Volgens mij voldoet een regenboogzebrapad niet duidelijk aan de wettelijke eisen voor een zebrapad

. Je kan er vast een rechtzaak over voeren. Maar misschien zijn alleen de witte markeringen toch genoeg. Ik ga er in ieder geval niet aan beginnen.
Maar dan krijg je dit soort discussies als in dit draadje bij de ANWB.
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/3 ... -gaybrapad
Witte strepen op zwarte ondergrond zijn ook een stuk duidelijker qua contrast. Denk ook de allerlei vormen van kleurenblinden en slechtzienden. Daar denken die inclusief geobsedeerde gemeenteambtenaren nooit over na. Zelfs een slechtziende kan t contrast zwart en wit vaak nog wel goed vinden, maar tussen wit en geel wordt t lastig. Niks tegen regenbogen, maar laat die inclusiviteit onzin uit de verkeerssituaties. Onnodige afleiding is altijd gevaarlijk. Doe dan maar regenboog zitbankjes, geen problemen met die dingen
Maar ook een zebrapad zelf is aan regels verbonden. Deze regels bij een zebrapad zijn:
de breedte van het zebrapad is ten minste 4 meter
de witte markering en de afstand daartussen moet een halve meter zijn
er moet altijd verlichting bij een zebrapad aanwezig zijn.
een zebrapad mag alleen binnen de bebouwde kom worden aangelegd
voor het zebrapad staat altijd een blauw bord dat een zebrapad aanduidt
Je moet als automobilist altijd maar net zien of die persoon die eerst op de stoep liep ook wil oversteken of niet. Daarvoor is toch even een vorm van non-verbale communicatie nodig. Van de automobilist uit en vanuit de voetganger. De voetganger moet in mijn ogen wel een beetje duidelijk moet maken dat hij ook wil oversteken. De automobilist moet ook aan de voetganger kenbaar maken dat hij die persoon gezien heeft door tijdig te remmen. Danwel kom je ook wel eens op plaatsen waar een zebrapad zo vol loopt dat je als automobilist geen ruimte vindt om door te rijden. Op die plekken moet dan ook eigenlijk een stoplicht oversteekplaats komen.
Alleen heb je van beide kanten onverlaten. Zonder te kijken met oortjes in ineens t zebrapad oplopen en automobilisten die gewoon lang t gas erop houden, waardoor je ook niet durft te gaan lopen. Tja.