Het grote domme vragen topic
Ok, mijn eerste post in dit draadje. Maar toch een vraag die hier wel hoort denk ik.
Op de een of andere manier krijg ik het nooit voor elkaar om met de fijnafstelling van mijn Ultegra 8000 achterderrie te werken. Als ik er aan draai, dan gebeurt er niks. Ik weet ook nooit goed welke kant ik op moet draaien. Ik weet dat je het stelschroefje iets op moet tillen, maar dan nog gebeurt er niks. Kan iemand me uitleggen hoe dat werkt. En welke kant moet ik opdraaien? Ik heb heel wat filmpjes gekeken, maar kom er gewoon niet uit
Op de een of andere manier krijg ik het nooit voor elkaar om met de fijnafstelling van mijn Ultegra 8000 achterderrie te werken. Als ik er aan draai, dan gebeurt er niks. Ik weet ook nooit goed welke kant ik op moet draaien. Ik weet dat je het stelschroefje iets op moet tillen, maar dan nog gebeurt er niks. Kan iemand me uitleggen hoe dat werkt. En welke kant moet ik opdraaien? Ik heb heel wat filmpjes gekeken, maar kom er gewoon niet uit

Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Als je al heel wat filmpjes hebt bekeken en je weet het nog niet kunnen wij op dit forum jou ook niets meer leren.marsman schreef: ↑18 apr 2023 14:35 Ok, mijn eerste post in dit draadje. Maar toch een vraag die hier wel hoort denk ik.
Op de een of andere manier krijg ik het nooit voor elkaar om met de fijnafstelling van mijn Ultegra 8000 achterderrie te werken. Als ik er aan draai, dan gebeurt er niks. Ik weet ook nooit goed welke kant ik op moet draaien. Ik weet dat je het stelschroefje iets op moet tillen, maar dan nog gebeurt er niks. Kan iemand me uitleggen hoe dat werkt. En welke kant moet ik opdraaien? Ik heb heel wat filmpjes gekeken, maar kom er gewoon niet uit![]()

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Heb je de afstellingsschroef er per ongeluk helemaal uit gedraaid? In theorie zou je je ketting ergens midden op de cassette moeten kunnen leggen en met de stelschroef kunnen "schakelen". Op het grootste kransje achter kan het zo zijn dat meer spanning niks meer doet en op het kleinste kransje doet verlagen van de spanning als het goed is niks meer.marsman schreef: ↑18 apr 2023 14:35 Ok, mijn eerste post in dit draadje. Maar toch een vraag die hier wel hoort denk ik.
Op de een of andere manier krijg ik het nooit voor elkaar om met de fijnafstelling van mijn Ultegra 8000 achterderrie te werken. Als ik er aan draai, dan gebeurt er niks. Ik weet ook nooit goed welke kant ik op moet draaien. Ik weet dat je het stelschroefje iets op moet tillen, maar dan nog gebeurt er niks. Kan iemand me uitleggen hoe dat werkt. En welke kant moet ik opdraaien? Ik heb heel wat filmpjes gekeken, maar kom er gewoon niet uit![]()
Soms is het bovenste deel afgebroken en blijft het onderste deel met schroefdraad in de derailleur zitten. Haal de derailleurkabel eruit om dat na te gaan (kijk eerst waar de kabel langs de bevestigingsbout loopt ).
Niet zijken maar reiden !
De 7000 en 8000 achterderailleurs hebben een kunststof (niet functionerende) afstel nippel. Ik heb ze bij mijn derailleurs vervangen door metalen versies uit de 6800 series. Dan werkt het wel!
Na elke rit even afwasborstel er langsheen.(Cassette al 10.000)
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid HC
Gewoon met wax gaan rijden, hoef je zelden meer schoon te maken.
Die gaan juist helemaal volzitten (mijn Squirt ervaring)wasbeer2006 schreef: ↑18 apr 2023 21:01 Gewoon met wax gaan rijden, hoef je zelden meer schoon te maken.
Niet zijken maar reiden !