Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 24 aug 2022 14:55

scottpch schreef: 24 aug 2022 12:43 Bij jou is het nogal vlug flauwekul, Orlok!
Bij banden die voor het eerst tubeless gemaakt worden is het raadzaam om meteen een ritje te maken met die wielen, zodat de latex overal komt en je wiel sneller lekdicht is.
Alleen horizontaal op een emmer leggen en wat bewegen met het wiel is vaak niet genoeg om 'm volledig lekvrij te krijgen.
Ik rij al ik weet niet hoe lang al tubeless en heb tig wielsets tubeless gemaakt die op druk bijven en toch doe ik iets niet goed... :D :D :D
Klopt, allemaal kul verhalen van mensen die niet weten hoe een tubeless band het best moet worden gemonteerd.

Sinds 2012 rijd ik al tubeless banden op de racefiets, eerst met Hutchinson Fusion, later met Schwalbes Ultremo, One en nu dus de Pro One. Ik moet er wel bij zeggen dat de eerste banden allemaal tubeless waren en die nu op de markt worden gebracht tubeless ready zijn waarbij de fabrikant zegt dat deze alleen luchtdicht worden als de banden voorzien zijn van latex. In totaal bijna 100.000 km op diverse wielsets zowel alu als carbon, zowel normale clincher velgen als tubeless ready velgen. Nog NOOIT mee gemaakt dat je met een band EERST een ritje moet maken anders zou deze niet lekdicht worden/zijn, laat staan een nacht op een emmer leggen. :lol: Je zal tijdens zo'n ritje maar een leeg loper krijgen, belachelijk voor woorden. :)
Bij mij moet een band meteen luchtdicht zijn gemonteerd, anders doe ik het opnieuw, desnoods nieuw tubeless tape o.i.d. maar geen ritjes of emmers of weet ik al niet meer wat men verzint. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 24 aug 2022 15:12

Nou het is bij mij eerder regel dan uitzondering eerst even een ritje te rijden alvorens ze goed dicht zijn.
Basketballen met het wiel helpt ook vaak wel. maar een rit is toch vaak beter.

En het lijkt me heel sterk dat ze bij jouw na eerste montage net zo veel of weinig aflopen als na enkele ritjes.
Daar geloof ik echt niet in.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 24 aug 2022 15:19

@Wasbeer het komt zelden voor dat ik na montage van een tubeless band een ritje ga maken, eigenlijk pas de volgende dag en dan zijn de banden nog steeds onder de volledige druk.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 24 aug 2022 15:21

Ja hier ook, na montage direct op druk en dat blijft ook zo..wel wapper ik even goed de latex door de band heen, maar ze verliezen geen druk.
Wel is het zo dat een band vlak na montage wat sneller nog druk verliest dan na een aantal weken van bijpompen. Na een aantal weken hoef ik eigenlijk nog maar 1x per week een barretje ofzo er bij te doen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 24 aug 2022 15:32

Orlok schreef: 24 aug 2022 15:19 @Wasbeer het komt zelden voor dat ik na montage van een tubeless band een ritje ga maken, eigenlijk pas de volgende dag en dan zijn de banden nog steeds onder de volledige druk.!
Dat doe ik ook niet vaak pas de volgende dag, maar meestal moet er dan wel 1 of 2 bar bij.

Ik heb bv voor de vakantie twee pirelli,s gemonteerd.
de een blijft vanaf dag 1 op druk verliest echt amper wat nog geen 0,1 per week.
de ander moest ik toch voor elke rit (na 2 dagen) een bar bijpompen.

Zegmaar waaraan het ligt.... ik denk gewoon aan de band.
Ik pak vorig weekend een MTB wiel uit het rek, precies weet ik het niet maar ik dacht dat limburgsmooiste de laatste rit was.
Stond 0,2 lager na ruim 2 maanden geleden. Fijn natuurlijk, maar waar licht het exact aan, het blijft toch ook deels een natuurproduct.

i-mac

i-mac 25 aug 2022 12:24

Ik had ook drukverlies in beide banden. Vorige week ontdekt ik dat er lucht ontsnapte aan het ventiel. Deze was nochtans hard genoeg aangespannen aan de velg. Ventielen vervangen, en het probleem is bij mij opgelost. Ik had alles volgens het boekje gedaan, maar botste toch op dat drukverlies.

In al die jaren dat ik zelf 'pruts' aan mijn fietsen, heb ik veel bijgeleerd. En dat ging soms met vallen en opstaan. Met hulp van dit forum én met youtube geraak je al een heel eind.

Laat sommige kritiek dus niet aan je hart komen. De beste stuurlui staan nog steeds aan wal :-)

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 25 aug 2022 21:16

Vanavond een setje Vredestein Superpasso TLR's 28mm gemonteerd op de fiets van een vriendin. Zien er kwalitatief goed uit. Montage was een eitje en lijken goed luchtdicht te zijn. Had 2 setjes gekocht, eentje voor die vriendin en een setje voor mezelf. Eigenlijk wilde die vriendin Conti GP5000 TR's in skinwall 28mm, maar nergens te vinden voor een schappelijk prijs. Maar haar Tufo banden moesten echt vervangen worden.

Afbeelding

Afbeelding

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 25 aug 2022 21:39

Orlok schreef: 24 aug 2022 15:19 @Wasbeer het komt zelden voor dat ik na montage van een tubeless band een ritje ga maken, eigenlijk pas de volgende dag en dan zijn de banden nog steeds onder de volledige druk.!
Dan moet je toch eens Veloflex Corsa TLR 28mm nemen. Dat is niet de meest geweldige band qua druk vasthouden. Dan is de Schwalbe Pro One TLE toch echt een klasse beter.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 26 aug 2022 08:53

Ik moet van 4 gravel wielen de banden vervangen. De sealant die erin zit is ruim een half jaar oud. (Stan's)

Waar laat je die oude sealant? Hoe voer je dat correct af qua millieu?
Is het klein chemisch afval, of kan je het wegspoelen?

i-mac

i-mac 26 aug 2022 09:16

stillekracht schreef: 26 aug 2022 08:53 Ik moet van 4 gravel wielen de banden vervangen. De sealant die erin zit is ruim een half jaar oud. (Stan's)

https://www.bikeradar.com/features/tube ... al-impact/

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 26 aug 2022 09:48

Dank voor de link. Ik ga het toch maar verzamelen zodat het uiteindelijk naar klein chemisch afval kan.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 26 aug 2022 10:27

stillekracht schreef: 26 aug 2022 08:53 Ik moet van 4 gravel wielen de banden vervangen. De sealant die erin zit is ruim een half jaar oud. (Stan's)

Gewoon de oude sealant hergebruiken in de nieuwe set banden en dan aanvullen tot de voor geschreven hoeveelheid sealant.

Plaats reactie