
Na opnieuw invetten balhoofdlagers loopt balhoofd steeds weer vast
Huh, was er een startvraag dan?


"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 dec 2015 18:19
Dank allen voor de snelle reacties.
Gaat inderdaad om balhoofd met a-head systeem en industrielagers.
Heb bij het schoonmaken daarbij inderdaad ook de seals verwijderd. Na schoonmaken draaien de lagers prima, maar eenmaal gevuld met lagervet en teruggeplaatst in het balhoofd blijven ze toch wat haperig en stroef. Daarbij balhoofd ook weer correct in elkaar gezet en vastgedraaid met momentsleutel op geadviseerde torque, dus ook dat zou het probleem niet moeten zijn. Vermoed daarom dat ze gewoon versleten zijn, gaan immers ook al ruim 6 jaar mee. Binnenkort op zoek naar een nieuw setje lagers.
Gaat inderdaad om balhoofd met a-head systeem en industrielagers.
Heb bij het schoonmaken daarbij inderdaad ook de seals verwijderd. Na schoonmaken draaien de lagers prima, maar eenmaal gevuld met lagervet en teruggeplaatst in het balhoofd blijven ze toch wat haperig en stroef. Daarbij balhoofd ook weer correct in elkaar gezet en vastgedraaid met momentsleutel op geadviseerde torque, dus ook dat zou het probleem niet moeten zijn. Vermoed daarom dat ze gewoon versleten zijn, gaan immers ook al ruim 6 jaar mee. Binnenkort op zoek naar een nieuw setje lagers.
Als je de topcap ook op torque hebt vast gezet, zal dat al gauw te strak staan. Zet die eens wat losser totdat er net geen speling in het balhoofd zit.NielsPlaisier schreef: ↑13 mar 2023 10:33Daarbij balhoofd ook weer correct in elkaar gezet en vastgedraaid met momentsleutel op geadviseerde torque, dus ook dat zou het probleem niet moeten zijn.
De topcap zet je pas (op torque is m.i. niet nodig) vast als er geen speling in het balhoofd meer zit en de stuurpen op de stuurbuis (op torque) is vastgedraaid.!Woefdram schreef: ↑13 mar 2023 10:41Als je de topcap ook op torque hebt vast gezet, zal dat al gauw te strak staan. Zet die eens wat losser totdat er net geen speling in het balhoofd zit.NielsPlaisier schreef: ↑13 mar 2023 10:33Daarbij balhoofd ook weer correct in elkaar gezet en vastgedraaid met momentsleutel op geadviseerde torque, dus ook dat zou het probleem niet moeten zijn.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
??
Je bedoelt het vast anders, maar je draait eerst de topcap zo vast dat het stuur nog soepel draait, maar er geen speling meer is, en dan pas zet je de stuurpen vast. Vanaf dat moment heeft je topcap geen functie meer en kan hij er bij wijze van spreken af.
Soms moet je het balhoofd na een paar ritjes nog even nastellen.
Dat een lager met vers vet wat stroever draait is heel normaal. Als het ook "korzelig" draait, dan is het versleten (vaak kun je dat ook wel zien) en moet je het inderdaad vervangen.
Je bedoelt het vast anders, maar je draait eerst de topcap zo vast dat het stuur nog soepel draait, maar er geen speling meer is, en dan pas zet je de stuurpen vast. Vanaf dat moment heeft je topcap geen functie meer en kan hij er bij wijze van spreken af.
Soms moet je het balhoofd na een paar ritjes nog even nastellen.
Dat een lager met vers vet wat stroever draait is heel normaal. Als het ook "korzelig" draait, dan is het versleten (vaak kun je dat ook wel zien) en moet je het inderdaad vervangen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Inderdaad, als het lager beschadigd is, los je niets op met nieuw vet. En als het niet beschadigd is, waarom zou je het dan willen open doen? Bovendien, ik heb wel wat "vernieuwde" lagers in de hand gehad en telkens was de verzegeling onherroepelijk beschadigd zodat er nog sneller vuil in het lager kon komen. Preventief vet van een lager vervangen heeft dus geen zin, industrielagers zijn niet gemaakt om ge-service-d te worden (en bovenop kan je nooit zo proper werken als de fabriek). Voor cup-en-conus lagers is het wel zinvol.jakkel schreef: ↑12 mar 2023 13:37 Als een verzegeld lager van een fiets stroef/hakerig begint te lopen is dat een teken dat er iets mis is met het lager. De verzegeling heeft ergens een lekkage, water en/of vuil is binnen gedrongen en/of het vet dat erin zat is eruit... door dezelfde lekkage. Je kan dan de verzegeling verwijderen, de boel kuisen en er nieuw vet indoen, klopt. Neemt niet weg dat de lager droog/vuil gelopen heeft, hoe langer die dat gedaan heeft, hoe meer schade. Dat laat altijd sporen na, binnen de kortste keren zit je dan terug met ellende. Vermits lagers niet dé kost zijn is het eigenlijk meer aangeraden om het lager gewoonweg te vervangen. Het is ook niet zo dat een lager bij normaal gebruik en onderhoud snel versleten geraakt. Mooi met een laagje vet insmeren en monteren.
Klopt helemaal.abdr schreef: ↑13 mar 2023 16:23Inderdaad, als het lager beschadigd is, los je niets op met nieuw vet. En als het niet beschadigd is, waarom zou je het dan willen open doen? Bovendien, ik heb wel wat "vernieuwde" lagers in de hand gehad en telkens was de verzegeling onherroepelijk beschadigd zodat er nog sneller vuil in het lager kon komen. Preventief vet van een lager vervangen heeft dus geen zin, industrielagers zijn niet gemaakt om ge-service-d te worden (en bovenop kan je nooit zo proper werken als de fabriek). Voor cup-en-conus lagers is het wel zinvol.jakkel schreef: ↑12 mar 2023 13:37 Als een verzegeld lager van een fiets stroef/hakerig begint te lopen is dat een teken dat er iets mis is met het lager. De verzegeling heeft ergens een lekkage, water en/of vuil is binnen gedrongen en/of het vet dat erin zat is eruit... door dezelfde lekkage. Je kan dan de verzegeling verwijderen, de boel kuisen en er nieuw vet indoen, klopt. Neemt niet weg dat de lager droog/vuil gelopen heeft, hoe langer die dat gedaan heeft, hoe meer schade. Dat laat altijd sporen na, binnen de kortste keren zit je dan terug met ellende. Vermits lagers niet dé kost zijn is het eigenlijk meer aangeraden om het lager gewoonweg te vervangen. Het is ook niet zo dat een lager bij normaal gebruik en onderhoud snel versleten geraakt. Mooi met een laagje vet insmeren en monteren.