Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16380
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 dec 2022 18:36

Een belangrijke parameter naast wp is de oppervlakte van de panelen. Sommige panelen met hogere wp zijn groter. Er is geen standaard maat voor zonnepanelen.
Het gaat er bij veel Nederlandse huizen vooral om hoeveel wp op jouw dak past. Kun je met kleinere panelen een rij extra kwijt, dan kan zomaar meer opleveren dan de meest krachtige panelen.
Campagnolo Ultra Dork

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 16 dec 2022 18:47

walter- schreef: 16 dec 2022 18:06
daniel1975 schreef: 16 dec 2022 16:46 Ik snap het WP verhaal niet helemaal bij zonnepanelen. Is het nu per definitie zo dat een paneel met hogere WP waarde ook meer stroom opwekt? Of zijn er nog andere indicatoren die je kunt checken bij aanschaf?
Ja: meer Wp is meer opbrengst bij 'standaard' situaties. Hier vind ik het goed uitgelegd: https://zonnepanelenenergie.be/merken

Maar over het jaar heen komen je panelen ook veel de niet-standaard situatie tegen en heb je tussen de panelen wel variaties (zie wat info in de link die ik deelde). Al ga ik beweren dat dat nauwelijks relevant is; beweringen als 'veel opbrengst bij weinig ligt', negeer die gewoon....
De belangrijkste parameter is voor mij echter de (performatie-) garantie: geeft fabrikant voldoende garantie en zal die firma binnen 20 jaar nog bestaan...
Ik heb hier de 2 opties liggen, van een goede 3kWp ieder: 'kwaliteitspanelen' van ondertussen 15 jaar oud die geen krimp geven. Ik kan niet hard maken dat die lagere opbrengst hebben over die periode. En 'goedkope' panelen/omvormer (1Euro/Wp all in) van 7 jaar oud, met wel een goede garantie -denk ik ;-). De goedkope panelen hebben van dag 1 een 10% minder opbrengst; maar ze staan onder een iets andere hoek en oriëntatie. Over die 7 jaar is het verschil wel stabiel. De installateur van de eerste set bestaat niet meer; de fabrikant nog wel; de installateur van de 2set bestaat wel nog. Voorlopig zit ik met de garantie goed.
Een andere oriëntatie en ander hoek kan veel uitmaken. Ik heb 2 sets, een 3000 wp andere 6000 wp. 90gr gedraaid en 1 staat 35gr schuiner.
In de zomer met een mooie zonnige dag doen beide sets exact hetzelfde. Of met andere woorden, de ene wekt precies 2x op wat de 3000 wp set doet.
Nu met laagstaande zon en minder zonuren doet de kleinere set nog maar 25% tov van de grotere.

Het feit bij jou dat je topset tov je goedkopere set over 7 jaar stabiel blijft, en je concludeert dat je topset niet in vermogen gedaald is, kun je dus vaststellen dat die goedkope set ook nog steeds kwalitatief in orde is. En dat het verschil bij jou in maximale wp inderdaad oriëntatie is.
En ook een verschil in efficiëntie van beide omvormers kan nog een rol spelen, maar 10% gaat dat niet zijn

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5263
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 dec 2022 19:11

t2300 schreef: 16 dec 2022 18:47 ...

Een andere oriëntatie en ander hoek kan veel uitmaken. ...
Ik misschien duidelijke moeten zijn; het scheelt 5graden in beide orientaties.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 16 dec 2022 21:03

walter- schreef: 16 dec 2022 19:11
t2300 schreef: 16 dec 2022 18:47 ...

Een andere oriëntatie en ander hoek kan veel uitmaken. ...
Ik misschien duidelijke moeten zijn; het scheelt 5graden in beide orientaties.
Tsja, je systeem is zo groot als het aantal panelen x het vermogen van het zwakste paneel. (Het is serie geschakeld, tenzij je optimizers of mico-omvormers hebt)
Mogelijk is de afwijkingstolerantie bij de wat goedkopere panelen groter. En dan kan 1 (slecht/minder) paneel je hele vermogen omlaag trekken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16380
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 dec 2022 21:15

En dan heb ik liever een middenklasse paneel met micro-omvormers of optimizers dan dure panelen. Dan haal je het maximale uit je panelen en bij een defect draait je systeem door en is het defect paneel/omvormer/optimizer er zo uitgehaald en vervangen.
Campagnolo Ultra Dork

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 16 dec 2022 21:31

Ernie C. schreef: 16 dec 2022 21:15 En dan heb ik liever een middenklasse paneel met micro-omvormers of optimizers dan dure panelen. Dan haal je het maximale uit je panelen en bij een defect draait je systeem door en is het defect paneel/omvormer/optimizer er zo uitgehaald en vervangen.
Zeker weten al vergt dat een iets hogere investering.
Terwijl het juist in de praktijk juist iets meer opbrengst genereerd, en alleen maar gunstiger wordt als er zich iets voordoet in een serie geschakeld systeem dat langzaam begint op te treden. Je kunt het ene jaar niet per definitie met het andere vergelijken en wanneer is je opbrengst dan minder ten gevolge van een minder functioneert paneel?
Bij Micro omvormers en optimizers zie je al snel dat een paneel afwijkt van de anderen en kun je sneller handelen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5263
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 dec 2022 21:50

Sneller handelen; dat paneel moet dan wel echt slecht zijn of geworden zijn... de praktijk zegt toch dat er relatief weinig garantiegevallen zijn.
En het rendement van 1 grote omvormer is hoger dan verschillende kleintjes; en 1 grote omvormer zal langer meegaan....
Ik wil echt wel eens cijfers zien die de case voor micro-omvormers hard maakt (niet van de fabrikant natuurlijk:-)).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38163
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 dec 2022 21:52

Ik zou sowiso niet voor een serie schakeling gaan en micro’s pakken.
Er zou hier een paneel begin van de middag in de schaduw gaan komen en richting de avond stapje bij beetje de rest. Laatste tot 19.00 zon in de zomer.
Less is bore

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5263
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 dec 2022 21:55

Ter info; een paneel in de schaduw, schakelt zichzelf tegenwoordig mooi uit en stroom van de kring loopt er parallel over; dat moet geen probleem zijn.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 16 dec 2022 22:15

walter- schreef: 16 dec 2022 21:50 Sneller handelen; dat paneel moet dan wel echt slecht zijn of geworden zijn... de praktijk zegt toch dat er relatief weinig garantiegevallen zijn.
En het rendement van 1 grote omvormer is hoger dan verschillende kleintjes; en 1 grote omvormer zal langer meegaan....
Ik wil echt wel eens cijfers zien die de case voor micro-omvormers hard maakt (niet van de fabrikant natuurlijk:-)).
Vraag is waar die pratijkinfo ook zou moeten staan, openbaar?
Een fabrikant gaat echt niet aantallen garantie gevallen publiceren.
Zal alvast mijn praktijk hier delen.
Van de 12 panelen die ik op mijn garage heb, zijn er inmiddels 9 onder garantie vervangen. (Binnen 8 jr) Opbrengst liep langszaam terug over de jaren tot het wel erg veel was tov begin, en na doormeten zag ik direct 9 slechte.
Had ik op ieder paneel een uitlezing gehad in de vorm van micro of optimizers had ik veel eerder onraad geroken.

Overigens netjes vervangen zonder al te veel gevraag, rechtstreeks vanaf de fabrikant. En deze keek niet op van de defecte panelen, alsof men dacht, daar zijn er weer 9 extra

Oh, en dan vergeet ik nog even dat m’n omvormer ook al vervangen is. Hield er van de ene op andere dag mee op. Ook dit rechtstreeks met fabrikant opgepakt. Factuur van installatiebedrijf erbij gedaan en een week later stond monteur van fabrikant aan de deur en installeerde een nieuwe

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5263
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 dec 2022 22:55

Dan klinkt het echt wel alsof je rommel gekocht had ;-).

hayes

hayes 17 dec 2022 20:58

Omvormer na 8 jaar stuk?
Wij kregen op onze omvormer 20 jaar garantie. Terwijl ik (toen, in 2010) overal las dat zo'n omvormer het maximum 10 jaar volhoudt.
Intussen al 12 jaar en nog geen... (nee, ik ga het niet zeggen, anders vervloek ik het) :mrgreen:

De installateur beweerde destijds bij hoog en laag dat ze 20 jaar meegaan.

Plaats reactie