Tubeless
Spellen is ook een vak apart.
Voor jou.
Jouw is bezittelijk.
Jouw fiets.
Ik geef het aan jou
"Het gebeurt" is overigens ook met een t. Stam+t, een regel die men al in groep 7 leert maar kennelijk nog steeds echt te moeilijk is voor veel mensen.
En nu we toch bezig zijn: "binnenventiel DAT niet goed was aangedraaid." Dat verwijst naar iets bepaalds: het idee dat ik had. Wat naar iets onbepaalds. "De kinderen aaiden een hond, wat wij niet goed vonden".
"Weggelegd" is één woord. Hoort geen spatie tussen.
Voor jou.
Jouw is bezittelijk.
Jouw fiets.
Ik geef het aan jou
"Het gebeurt" is overigens ook met een t. Stam+t, een regel die men al in groep 7 leert maar kennelijk nog steeds echt te moeilijk is voor veel mensen.
En nu we toch bezig zijn: "binnenventiel DAT niet goed was aangedraaid." Dat verwijst naar iets bepaalds: het idee dat ik had. Wat naar iets onbepaalds. "De kinderen aaiden een hond, wat wij niet goed vonden".
"Weggelegd" is één woord. Hoort geen spatie tussen.
Laatst gewijzigd door havana op 14 sep 2022 19:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Pietleuterige wijzigingen naar aanleiding van mijn lik-op-stuk reactie, ik veeg er mijnhavana schreef: ↑14 sep 2022 19:12 Spellen is ook een vak apart.
Voor jou.
Jouw is bezittelijk.
Jouw fiets.
Ik geef het aan jou
"Het gebeurt" is overigens ook met een t. Stam+t, een regel die men al in groep 7 leert maar kennelijk nog steeds echt te moeilijk is voor veel mensen.
En nu we toch bezig zijn: "binnenventiel DAT niet goed was aangedraaid." Dat verwijst naar iets bepaalds: het idee dat ik had. Wat naar iets onbepaalds. "De kinderen aaiden een hond, wat wij niet goed vonden".
"Weggelegd" is één woord. Hoort geen spatie tussen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Als men opmerkingen gaat maken over juiste taalgebruik op dit forum zonder ook maar enige inhoud te geven aan het onderwerp of discussie kan men dit soort antwoorden verwachten.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Voor wie het interesseert, hedenmorgen staat de band nog steeds op druk, dus wat er toen onderweg is gebeurd . . . ? ik weet het niet.Orlok schreef: ↑14 sep 2022 16:31 Ik heb nog geen idee wat er is gebeurd maar eergisteren ff nieuwe Schwalbe Pro One 25 mm banden gemonteerd, de oude waren na meer dan 5000 km versleten, fluitje van een cent, half uur werk. Gisterenochtend stonden de banden nog op volle druk dus klaar voor een ritje. Na eerst nog de juiste druk te hebben gecontroleerd/gecorrigeerd met mijn elektrische fietspomp vertrokken voor een 100+ rit. Bijna halverwege voelde ik al het zwikken van het achterwiel en dacht het zal toch niet nu al lek zijn geweest. Enfin, alles kan dus toch maar ff gestopt en ja hoor de band was zacht maar helemaal geen spetters op het frame te bekennen. Met behulp van een CO2 patroon de band weer opgepompt en verder gereden tot aan huis na 105km. Thuis gekomen bleek de band toch weer wat in druk te zijn gezakt maar niet zoveel als halverwege. De band weer opgepompt tot de juiste druk en fiets weggezet.
Hedenmorgen blijkt de band nog steeds hard - voelen met de duim - te zijn, dus weinig tot geen drukverlies. Ik ben benieuwd wat het is geweest en of het bij een volgende rit weer gebeurd, misschien het ventiel of binnenventiel wat niet goed was aangedraaid.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Lekte zo ongeveer langs alle spaken lucht weg.Orlok schreef: ↑14 sep 2022 18:30 In al die 10 jaar tubeless voor de racefiets heb ik al heel wat rare dingen meegemaakt, maar een leegloper zonder sporen van latex - tenzij er geen latex (meer) in zit natuurlijk - nog niet, dus . . . . ff afwachten op het vervolg.
Btw, een badkuip vullen is er bij mij niet bij, wel de gehele band insmeren met zeepsop dan komt het ook wel te voorschijn.
Band eraf en velglint leek nog prima te zitten, nou nee dus...
Nieuwe velglint erop, oops rol halverwege op
Dus maar even bestelling gedaan bij mantel.
Badkuip was wel zo makkelijk, had vast ook wel met zeepsop gekund maar wel heel duidelijk nu.
Latex kon denk niet onder velglint komen, dus daardoor nergens zichtbaar.
Omdat ik de montage van de nieuwe achterband toch niet vertrouwde heb ik vanmiddag tussen de regenbuien door maar een nieuw tubeless velgtape geplakt. Toen ik de oude velgtape wilde verwijderen viel mij iets raars op n.l. ter plaatse van de spaakgaten stond de tape bol, net alsof er druk vanuit de binnenzijde van de velg op stond. Echter dat kon niet want het ventiel was al verwijderd. Toen ik de tape verwijderde bleek dat er toen door mij twee lagen van verschillende tubeless tapes waren geplakt. Een eerste laag van 18 mm PET-tape met daaroverheen een laag van 23 mm Deemount-tape. Waarschijnlijk had ik dat toen gedaan omdat de band niet meer in de velg wilde 'ploppen' nadat ik voor- en achterband had omgewisseld. Enfin, wat bleek er was lucht ontsnapt tot tussen de twee tapes en dat zorgde dus voor het opbollen ter plaatse van de spaakgaten, raar maar waar.! Verder bleek er bij het ventiel over een afstand van ong. 10 cm lucht te lekken via de zijkant van de tubeless tapes. Uiteindelijk een laag Deemount-tape geplakt en de band weer gemonteerd, geplopt, gevuld met latex, klaar.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14999
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Waarom gebruik je niet alleen echt tubeless tape en daaronder een doorslagtape.
Ik heb nog nooit lekkend tape gehad. Als je goed strak plakt kan dat eigenlijk ook niet.
Zelf niet op wielen die nu in de kinderfietsen zitten en zeker 10 jaar terug geplakt zijn.
Ik plak eerst een laag glasvezeltape (puur voor doorslag) van 15mm in elke velg. Tegenover het ventiel beginnen altijd!
Dan een laag tape wat een 2 a 3mm breder is dan de velg, ook altijd 1 laag en ook weer tegenover het ventiel beginnen.
Ventiel gat maak ik met een ronde vijl zodat er aan de binnenkant van het gat ook echt geen tape meer zit. Dan klemt het rubber goed af
Als dat laatste niet goed zit, dan kan er inderdaad vloeistof onder komen.
Hoe meer lagen bij het ventiel hoe groter de kans op lekken. Ik zou het liefst geen tape doen bij het ventiel, maar dat wordt een beetje lastig plakken en pielen.
Op deze manier plak ik elke velg maar 1x per leven. Of ik moet het een keer beschadigen met een bandenlichter met een lastig bandje. gebeurt ook zelden.
Ik heb nog nooit lekkend tape gehad. Als je goed strak plakt kan dat eigenlijk ook niet.
Zelf niet op wielen die nu in de kinderfietsen zitten en zeker 10 jaar terug geplakt zijn.
Ik plak eerst een laag glasvezeltape (puur voor doorslag) van 15mm in elke velg. Tegenover het ventiel beginnen altijd!
Dan een laag tape wat een 2 a 3mm breder is dan de velg, ook altijd 1 laag en ook weer tegenover het ventiel beginnen.
Ventiel gat maak ik met een ronde vijl zodat er aan de binnenkant van het gat ook echt geen tape meer zit. Dan klemt het rubber goed af
Als dat laatste niet goed zit, dan kan er inderdaad vloeistof onder komen.
Hoe meer lagen bij het ventiel hoe groter de kans op lekken. Ik zou het liefst geen tape doen bij het ventiel, maar dat wordt een beetje lastig plakken en pielen.
Op deze manier plak ik elke velg maar 1x per leven. Of ik moet het een keer beschadigen met een bandenlichter met een lastig bandje. gebeurt ook zelden.