loonatik schreef: ↑09 mei 2023 11:01
Ik rij de laatste tijd steeds langere tochten(100km-175km) en merk dat ik meer moet opletten op mijn eten.
Lees dat snelle jelle reepjes aan te raden zijn vanwege de hoge hoeveelheid koolhydraten. Dus ga dit meenemen inplaats van een banaan en eat natural reepjes.
Nu drink ik eigenlijk alleen maar water. Zit er aan te denken om zon sportdrank in een bidon te doen(aanleng) of is wat suiker toevoegen ook oke?
Hebben jullie tips voor sport drankjes?
Ik kan de volgende merken voor inkooprijzen krijgen
AMACX, ETIXX, ISOSTAR, MAXIM.
Zat zelf te kijken naar een bus van Maxim. Zo'n 480gr bus kost een tientje. Welke smaak vinden jullie het lekkerst?
Gelletjes kan ik ook proberen maar vind ik eigenlijk ranzig. Of is dit toch wel aan te raden?
Edit, toch maar gelijk wat besteld
MAXIM REEP ENERGY SALTY NUTS 25x
MAXIM SPORTS DRINK FRESH LEMON 480GR
Totaal 45eu en doe er neem ik aan wel een tijdje mee
Kijk vooral naar de ingrediënten en voedingswaarden van de producten.
In principe is het enige dat je nodig hebt op de fiets: water+koolhydraten+zout.
Vezels, eiwitten en vetten zijn niet nodig, sterker nog die zorgen vooral voor maagproblemen als je ze te veel tot je neemt.
Koolhydraten heb je in veel vormen en maten, maar voor sport zijn maltodextrine en suikers (dextrose, fructose of suiker) de meest voorkomende.
Je kan prima suiker in een bidon voor je koolhydratenbehoefte. Als je de smaak kan dragen is dat een prima en vooral voordeligste optie. Mogelijk een beetje aanlengen met wat siroop voor smaak.
Zelf verkies ik de optie om een schep (15g sportmix) aan te vullen met suiker (50g) + 1 gram zout,
per uur bij een lange semi-intensieve rit, maar dat is op basis van mijn ingeschatte koolhydraten verbruik bij zulke ritten. Dat kan bij jou hoger of lager liggen.
Ik probeer zo min mogelijk afhankelijk te zijn van (dure) repen of gelletjes aangezien dat alleen maar ballast is in je rugzakjes en veel geld kost allemaal bij elkaar opgeteld.