Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuwe geometrie gravel frames

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 feb 2023 15:31

Ok,.... het frame wordt langer en dus stabieler met rechtdoor gaan. Dat wordt dan nog eens versterkt een luiere staande en balhoofdbuis. En om toch nog de bocht te komen, is er dus een kortere stuurpen. Die natuurlijk sowieso nodig was, anders kom ik niet meer met mijn handen bij de shifters. Er wordt hier ook geschreven dat dus anders stuurt. Maar hoe anders is 'anders'? Wat merk ik daar dan van? Moet ik opnieuw leren fietsen en sturen of zo :shock:

En over gravellen en marketeers. Ik had al een gravel fiets voordat de kreet was uitgevonden. Toen heette het nog gewoon een crosser. En mountainbiken is niet mijn hobby. Boomwortels, obstakels en grote sprongen vind ik allemaal maar eng. Het gaat mij om een fiets die zoveel mogelijk op een racer lijkt en waarmee onderstaand soort wegen te rijden zijn. En dat met bagage, liefst op een achterdrager. Gravelfietsen zijn daar best geschikt voor. Ik hoef dus ook geen halve ATB. Een iets langere bovenbuis vind ik ook nog nauwelijks ATB-achtig. Maar het is inderdaad dat sommige gravel racer al 45 mm banden aankunnen, noppenbanden hebben en een geveerde voorvork.
Afbeelding
Live fast; die young. mijn blog

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 10 feb 2023 15:39

Nou ik heb afgelopen week mijn eerste rit op mijn nieuwe MTB gemaakt, daarvan is de wielbasis 6cm langer dan mijn vorige MTB.
Duurde 20 minuten en ik ging er harder mee op technische stukken, niet veel maar vooral veel makkelijker.

Wat harry aangeeft, ik viel dan niet haha, maar hij rijd veel makkelijker over obstakels heen, rustiger gecontroleerder.
Of dat bijdraagt aan het snelheid gevoel... Nee, maar ergens vind ik het ook gewoon fijn.

En brede banden op een vakantie rijden ook gewoon fijn. Het zit vaak meer tussen je oren.
Het wordt er vooral comfortabeler van, niet perse sneller.

Ik heb het idee dat het comfort met mijn leeftijd meegroeit :-)
Wel prettig.

DDX
Forum-lid HC

DDX 10 feb 2023 16:09

Op dit soort paden zou je in Nederland ook prima weg komen op een racefiets, vergelijk het met wat er bijvoorbeeld in Petten ligt :

Afbeelding

Gravel wordt in Nederland vaak gezien als modder rijden/mtb routes meepakken etc.
In het buitenland zit je dan wel weer met wat meer hoogteverschil waar het dan wel weer spannend gaat worden met een racefiets met 25 tot 30mm bandjes.

Maar veel schijfrem racefietsen kan je vaak gewoon 34mm banden monteren... (soms nog wel breder)
Dan krijg je dus wat paar jaar geleden een gravelracer was (of veldrij fiets?) waar je max 38mm ofzo in kwijt kon.

pino
Forum-lid HC

pino 10 feb 2023 16:17

Zo’n « oude » crosser was zo kort en steil mogelijk gebouwd ( denk aan de dubbele zitbuis van Empella) om wendbaar te zijn. Rijdt heel leuk, maar ook wat nerveuzer en waarschijnlijk niet sneller.
Niet zijken maar reiden !

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 feb 2023 16:37

pino schreef: 10 feb 2023 11:25
Ernie C. schreef: 10 feb 2023 11:10 En juist daarom die korte stuurpen. Heb je én die luie balhoofdhoek én een relatief lange stuurpen, dan gaat het wel heel traag sturen.
Die kortere stuurpen is er vooral omdat je anders niet bij het stuur komt.
Het mes snijdt aan twee kanten, en gezamenlijk levert dat een voordeeltje op.

Overigens zijn wel een paar technische stukken waar ik vanwege de extreem korte haarspeldbochten met de moderne mtb nog steeds niet de snelheid haal dan dat ik op mijn (u raadt het al) Empella crosser reed (helaas zonder de dubbele buis).
Campagnolo Ultra Dork

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 10 feb 2023 17:01

Afbeelding
We called it "progressive geometry"
Everybody bought a new bike!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pino
Forum-lid HC

pino 10 feb 2023 17:37

Je hoeft zo een stuk minder zuiver te sturen. Waar gaat dat heen? Nog een e-motortje eronder en je hoeft niet meer te trappen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 feb 2023 17:39

pino schreef: 10 feb 2023 16:17 Zo’n « oude » crosser was zo kort en steil mogelijk gebouwd ( denk aan de dubbele zitbuis van Empella) om wendbaar te zijn. Rijdt heel leuk, maar ook wat nerveuzer en waarschijnlijk niet sneller.
Voelt wel een stuk sneller!!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

pino
Forum-lid HC

pino 10 feb 2023 17:41

daniel1975 schreef: 10 feb 2023 17:39
pino schreef: 10 feb 2023 16:17 Zo’n « oude » crosser was zo kort en steil mogelijk gebouwd ( denk aan de dubbele zitbuis van Empella) om wendbaar te zijn. Rijdt heel leuk, maar ook wat nerveuzer en waarschijnlijk niet sneller.
Voelt wel een stuk sneller!!
Daarom gaat de Boone ook niet weg.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 10 feb 2023 21:18

Ernie C. schreef: 10 feb 2023 16:37
pino schreef: 10 feb 2023 11:25
Ernie C. schreef: 10 feb 2023 11:10 En juist daarom die korte stuurpen. Heb je én die luie balhoofdhoek én een relatief lange stuurpen, dan gaat het wel heel traag sturen.
Die kortere stuurpen is er vooral omdat je anders niet bij het stuur komt.
Het mes snijdt aan twee kanten, en gezamenlijk levert dat een voordeeltje op.

Overigens zijn wel een paar technische stukken waar ik vanwege de extreem korte haarspeldbochten met de moderne mtb nog steeds niet de snelheid haal dan dat ik op mijn (u raadt het al) Empella crosser reed (helaas zonder de dubbele buis).
Gelukkig op de uhr meedere bochten achterelkaar zodat ik het steeds kon testen totdat het goed was.
Je moet echt de druk vol op je achterwiel/buitenste pedaal, net als met de racefiets in een afdaling maar heel kort en extreem en dan vrij agressief insturen, dan is het zeker niet langzamer.

Met de oude geo moet je wat smoother rijden in korte bochten nu niet meer.
Het is net als met een auto eerst de dempers op druk zetten en dan doorsturen, das maar een fractie van een seconde en doorsturen.

Feitelijk is ook alleen de voorkant langer van de fiets en niet de achterkant

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 feb 2023 00:05

Bergaf werkt dat, juist "berg" (=korte heuveltjes) omhoog gecombineerd met die korte bochten maken het moeilijk.
Maar dat zijn heel specifieke stukjes van enkele tientallen meters. Op de rest win je alweer dus ben je onder de streep gewoon sneller.

Pakte je datzelfde stukje bergaf met de crosser, dan was het zeker met een beetje gladheid echt billenknijpen. Met de MTB gaat dat een stuk makkelijker.
Campagnolo Ultra Dork

pino
Forum-lid HC

pino 11 feb 2023 09:55

Ernie C. schreef: 11 feb 2023 00:05 Met de MTB gaat dat een stuk makkelijker.
Met een vette E-MTB gaat het nog makkelijker/sneller. Maar is dat je doel?
Fietsen is toch vooral nutteloos maar met plezier van A naar A gaan.

Plaats reactie