trappers.

Voordat ik een nieuwe koop zou ik graag de body los willen halen om hem te inspecteren. Dit lukt me niet.

Situatie samengevat:

- Al na +/- 1500km fietsen (inmiddels 7000km totaal) merkte ik een gonzend/licht vibrerend gevoel bij stilhouden trappers. Body/freehub functioneert wel prima, het ratelgeluid van de palletjes is OK. Alleen hoor en voel je dat het wiel niet soepel draait bij stilhouden. Afgelopen week heb ik een tocht van 850km gefietst in 7 etappes, niet verrassend genoeg lijkt het probleem nu nog iets erger en wil ik het graag aanpakken.

- Ik heb die eerste 1500km redelijk vaak in regen/winter omstandigheden gefietst, maar toch vind ik het vreemd dat die lagers zo snel versleten lijken te zijn. Een andere reden kan zijn dat het gonzend geluid komt door de bevestiging van de body op het wiel/naaf?

- Ik heb inmiddels cassette verwijderd, ook met hulp van fietsenmaker met conussleutel de moeren los kunnen krijgen om de steekas uit het wiel te krijgen. Probleem is dat de ik de body niet los van het wiel krijg. Zie ook geen opening voor een imbus 12mm zoals vaak online te zien. Bij andere wielen kan je de body er gewoon aftrekken, dat lukt me ook niet. Heb tientallen video's bekeken waar de body na het weghalen van de moer los komt, mij lukt het niet vooralsnog.

- De naaf is een Formula RXC-400, 12x142mm centerlock
- Body zoals gezegd een FH-117K

In de bijlage wat foto's, video is te groot om bij te sluiten zie ik.

Weten jullie hoe de body los te krijgen, en hebben jullie wellicht een idee wat de beste zet is vanaf hier?

Groet!
Bijlagen
IMG-2041.jpg
IMG-2040.jpg
IMG-2039.jpg

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 20 jun 2023 17:52

Daar is een inbussleutel voor.

https://www.bol.com/nl/nl/p/icetoolz-in ... DMEALw_wcB (ik weet niet 100% zeker of dit de juiste is)

Die body kan behoorlijk vastzitten, dus een hefboompje heb je wel nodig.

Is goedkoop spul met matige afdichting. Goede kans dat de conussen van je naaf ook al aangetast zijn. Overweeg om een naaf met industrielagers erin te laten zetten of om een volledig nieuw wiel aan te schaffen met zo'n naaf.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3077
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 21 jun 2023 16:17

De inbus in dat gat van de body steken (door de body heen als het ware) dan kun je de schroef waarmee deze vast zit los draaien. Of heb je dat al geprobeerd? Grote kans dat deze body aan de achterkant dicht zit. Als het deze variant is dan is die niet zo makkelijk te servicen.

Wellicht is het probleem al opgelost als je de naaf met vers vet en eventueel nieuwe kogeltjes weer opnieuw monteert en goed afstelt.

JTON
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2023 13:56

JTON 21 jun 2023 16:54

Dank voor jullie reactie! Ik ga vanavond met een grotere inbus aan de slag, had hiervoor alleen de 12mm geprobeerd. Zit dus wel een opening voor in, had ook beter moeten kijken op mijn eigen foto. Ook nog wat nieuw voor me om zelf te sleutelen.

Na ook nog wat andere topics gelezen te hebben (viewtopic.php?t=75494) lijkt inderdaad wat Maatwielen zegt: de conussen en/of lagercups zijn beschadigd of in ieder geval zitten er korrels/zand in waardoor het draaien van het wiel geluid maakt. De body zelf functioneert zoals gezegd nog goed als ik hem met de hand draai als het wiel op de grond ligt. Zodra ik het wiel aan de hand houd aan de body vast en spin, dan hoor en voel je direct het schuurgeluid, zoals gemonteerd aan de fiets.

Ik ga bij mijn fietsenmaker vragen of het mogelijk is alleen de naaf + evt body te vervangen, maar ze zullen waarschijnlijk adviseren een nieuw wiel te kopen - niet alleen om zelf meer te verdienen denk ik maar ook omdat je bij het vervangen van alleen de naaf de spaken etc. los moet halen als ik het goed gelezen heb en dat ook een beste klus is..

Hopelijk lukt het idd om met wat vers vet en nieuwe kogels de boel weer soepeler te krijgen. Vind het zonde van het geld om een nieuw wiel te kopen van vergelijkbare kwaliteit (DT Swiss R470, niet goedkoopste) terwijl alleen een klein deel ervan niet goed werkt..

Keep you posted!

dream
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 21 jun 2023 18:33

Mijn zoon had dezelfde naven in zijn wielen in zijn cube. Helaas dramatische kwaliteit, na 2 maanden crossen alles verroest, versleten en aangetast. Ik heb geprobeerd de boel te servicen met Nieuwe kogels en vet, maar werd slechts tijdelijk beter. Bijkomende probleem is dat spare parts nauwelijks te krijgen zijn. Toen een setje gescoord met dt swiss 350 naven. Rijdt hij al 3 seizoenen probleemloos mee. Het is inderdaad verre van duurzaam, maar de wielen zijn bij mij naar oud ijzer. Dit zijn naven voor als de zon schijnt!

JTON
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2023 13:56

JTON 22 jun 2023 18:00

dream schreef: 21 jun 2023 18:33 Mijn zoon had dezelfde naven in zijn wielen in zijn cube. Helaas dramatische kwaliteit, na 2 maanden crossen alles verroest, versleten en aangetast. Ik heb geprobeerd de boel te servicen met Nieuwe kogels en vet, maar werd slechts tijdelijk beter. Bijkomende probleem is dat spare parts nauwelijks te krijgen zijn. Toen een setje gescoord met dt swiss 350 naven. Rijdt hij al 3 seizoenen probleemloos mee. Het is inderdaad verre van duurzaam, maar de wielen zijn bij mij naar oud ijzer. Dit zijn naven voor als de zon schijnt!
Bedankt voor het delen, voor de zekerheid: was de body in jullie geval dus ook nog OK en alleen de naaf vervangen uiteindelijk? Ik zie op foto van de DT Swiss 350 dat daar geen body bij inbegrepen zit: https://www.bikester.nl/dt-swiss-350-ac ... cgid=s4775 Het helpt iig om te bevestigen dat het aan de kwaliteit van het product ligt en niet per se domme pech.

Update situatie:
- 13mm imbus past in het gat maar "pakt" de body niet. Hij is lang genoeg. Ik doe wellicht wat verkeerd maar hij lijkt te klein? 14 en 15mm imbus zijn te groot voor de ronde opening. Er zijn volgens mij geen 13.5mm imbussleutels op de markt maar dat lijkt nu de juiste maat. @dream wellicht nog tips hoe jij dat destijds aangepakt hebt? Zou idd toch nog willen proberen te servicen.

- Heb fietsendealer (12GO) gemaild met situatie en kostenopgave gevraagd voor 1) nieuw wiel met hoge kwaliteit naaf/body met industrielagers, en 2) vervangen van alleen de naaf en evt. body met industrielagers op hetzelfde wiel

- Heb nu conussleutels besteld om fiets in ieder geval weer zelf in elkaar te kunnen zetten om er tijdelijk mee te fietsen. Ik fiets medio juli in 3 dagen met een paar maten naar Londen en doe dat toch liever op een fiets die fietst zoals het hoort..

To be continued, dank voor jullie reacties.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 jun 2023 18:04

Voor een nieuw wiel ga je toch niet naar 12go, hier op het forum zitten genoeg bekwame wielbouwers die je 10x beter kunnen adviseren dan die dozenschuivers bij 12go...

Chefske
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 22 jun 2023 19:04

Nieuwe naaf betekent ook nieuwe spaken, tenzij je de naaf voor eenzelfde versie omwisselt. Als je dan toch bezig bent, doe je zelf een plezier en neem ook een setje nieuwe velgen. Laat het werk uitvoeren bij een ervaren wielbouwer en niet bij je lokale fietsenmaker, want die bakt er (hoogstwaarschijnlijk) niets van: wielen bouwen is een vak apart, een soort black voodoo magic als je het mij vraagt.

Bij een nieuwe DT Swiss 350 naaf zit ook een body; in jouw link een Sram XD body, maar ze bestaan ook met Shimano 11 speed body (10 en 12 speed past ook). Ervanuit gaande dat je schijfremmen hebt: even opletten dat je de juiste maat steekas kiest en juiste bevestiging van remschijf (centerlock of 6-bolt).
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8643
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 jun 2023 19:32

DT Swiss E 1800 rond de €300,00 en je hebt jarenlang rijplezier.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2883
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 22 jun 2023 20:14

Chefske schreef: 22 jun 2023 19:04 wielen bouwen is een vak apart, een soort black voodoo magic als je het mij vraagt.
:mrgreen: :lol:

Die formula naven zijn gemiddeld niet zo best. Dit soort wielen worden in de fiets gestoken omdat het moet, niet omdat ze iets goeds willen leveren.

Als je iets onder garantie kunt regelen bij 12Go kijk of je ze zover kunt krijgen om je een set DT Swiss wielen mee kunnen geven. Die zijn tenmiste te onderhouden bij problemen. En anders flinke korting erop.

Als je een nieuwe naaf wilt laten bouwen in een of beide wielen, zou ik dat niet daar laten doen in ieder geval. Probleem is denk ik dan wel dat alle kosten voor jou zijn.

dream
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 22 jun 2023 21:52

Ik meen me te herinneren dat ik juist een kleinere lange inbus heb gebruikt. Denk een 11. De cup in de body was compleet gaar en een nieuwe body als spare part kon ik nergens vinden. Ook de cup aan de non drive side was gaar. Dus daarom wiel afgeschreven.

Plaats reactie