De zadelpen van mijn MTB brak enkele dagen geleden af vlak bij de inklemming. De vraag was hoe het restant van de pen er uit te krijgen. Ik heb diverse forums bezocht, maar uiteindelijk gekozen voor een aanpak die ik nog nergens gevonden heb. Vandaar dat ik hem hier wil documenteren.
Mijn zadelpen was van aluminium en had 27.2 mm diameter. Het frame is van titanium (Airborne). Aluminium en titaan staan bekend voor het aangaan van een corrosieve verbinding die de pen muurvast kan zetten in de zadelbuis. Daarom is een anti-seize vetlaag tussen de twee metalen heel belangrijk. Ik heb het zadel de afgelopen jaren enkele keren in hoogte versteld en dat ging met veel moeite. Van het laatste jaar kan ik me niet herinneren dat ik de zadelpen losgemaakt heb.
Mijn aanpak was het inslaan van een sterretje, zoals je dat gebruikt in een Ahead stuurklem, in het restant van de pen. Daar zijn flinke hamerklappen voor nodig. Om te voorkomen dat de pen door die klappen dieper in de buis zou zakken, heb ik eerst een gaatje in de pen geboord van opzij, door de open sleuf in de kraag van de zadelbuis. Een spijker of schroefje in het gat blokkeert dat de pen dieper zakker (foto 1 ).
Vervolgens plaatste ik een opvulring (28,5 mm inwendig) van 1 cm hoogte bovenop de zadelbuis en daar weer bovenop een afdekkap met een extra lange moer (40 mm). De moer heb ik goed ingevet om te zorgen dat bij de hoge trekkrachten hij toch met weinig frictie door de schroefdraad van het sterretje draait. Het spannenste moment was natuurlijk bij het aandraaien met vraag of er beweging in zou komen. Ik moest de inbussleutel flink aantrekken maar begon de pen omhoog te bewegen. Geleidelijk ging de takelbeweging steeds soepeler. Iedere keer wanneer de pen de hoogte van de opvulring omhoog was gekomen, plaatste ik een nieuwe opvulring bovenop de vorige. Na ca. 6 cm takelen had ik voldoende ruimte om het restant met een waterpomptang omhoog te sjorren.
De foto's maken het verhaal duidelijker (foto's 1 en 2 zijn genomen toen de pen al een centimeter omhoog gekomen was ; het gaatje opzij zat in het begin van de operatie om het onderste punt in de sleuf). De laatste foto toont het gehele instrumentarium en de stukken van de zadelpen.