Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
Orlok
- Forum-lid HC
Orlok
14 apr 2023 11:05
Christine schreef: ↑13 apr 2023 19:46
Orlok schreef: ↑13 apr 2023 12:02
Indien er lucht ontsnapt via de velgrand (controleren met waterbad of zeepsop)
Precies. Alleen via de velgrand, aan beide kanten. Ik heb een nieuwe band besteld, als die ook lekt ligt het aan de velg, zo niet, dan ligt het aan de band. Als ik het niet snel oplos neem ik een ander wiel mee naar Spanje.
Ik zie wel wat corrosie in de velg, maar niet helemaal aan de rand. Het zou wel het lekken kunnen veroorzaken. Ik heb het wiel nog geen twee jaar.
Als je corrosie in de velg ziet zit daar mijn inziens geen tubelesstape. Tubelesstape moet geplakt zijn van rand tot rand, zodoende heeft de bandrand een afdichting met de tubelesstape en niet met het materiaal van de velg.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
Djemz
- Forum-lid
-
Orlok
- Forum-lid HC
Orlok
14 apr 2023 18:49
Wat in deze podcast wordt gezegd is natuurlijk waar alleen zal een tubelessband niet exploderen zoals is gezegd maar veelal langzaam leeglopen als de sealant zijn werk niet doet. Alleen als er een groter gat of scheur in ontstaat kan een tubelessband heel snel druk verliezen. Maar als je doorrijdt op een lekke tubelessband dan rijd je op je velg en loop je het risico dat de band eraf loopt maar dat heb je ook met een lekke clincher (band + binnenband). Alleen bij een lekke tube heb je dat niet want dan blijft de tube op de velg geplakt, tenminste als de tube goed is geplakt want anders loopt ook de tube van de velg af. Een oplossing is inderdaad een liner of insert dan blijft de tubelessband zijn vorm behouden en loopt niet van de velg af.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
Kluus
- Forum-lid
Kluus
14 apr 2023 20:37
Ok, wat is de truc met muc off sealant? Ik moest net een bandje plakken en de muc off zat als een dikke fluor roze laag over de band en velg verdeeld. Lastig schoon maken vond ik.
Stan’s giet ik altijd grotendeels zo uit de band in een bekertje en herbruik het daarna weer, dat ging nu echt niet…
Het ruikt een stuk lekkerder, dat wel…

-
Christine
- Forum-lid
Christine
15 apr 2023 15:39
The continuing story...
De truuk met de emmer (dank voor de tip, wel) werkte niet. Band er weer af gehaald, het viel me op dat de sealant helemaal korrelig was. Dat kan niet goed zijn. Velg schoongemaakt, een nieuwe band (Schwalbe, net zo een als er eerst op zat) erom gelegd en opgepompt. Blijft nu al wel een uurtje hard, zonder sealant. Dat geeft hoop, dat deed de Continental 5000 niet. Wat raar is, want op het voorwiel zit precies dezelfde band en die bleef wel goed hard, ook zonder sealant.
Als 'ie nu goed blijft doe ik er weer sealant in, maar uit een ander flesje, voor de zekerheid. Ik had een flesje van 240ml, maar ik denk dat 60ml beter is, je kunt dichte flesjes beter bewaren dan open flesjes, denk ik.
-
Christine
- Forum-lid
Christine
15 apr 2023 15:47
Orlok schreef: ↑14 apr 2023 11:05
Als je corrosie in de velg ziet zit daar mijn inziens geen tubelesstape. Tubelesstape moet geplakt zijn van rand tot rand, zodoende heeft de bandrand een afdichting met de tubelesstape en niet met het materiaal van de velg.
Ik heb de wielen compleet met gemonteerde banden gekocht. Ik hoefde er alleen maar sealant in te doen en ze op te pompen. Dus ik neem aan dat de velgtape ok is, de banden bleven lang genoeg hard. Het valt me wel op, nu ik weer een paar keer met een band met binnenband heb gereden, dat die laatste toch wel beter hard blijft.
Of het corrosie is op de velg weet ik niet, kan ook zijn dat bij het van de velg afhalen van de band de bandenlichter is uitgeschoten, maar dat lijkt me sterk, en ik heb plastic bandenlichters.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
15 apr 2023 17:25
Kluus schreef: ↑14 apr 2023 20:37
Ok, wat is de truc met muc off sealant? Ik moest net een bandje plakken en de muc off zat als een dikke fluor roze laag over de band en velg verdeeld. Lastig schoon maken vond ik.
Stan’s giet ik altijd grotendeels zo uit de band in een bekertje en herbruik het daarna weer, dat ging nu echt niet…
Ja ruikt zeker goed en je wordt er niet wit van.
Ik spoelde het er redelijk makkelijk uit met water en dan de desbetreffende plek even met iets schoonmaken en ontvetten.
-
Kluus
- Forum-lid
Kluus
15 apr 2023 17:43
wasbeer2006 schreef: ↑15 apr 2023 17:25
Kluus schreef: ↑14 apr 2023 20:37
Ja ruikt zeker goed en je wordt er niet wit van.
Ik spoelde het er redelijk makkelijk uit met water en dan de desbetreffende plek even met iets schoonmaken en ontvetten.
Maar wel roze en onder een uv lamp lichten de spetters mooi op waarschijnlijk

. Muc-off heeft ook zeker andere voordelen, het lijkt minder te sprayen als je een lek hebt (paar spetters in plaats van een hele witte achtervork) en de compatibiliteit met co2 vind ik ook wel een voordeel.
Maar ik moet denk ik vooral wennen aan de andere viscositeit van deze latex aangezien ik voor Stan's inmiddels een zo clean mogelijke manier van verwerken had ontwikkeld, ook door schade en schande, daar niet van. Uiteindelijk heb ik de band inderdaad zo in een emmer water gekiept en dan de betreffende plek zoals je zegt schoon gemaakt en geplakt. Na montage kon ik redelijk makkelijk de over gebleven spetters wegpoetsen, dat klopt wel..
Ik heb nu een fles Stan's notubes staan en een fles muc-off. Nog even nadenken dan welke ik ga gebruiken in mijn nieuwe wielen komende week.
-
chris80
- Forum-lid
chris80
15 apr 2023 18:17
-
Christine
- Forum-lid
Christine
15 apr 2023 18:24
chris80 schreef: ↑15 apr 2023 18:17
Lekker bemoedigend stukje
Zou het zo'n vaart lopen? Met een vouwband gebeurt hetzelfde. Met een tuub die goed is vastgekit hou je nog een dun laagje over tussen de velg en de weg, maar ik weet niet of dat het verschil maakt. Ik heb wel eens een stukje gefietst met een platte tuub, dat ging wel, goed voor je velg is het niet.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
scottwilko
15 apr 2023 18:29
Vandaag toch gezien. Gelukkig voor diegene was het op een verzorgingspunt van de AGR, maar het gaf wel een behoorlijke knal en de band lag volledig van het wiel.
-
Ramon73
- Forum-lid
Ramon73
15 apr 2023 18:37
Tubeless is voor mij geen succes op de racefiets. Te weinig latex en te hoge druk waardoor het niet goed kan werken. Gravelbike en mountainbike werkt tubeless prima voor mij.
Dogma F