Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14557
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee glitters noemen we dat in NL
Ik heb alleen ervaring met een klodder Bison Max Repair aan een Schwalbe Pro One Addex tubelessband met Doc Blue Sealant. Inmiddels al bij een paar banden gebruikt, die klodders hebben mij niet in de steek gelaten. Neemt niet weg dat met welke 'lijm' of iets dergelijk wat je ook gebruikt, je zal de te lijmen plek goed moeten ontvetten en ik doe dat met wasbenzine. In het verleden ook problemen gehad dat de 'Simson solutie' waarmee ik een bandenplakker op een Schwalbe Pro One Addex had geplakt los ging.bigfloor schreef: ↑12 apr 2023 17:06 Had laatst mijn tubeless band (Michelin) gerepareerd met Bison Liquid Rubber. Leek ok te zijn. Maar tijdens de eerstvolgende rit dus toch weer lek (thuis pas gemerkt, valt niet genoeg op als je 1-2 bar verliest blijkbaar). Band eraf, bleek hetzelfde gat te zijn, de Bison Liquid rubber klodder lag los in de band (en was nog steeds enigzins flexibel). Vraag me af waarom die niet goed gehecht had aan de binnenkant van de band, of dat de vloeistof (Dynamics Barkeeper) er iets mee van doen had ?????
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14557
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Niet veel, die beadblocks bijven ook door de hele band zitten, bij de hoeveelheden in een raceband heeft het weinig nut.
Giet je 90ml of meer in een band gaat het wel werken, maar ik doe het niet.
Het doel is dat de glitters of beadblocks het gat verstoppen en de kristallen in de vloeistof makkelijker te laten kleven aan elkaar.
Ik had laatst ook een klodder Max Repair gebruikt, maar laatst kwam toch het latex door het gat heen....ik vandaag de band eraf halen was de lijm eigenlijk los geweekt door het latex (Orange Seal) dus voor mij werkt dat niet goed. Ik heb nu een bibaplakker met max repair op het gat gepakt. Kijken of dat wel gaat houden..Orlok schreef: ↑12 apr 2023 19:52Ik heb alleen ervaring met een klodder Bison Max Repair aan een Schwalbe Pro One Addex tubelessband met Doc Blue Sealant. Inmiddels al bij een paar banden gebruikt, die klodders hebben mij niet in de steek gelaten. Neemt niet weg dat met welke 'lijm' of iets dergelijk wat je ook gebruikt, je zal de te lijmen plek goed moeten ontvetten en ik doe dat met wasbenzine. In het verleden ook problemen gehad dat de 'Simson solutie' waarmee ik een bandenplakker op een Schwalbe Pro One Addex had geplakt los ging.bigfloor schreef: ↑12 apr 2023 17:06 Had laatst mijn tubeless band (Michelin) gerepareerd met Bison Liquid Rubber. Leek ok te zijn. Maar tijdens de eerstvolgende rit dus toch weer lek (thuis pas gemerkt, valt niet genoeg op als je 1-2 bar verliest blijkbaar). Band eraf, bleek hetzelfde gat te zijn, de Bison Liquid rubber klodder lag los in de band (en was nog steeds enigzins flexibel). Vraag me af waarom die niet goed gehecht had aan de binnenkant van de band, of dat de vloeistof (Dynamics Barkeeper) er iets mee van doen had ?????
Had vandaag even tijd, en alvast een keer geprobeerd om de GP5000 S-TR om de ffwd f4r-c te leggen. Wat een gevecht zeg... Ik denk wel dat die makkelijk met een normale pomp gaat ploppen, want die zit zo strak om de velg dat daar echt geen lucht uit gaat ontsnappen 
Verder zat er al goeie tape (van ffwd zelf)over de spaakgaten, maar doe er evengoed nog een laag mucoff tape overheen, aangezien die niet echt tot aan de rand doorliep.
Maar even wachten totdat alles binnen is, ben benieuwd of het gaat lukken.

Verder zat er al goeie tape (van ffwd zelf)over de spaakgaten, maar doe er evengoed nog een laag mucoff tape overheen, aangezien die niet echt tot aan de rand doorliep.
Maar even wachten totdat alles binnen is, ben benieuwd of het gaat lukken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14557
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@Nuitkor, ik heb lijm nooit geprobeerd, maar denk wel dat het werkt.
Wat ik zou doen heel licht opschuren en ontvetten met thinner oid / remmen rijniger.
Dan een laagje erop en met je vinger een beetje vrijven liefst met je vingen een keer in de thinner gedoopt. totdat het weer heel erg gaat kleven.
dan de grotere klodder erop, dan komt het echt niet meer los.
Zo lijmde ik vroeger twee helften van mijn RC auto banden aan elkaar en die kwamen niet los, nou dan blijft een fietsbandje ook wel zitten.
Dat was wel de oude gele lijm patex repair, die is nu niet meer te krijgen.
Andere kant ik doe wel een normale biba plakker met normale solutie, dat blijft ook zitten.
En bij bv 5mm gooi ik de band toch wel, dat risico ga ik niet nemen
Wat ik zou doen heel licht opschuren en ontvetten met thinner oid / remmen rijniger.
Dan een laagje erop en met je vinger een beetje vrijven liefst met je vingen een keer in de thinner gedoopt. totdat het weer heel erg gaat kleven.
dan de grotere klodder erop, dan komt het echt niet meer los.
Zo lijmde ik vroeger twee helften van mijn RC auto banden aan elkaar en die kwamen niet los, nou dan blijft een fietsbandje ook wel zitten.
Dat was wel de oude gele lijm patex repair, die is nu niet meer te krijgen.
Andere kant ik doe wel een normale biba plakker met normale solutie, dat blijft ook zitten.
En bij bv 5mm gooi ik de band toch wel, dat risico ga ik niet nemen
Mislukt. De band loopt in een paar uur helemaal leeg. Ik heb nu een nieuwe band besteld, ander merk.
Ik ga over twee weken een weekje in Spanje fietsen, dan moet ik wel een goede achterband hebben, ik overweeg om er dan maar een binnenbandje in te doen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14557
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maak de nieuwe band even goed vetvrij met bv remmenreiniger voordat je hem de eerste keer monteert.
Soms zit er heel veel siliconen aan de band, zeker conti heeft hier een handje van, dan pakt de vloeistof heel slecht.
Gooi er meteen 40 of 50ml in en laat hem even een nachtje op een emmer liggen aan beide zijden.
Meestal is dat niet meer nodig, maar als je zoveel mogelijk zekerheid wil.
Soms zit er heel veel siliconen aan de band, zeker conti heeft hier een handje van, dan pakt de vloeistof heel slecht.
Gooi er meteen 40 of 50ml in en laat hem even een nachtje op een emmer liggen aan beide zijden.
Meestal is dat niet meer nodig, maar als je zoveel mogelijk zekerheid wil.
Ik heb net nog even naar een reserveband gekeken - hangt in de schuur - die al een keer is gerepareerd met een Bison Max Repais maar inderdaad met een beetje wrijven laat de klodder gewoon los.NuitKor schreef: ↑12 apr 2023 20:59Ik had laatst ook een klodder Max Repair gebruikt, maar laatst kwam toch het latex door het gat heen....ik vandaag de band eraf halen was de lijm eigenlijk los geweekt door het latex (Orange Seal) dus voor mij werkt dat niet goed. Ik heb nu een bibaplakker met max repair op het gat gepakt. Kijken of dat wel gaat houden..Orlok schreef: ↑12 apr 2023 19:52Ik heb alleen ervaring met een klodder Bison Max Repair aan een Schwalbe Pro One Addex tubelessband met Doc Blue Sealant. Inmiddels al bij een paar banden gebruikt, die klodders hebben mij niet in de steek gelaten. Neemt niet weg dat met welke 'lijm' of iets dergelijk wat je ook gebruikt, je zal de te lijmen plek goed moeten ontvetten en ik doe dat met wasbenzine. In het verleden ook problemen gehad dat de 'Simson solutie' waarmee ik een bandenplakker op een Schwalbe Pro One Addex had geplakt los ging.bigfloor schreef: ↑12 apr 2023 17:06 Had laatst mijn tubeless band (Michelin) gerepareerd met Bison Liquid Rubber. Leek ok te zijn. Maar tijdens de eerstvolgende rit dus toch weer lek (thuis pas gemerkt, valt niet genoeg op als je 1-2 bar verliest blijkbaar). Band eraf, bleek hetzelfde gat te zijn, de Bison Liquid rubber klodder lag los in de band (en was nog steeds enigzins flexibel). Vraag me af waarom die niet goed gehecht had aan de binnenkant van de band, of dat de vloeistof (Dynamics Barkeeper) er iets mee van doen had ?????


Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Als je zowel de voorband als de achterband heb vervangen en dat de voorband wel druk vasthoudt maar de achterband niet is er toch iets anders aan de hand. Wellicht dat de tubelesstape is beschadigd of lek is (via spaakgat of onderlangs) anders ontsnapt er wellicht via het ventiel. Als dat zo is dan is er maar een optie: vervangen van de tubelesstape. Indien er lucht ontsnapt via de velgrand (controleren met waterbad of zeepsop) is er nog een optie om het wiel horizontaal op een emmer te leggen waardoor de sealant - mits genoeg sealant in de band - het eventueel kan stoppen.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Precies. Alleen via de velgrand, aan beide kanten. Ik heb een nieuwe band besteld, als die ook lekt ligt het aan de velg, zo niet, dan ligt het aan de band. Als ik het niet snel oplos neem ik een ander wiel mee naar Spanje.
Ik zie wel wat corrosie in de velg, maar niet helemaal aan de rand. Het zou wel het lekken kunnen veroorzaken. Ik heb het wiel nog geen twee jaar.