Lengte fietsketting bij grotere cassette
Om een 40T grootste krans op de cassette te combineren met een 50T kettingblad vooraan; hoe krijg ik een idee van hoe lang de ketting moet zijn? Kom ik toe met een 'standaard' 116 schakels of moet ik richting 126?
edit: https://www.bergfreunde.eu/chain-length-calculator/ => maar die gaat maar tot een krans van 35t . maar ik begrijp dat 116 schakels wel voldoende zal zijn. Een krans 35t met kettingblad 55t zou 110 schakels nodig hebben. Dan denk ik dat 50T-40T niet veel meer nodig heeft.
Walter
edit: https://www.bergfreunde.eu/chain-length-calculator/ => maar die gaat maar tot een krans van 35t . maar ik begrijp dat 116 schakels wel voldoende zal zijn. Een krans 35t met kettingblad 55t zou 110 schakels nodig hebben. Dan denk ik dat 50T-40T niet veel meer nodig heeft.
Walter
-
- Forum-lid
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52
Opzich wel een goede vraag. Ik heb nu een 36/52 voorblad en 11-28 achter.
Kan ik zonder een nieuwe ketting te leggen naar 50/34 of naar 11-30 achter?
Kan ik zonder een nieuwe ketting te leggen naar 50/34 of naar 11-30 achter?
Gewoon even rekenen.walter- schreef: ↑02 mar 2023 10:13 Om een 40T grootste krans op de cassette te combineren met een 50T kettingblad vooraan; hoe krijg ik een idee van hoe lang de ketting moet zijn? Kom ik toe met een 'standaard' 116 schakels of moet ik richting 126?
edit: https://www.bergfreunde.eu/chain-length-calculator/ => maar die gaat maar tot een krans van 35t . maar ik begrijp dat 116 schakels wel voldoende zal zijn. Een krans 35t met kettingblad 55t zou 110 schakels nodig hebben. Dan denk ik dat 50T-40T niet veel meer nodig heeft.
Walter
50-35 geeft bij een vorklengte van 43cm 110 schakels.
50-40 is 5 tandjes extra, dus heb je drie schakelparen (zes schakels) extra nodig.
110+6=116 dus dat kan met een standaard ketting van 116.
Nu: Grootste voorblad 52, grootste kransje 28Pitti Carabinieri schreef: ↑02 mar 2023 12:55 Opzich wel een goede vraag. Ik heb nu een 36/52 voorblad en 11-28 achter.
Kan ik zonder een nieuwe ketting te leggen naar 50/34 of naar 11-30 achter?
Straks: Grootste voorblad 50, grootste kransje 30
Verschil in voorblad -2 tandjes, verschil in kransjes +2 tandjes, totaal verschil -2+2=0.
Dus je kan naar 50/34 en 11-30 en dezelfde ketting blijven gebruiken.
Als je alleen voor verandert is het aantal tandjes verschil -2. Dat is 1 paar schakels (1x binnen en 1x buiten) wat je 'over hebt' t.o.v. hoe het nu is. Voor de derailleur zal dat geen probleem zijn.
As je alleen achter verandert is het aantal tandjes verschil +2. Dat is 1 paar schakels (1x binnen en 1x buiten) wat je 'tekort komt' t.o.v. hoe het nu is. Voor de derailleur zal dat geen probleem zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13648
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Inderdaad de helft van je aantal tanden extra. want je ketting loopt maar over een half tandwiel.
En meten is heel makkelijk, ketting over groot/groot zonder derrie ertussen en dan 1 of 2 schakels meer. (bij een fiets zonder actervering)
En meten is heel makkelijk, ketting over groot/groot zonder derrie ertussen en dan 1 of 2 schakels meer. (bij een fiets zonder actervering)
In de praktijk zal blijken dat de achterderailleur de meeste lengteverschillen opvangt. Daar is die voor ontworpen.
even opnieuw gekeken en ik had verkeerd gekeken.... Ik had idd niet gemerkt dat ik de vorklengte moest ingeven -wat logisch lijkt. En idd 43cm lijkt veel voorkomend...
volgens de https://www.bergfreunde.eu/chain-length-calculator/ 50-35 geeft bij een vorklengte van 43cm 112 schakels, en niet 110. Las je dit ook fout? Of was je referentie voor 110 een andere berekening?
Dan zou 50-40 dus 112+6=118 schakels worden.
Ik zou dan nog een roadlink gebruiken die nog iets lager komt. En het lijkt me dat dat ook enkele extra schakels vraagt (of zou de lengte van de derailleur al mee in de berekening zitten?).
Ik laat binnenkort weten of 116 voldoende was... .
Ik zie t. Waarschijnlijk een typfout van mijn kant, sorry. Dan kom je idd op 118.walter- schreef: ↑05 mar 2023 00:10even opnieuw gekeken en ik had verkeerd gekeken.... Ik had idd niet gemerkt dat ik de vorklengte moest ingeven -wat logisch lijkt. En idd 43cm lijkt veel voorkomend...
volgens de https://www.bergfreunde.eu/chain-length-calculator/ 50-35 geeft bij een vorklengte van 43cm 112 schakels, en niet 110. Las je dit ook fout? Of was je referentie voor 110 een andere berekening?
Dan zou 50-40 dus 112+6=118 schakels worden.
Ik zou dan nog een roadlink gebruiken die nog iets lager komt. En het lijkt me dat dat ook enkele extra schakels vraagt (of zou de lengte van de derailleur al mee in de berekening zitten?).
Ik laat binnenkort weten of 116 voldoende was... .
Maar de aanvulling van alien op mijn eerdere posting lijkt mij ook correct dus dan zou je er zijn met 116.
Nog een aanvulling: de 'roadlink' geeft je niet meer capaciteit, dat is een oplossing voor als je B-schroef te kort is en je de derailleur niet ver genoeg onder het kransje 40 krijgt. De roadlink zorgt er voor dat je derailleur lager komt te hangen. Ik zou die in eerste instantie niet gebruiken omdat je dan weer de kans loopt dat je minder soepel schakelt op de kleine kransjes. Dus eerst met de B-schroef proberen, als die te kort blijkt de B-schroef vervangen door een boutje met dezelfde schroefdraad, maar langer. Als dat ook niet werkt, dan roadlink.
Nope. Lengte van je derailleur is irrelevant voor het bepalen van de kettinglengte.
Vorsprung durch Pedantik
Er even over nagedacht waarop dat is...
Even zelf proberen; de standaard methode is de groot-groot + 2 of 4 schakels.
Ik ga er van uit dat deze methode werkt omdat het doel is een kettinglengte te hebben waarbij de achterderailleur bij groot groot bijna horizontaal komt en de ketting tussen de derailleurwieltjes nog net wat bocht maakt. Uiteindelijk kan de ketting niet kleiner zijn. En dat lukt zo met groot-groot en de 2 extra schakels. En de minimumleeftijd kennende, groter moet ook niet....
Maar ik twijfel of het met de roadlink of een veringedraaide (ef extra lange b-schroef) ook nog klopt.
Met de roadlink komt je kantelpunt van de derailleur lager dan de min of meer standaard locatie van het derailleuroog. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit geen invloed heeft op de lengte gezien de ketting echt toch een lengte weg zal moeten afleggen.
Edit; nog even gaan kijken bij de makers van de roadlink; en zou houden het ook bij de groot-groot methode + 2 schakels. Dus blijkbaar maakt het niet uit. Al geven ze wel een foto waarbij volgens de groot-groot methode de derailleur volgens mij minder horizontaal staat dan wat mijn ervaring is met groot-groot... (dus ik denk dat ze stiekem toch extra schakels gebruikten ).
Walter