Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12762
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 jun 2023 12:34

Het gaat er denk ik hierom hoe je dit interpreteert.

Na 5 sec op vol vermogen en dan door accelereren zijn twee verschillende. Je vermogen kan best iets afnemen maar je snelheid neemt nog toe.
Dat is hoe ik denk dat het wordt bedoeld. Dat zal niet in een keer lukken dat is ook oefenen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8620
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 jun 2023 14:03

wasbeer2006 schreef: 14 jun 2023 12:34 Het gaat er denk ik hierom hoe je dit interpreteert.

Na 5 sec op vol vermogen en dan door accelereren zijn twee verschillende. Je vermogen kan best iets afnemen maar je snelheid neemt nog toe.
Dat is hoe ik denk dat het wordt bedoeld. Dat zal niet in een keer lukken dat is ook oefenen.
Beetje het idee gaatje van 2 meter dichtrijden en aansluiten weer.
Wat mij gisteren niet meer lukte :mrgreen: en ze zag wegrijden :lol: :lol: :lol:
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12762
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 jun 2023 10:48

Ja dat kan je een niet wielrenner niet uitleggen dat dat soms niet gaat.......

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 15 jun 2023 18:15

Naar mijn gevoel een training perfect uitgevoerd en dan maar een 6.3 krijgen :shock:

Kan eigenlijk alleen bedenken dat ik na de training harder heb gefietst als beoogd.

pino
Forum-lid
Berichten: 3469
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 jun 2023 19:15

Na je piek versnellen is een contradictie in terminae.
Niet zijken maar reiden !

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2832
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 16 jun 2023 16:25

brutus schreef: 15 jun 2023 18:15 Naar mijn gevoel een training perfect uitgevoerd en dan maar een 6.3 krijgen :shock:

Kan eigenlijk alleen bedenken dat ik na de training harder heb gefietst als beoogd.
Ik ervaar hetzelfde.

Je krijgt al minpunten als je aangeeft dat je de training zwaarder hebt ervaren dan join voorsteld.

Als ik vermoeid een training doe dan voelt dat voor mij altijd zwaarder aan. Als ik dan een rustige duurtraining voorgeschreven krijg met wat intensieve duur dan geef ik hier een 5 voor ( ipv 4 wat join voorsteld). Dan krijg ik een 6.3 ipv een 7.3.

Ik hecht er weinig waarde aan.

Bedankt voor de reacties op de sprint training. Ik ga deze de eerste 5 sec col doen en daarna wat langzamer door proberen te versnellen.

JW123
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jul 2022 15:35

JW123 19 jun 2023 21:11

Is het mogelijk de rustweek een week op te schuiven in een schema? Ik heb over 2 weken een week vakantie, waarin ik veel wil gaan trainen. Nou valt deze week exact tijdens de rustweek van mijn Join schema, terwijl ik juist in die week maximaal wil gaan trainen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12762
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jun 2023 08:43

Geen/beperkte beschikbaarheid invullen, maar of dat ook een week extra vooruit kan weet ik niet.

Garmin gaf na een training ook altijd een percentage/cijfer voor je training. Die zat bij mij ook altijd tussen de 40 en 60%.
Op de weg is dat niet te doen of je moet werkelijk alles er omheen plannen en elke keer op pauze zetten.

Vind het ook niet zo,n hele goed keuze. Staat erbij wat er beter kan? Bv Cadans, Vermogen, HR etc.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 20 jun 2023 13:43

pino schreef: 15 jun 2023 19:15 Na je piek versnellen is een contradictie in terminae.
Op je piek bedoel je.
(ergens) na je piek kan je wel versnellen.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 20 jun 2023 14:57

Recent is de Workout score aan de Join app toegevoegd. Niet tegenstaande ik dacht de trainingen vrij goed uit te voeren, is het toch wat vreemd om een Workout score van slechts 7 te zien verschijnen .
Op zich maakt het inderdaad allemaal niet zoveel uit, al vraag je je natuurlijk wel af waar het een beetje verkeerd gaat.

Ik gebruik de app sinds november 2022 en blijkt nu, rekening houdende met de Workout score, dat ik bepaalde zaken moet verkeerd ingeschat hebben wat de inhoud van de training betreft. Soms is het toch wat verwarrend...
Bijvoorbeeld:
Een uit te voeren blokje(40-20) met RPE van 10, daaraan gekoppeld een hartslag van 167-Max en een vermogen(zone) van 301-325W.
Dit lijkt me verwarrend, uit de RPE en hartslag zou je kunnen afleiden dat je tijdens 40" naar maximaal dient te gaan terwijl er een vermogenzone wordt weergegeven die ver van maximaal is. Met wat moet je dan rekening houden..? De "verkeerde" interpretatie kan er op zich al voor zorgen dat de kwaliteit(Workout score) van je training niet optimaal is en je uiteindelijk op lange termijn vermoeidheid in hand werkt als de intensiteit bijvoorbeeld herhaaldelijk te hoog is.

De Workout score werkt op basis van 5 factoren, tijdsduur, tijdsbelasting, intensiteit, RPE, tijd in de beoogde zone(s). Dit betekent dat er ergens iets in de training sluipt dat ik niet juist inschat. Tijd, RPE kun je gemakkelijk onder controle houden, het kan dan alleen nog "verkeerd" lopen in de intensiteit.

De bedoeling van je Workout score lijkt me een indicatie te geven in hoeverre je de vooropgestelde Workout's goed uitvoerd en uiteindelijk het volledige trainingsplan op lange termijn. Wat uiteindlijk toch de bedoeling is als je traint met Join en op lange termijn wil beter worden.
Stef

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 20 jun 2023 16:25

Als ik dit lees en vergelijk met hetgeen ik krijg voorgeschoteld dan lijkt het erop dat je FTP verkeerd is ingevoerd. Dit zijn Vo2Max trainingen waar je een vermogen moet trappen van 110% van je FTP dacht ik, hier wordt dan een bandbreedte opgegeven in de app waar je tussen moet zitten. De hartslag die eruit volgt is van ondergeschikt belang denk ik.

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 20 jun 2023 17:09

termi748 schreef: 20 jun 2023 16:25 Als ik dit lees en vergelijk met hetgeen ik krijg voorgeschoteld dan lijkt het erop dat je FTP verkeerd is ingevoerd. Dit zijn Vo2Max trainingen waar je een vermogen moet trappen van 110% van je FTP dacht ik, hier wordt dan een bandbreedte opgegeven in de app waar je tussen moet zitten. De hartslag die eruit volgt is van ondergeschikt belang denk ik.
Dat begrijp ik, mijn FTP is correct ingegeven en ik kan idd het blokje in die aangegeven vermogen zone uitvoeren( 110%). Maar ik vind dit verwarrend ten opzichte van de hartslag en de rpe die ze dan op maximaal plaatsen. Dat hartslag ondergeschikt is snap ik maar het lijkt me wat tegenstrijdig dat ze een vermogenzone opgeven tov een maximale inspanning( rpe/ hartslag).
Dat snap ik niet zo goed…
Stef

Plaats reactie