Ik heb het plan om te wisselen tussen 2 wielsets op mijn gravelbike afhankelijk van de ondergrond waarop ik wil rijden. (offroad vs weg)
Als mijn ene wielset DT Swiss 370 naven heeft moet ik dan op de andere dan ook 370 naven hebben of lukt het ook met 350 naven van DT Swiss? Ik ken het verschil niet ik heb nochtans al zelf wat proberen opzoeken maar zonder succes.
alvast bedankt
wielset weg: DT SWISS P1800 SPLINE 32 DISC ( DT Swiss 370 naven)
wielset gravel optie 1: DT Swiss GR 1600 Spline 25 Disc Gravel Wielen ( DT Swiss 350 naven)
wielset gravel optie 2: DT Swiss G 1800 Spline 25 Disc Gravel Wielen ( DT Swiss 370 naven)
wisselen tussen 2 wielsets - welke naven?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Volgens mij kan je kiezen wat je wil (mits zelfde breedte)… je zal misschien wel met shims je remschijven gelijk moeten zien te krijgen, zodat je niet na een wiel wissel je remklauw hoeft te stellen..
Laatst gewijzigd door hendrikjan op 29 sep 2022 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
+1
Met een andere achternaaf heb je echter wel kans dat de cassette iets meer of minder naar buiten komt. Het is marginaal, maar als dat inderdaad het geval is dan zul je dus bij elke wielwissel ook de stelschroef van de achterderailleur een klein slagje moeten geven om de ketting weer mooi over elk kransje te laten lopen.
Ik heb overigens geen idee of het bij deze naven iets scheelt, en zo ja hoeveel. Kwaliteitsverschil is er wel: de 350 heeft het befaamde ratchet-systeem als vrijloop, de 370 heeft traditionele palletjes.
Met een andere achternaaf heb je echter wel kans dat de cassette iets meer of minder naar buiten komt. Het is marginaal, maar als dat inderdaad het geval is dan zul je dus bij elke wielwissel ook de stelschroef van de achterderailleur een klein slagje moeten geven om de ketting weer mooi over elk kransje te laten lopen.
Ik heb overigens geen idee of het bij deze naven iets scheelt, en zo ja hoeveel. Kwaliteitsverschil is er wel: de 350 heeft het befaamde ratchet-systeem als vrijloop, de 370 heeft traditionele palletjes.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Bedankt voor de reacties!
Als ik het mij dus makkelijk wil maken neem ik de wielset met dezelfde naven.
Kwalitatief lever ik in maar ik spaar dan mezelf tijd, moeite én geld uit
Als ik het mij dus makkelijk wil maken neem ik de wielset met dezelfde naven.
Kwalitatief lever ik in maar ik spaar dan mezelf tijd, moeite én geld uit
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een DT Swiss verschillende typen naven (disc) heeft die voor wat betreft inbouwmaten enkele of zelfs maar één tiende millimeter in breedte verschillen.Royalstar schreef: ↑28 sep 2022 20:54 Ik heb het plan om te wisselen tussen 2 wielsets op mijn gravelbike afhankelijk van de ondergrond waarop ik wil rijden. (offroad vs weg)
Als mijn ene wielset DT Swiss 370 naven heeft moet ik dan op de andere dan ook 370 naven hebben of lukt het ook met 350 naven van DT Swiss? Ik ken het verschil niet ik heb nochtans al zelf wat proberen opzoeken maar zonder succes.
alvast bedankt
wielset weg: DT SWISS P1800 SPLINE 32 DISC ( DT Swiss 370 naven)
wielset gravel optie 1: DT Swiss GR 1600 Spline 25 Disc Gravel Wielen ( DT Swiss 350 naven)
wielset gravel optie 2: DT Swiss G 1800 Spline 25 Disc Gravel Wielen ( DT Swiss 370 naven)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Voorstellen of weten zijn 2 verschillende zaken
Ik sluit mij aan bij Orlok. Snap de vraag ook niet helemaal. Uiteraard kun jij een andere wielset kopen en deze rijden. Niemand of niets staat je in de weg. En blijf je bij DTSwiss dan zullen de inbouwmaten toch niet afwijken (kan ik mij voorstellen )
Maar ik denk dat de vraag eigenlijk is: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik verschillende wielsets kan gebruiken zonder dat ik daarvoor iets hoef aan te passen? M.i. moet je toch al de wielen omzetten (en mogelijk de schijven en cassette ook)...dus hoeveel moeite is het de remmen even uit te lijnen?
Maar ik denk dat de vraag eigenlijk is: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik verschillende wielsets kan gebruiken zonder dat ik daarvoor iets hoef aan te passen? M.i. moet je toch al de wielen omzetten (en mogelijk de schijven en cassette ook)...dus hoeveel moeite is het de remmen even uit te lijnen?
Ride bikes, not tanks!
Ik denk dat velen dit doen. Ik ook.
Vooral remschijven moeten wat aangepast worden, maar eens dat ok is, lukt het gewoon perfect.
Vooral remschijven moeten wat aangepast worden, maar eens dat ok is, lukt het gewoon perfect.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
de inbouwmaat zal niet verschillen, maar daarmee is niet gezegd dat de toleranties zodanig zijn dat als gevolg daarvan de remschijf ook bij iedere naaf op dezelfde plek zit, dat probleem heb je volgens mij ook met de cassette, maar dat luistert minder nauw..leon1 schreef: ↑30 sep 2022 08:45 Ik sluit mij aan bij Orlok. Snap de vraag ook niet helemaal. Uiteraard kun jij een andere wielset kopen en deze rijden. Niemand of niets staat je in de weg. En blijf je bij DTSwiss dan zullen de inbouwmaten toch niet afwijken (kan ik mij voorstellen )
Maar ik denk dat de vraag eigenlijk is: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik verschillende wielsets kan gebruiken zonder dat ik daarvoor iets hoef aan te passen? M.i. moet je toch al de wielen omzetten (en mogelijk de schijven en cassette ook)...dus hoeveel moeite is het de remmen even uit te lijnen?
Als je - zoals je suggereert - ook bij een wielwissel de cassette en schijven gaat wisselen, dan kan je idd net zo goed de remklauw uitlijnen (en de deri afstellen).
Als je twee wielsets (met schijven en cassette) wil kunnen wisselen, dan is van te voren er voor zorgen dat - indien nodig - met shims de remschijf op de zelfde plek zit, dan maakt dat de wissel toch echt wel makkelijker..
En toch is het zo. De toleranties zijn echt mega klein. Als ik wissel van DT240 naar DT350 (die in principe exact even breed zijn, zelfde fabrikant, deels zelfs dezelfde onderdelen), dan moet ik achteraan toch echt even stellen.Orlok schreef: ↑29 sep 2022 19:02Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een DT Swiss verschillende typen naven (disc) heeft die voor wat betreft inbouwmaten enkele of zelfs maar één tiende millimeter in breedte verschillen.Royalstar schreef: ↑28 sep 2022 20:54 Ik heb het plan om te wisselen tussen 2 wielsets op mijn gravelbike afhankelijk van de ondergrond waarop ik wil rijden. (offroad vs weg)
Als mijn ene wielset DT Swiss 370 naven heeft moet ik dan op de andere dan ook 370 naven hebben of lukt het ook met 350 naven van DT Swiss? Ik ken het verschil niet ik heb nochtans al zelf wat proberen opzoeken maar zonder succes.
alvast bedankt
wielset weg: DT SWISS P1800 SPLINE 32 DISC ( DT Swiss 370 naven)
wielset gravel optie 1: DT Swiss GR 1600 Spline 25 Disc Gravel Wielen ( DT Swiss 350 naven)
wielset gravel optie 2: DT Swiss G 1800 Spline 25 Disc Gravel Wielen ( DT Swiss 370 naven)
Ik werk dus niet met shims. Dat even stellen kost me letterlijk een minuut. Bovendien wissel ik aan de voorkant van 180 naar 200mm (MTB) bij een wielwissel, dus dan moet er toch een andere adapter tussen vork en klauw.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat is idd het plan. Elke wielset cassette en schijven. Enkel de ketting dien ik dan te wisselen omdat de cassettes een verschillend verzet hebben. Thxhendrikjan schreef: ↑30 sep 2022 09:58de inbouwmaat zal niet verschillen, maar daarmee is niet gezegd dat de toleranties zodanig zijn dat als gevolg daarvan de remschijf ook bij iedere naaf op dezelfde plek zit, dat probleem heb je volgens mij ook met de cassette, maar dat luistert minder nauw..leon1 schreef: ↑30 sep 2022 08:45 Ik sluit mij aan bij Orlok. Snap de vraag ook niet helemaal. Uiteraard kun jij een andere wielset kopen en deze rijden. Niemand of niets staat je in de weg. En blijf je bij DTSwiss dan zullen de inbouwmaten toch niet afwijken (kan ik mij voorstellen )
Maar ik denk dat de vraag eigenlijk is: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik verschillende wielsets kan gebruiken zonder dat ik daarvoor iets hoef aan te passen? M.i. moet je toch al de wielen omzetten (en mogelijk de schijven en cassette ook)...dus hoeveel moeite is het de remmen even uit te lijnen?
Als je - zoals je suggereert - ook bij een wielwissel de cassette en schijven gaat wisselen, dan kan je idd net zo goed de remklauw uitlijnen (en de deri afstellen).
Als je twee wielsets (met schijven en cassette) wil kunnen wisselen, dan is van te voren er voor zorgen dat - indien nodig - met shims de remschijf op de zelfde plek zit, dan maakt dat de wissel toch echt wel makkelijker..