bevestiging derailleur aan frame bij oude Batavus fiets
Ik ben mijn oude Batavus fiets aan het opknappen. Helaas ben ik vergeten hoe precies de derailleur aan het frame moet worden bevestigd. Er is geen los derailleurpad, maar is een onderdeel van de derailleur zelf. Ik neem aan dat de derailleur aan de trapas moet worden vastgemaakt. Wat ik niet begrijp is wat het moertje precies doet. Is het bedoeld als framespacer? Zelf zou ik denken dat je ervoor moet zorgen dat de derailleur goed vastzit aan het frame en dat je eventueel de hoek waarmee het derailleur aan het frame zit, kan bijstellen.
Als ik het zo op het frame zou vastzetten zou het frame toch beschadigd worden doordat de bout door het moertje uitsteekt en zo tegen het frame aankomt. Of moeten er nog ringentjes tussen? Of moet je zodanig het moertje draaien over de uitstulping van het derailleurpad zodat het vastzit op de juiste hoek?
Als ik het zo op het frame zou vastzetten zou het frame toch beschadigd worden doordat de bout door het moertje uitsteekt en zo tegen het frame aankomt. Of moeten er nog ringentjes tussen? Of moet je zodanig het moertje draaien over de uitstulping van het derailleurpad zodat het vastzit op de juiste hoek?
Een achterderailleur zit absoluut niet aan de trapas! En de derailleurpaT is onderdeel van het frame, of is een bijgeleverd hulpstuk van je derailleur, zoals afgebeeld.
-
- Forum-lid
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Misschien helpt dit filmpje van een derailleur met eenzelfde soort bevestiging je wél verder....
https://youtu.be/OOvD6TUcBMc
https://youtu.be/OOvD6TUcBMc
Zo een derailleur met een eigen vaste derailleurpad ; de pad zou gelijk moeten komen met de opening van de wiel dropout - iemand het Nederlandse woord voor dropouts;-) ?. Dat is goed getoond in het filmpje. Idd even puzzelen hoe je dit vast zet...
Je moet wel eens kijken na installatie hoe je het wiel mooi recht in het frame krijgt. Ik bedoel; als je het wiel zowel links als rechts helemaal naar achter duwt in de dropouts, zit het dan recht?
Bij mijn oude frame was dat niet omdat die padconstructie rechts, het wiel meer naar voor zette; eventueel vind je onderdelen om rechts het wiel ook iets naar voor te brengen zodat het wiel altijd mooi in het midden komt (en in mijn ervaring met een snelspanner ook beter op zijn plaats blijft).
Je moet wel eens kijken na installatie hoe je het wiel mooi recht in het frame krijgt. Ik bedoel; als je het wiel zowel links als rechts helemaal naar achter duwt in de dropouts, zit het dan recht?
Bij mijn oude frame was dat niet omdat die padconstructie rechts, het wiel meer naar voor zette; eventueel vind je onderdelen om rechts het wiel ook iets naar voor te brengen zodat het wiel altijd mooi in het midden komt (en in mijn ervaring met een snelspanner ook beter op zijn plaats blijft).
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8686
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Klopt ja. Zoals mijn wijze wielrennende opa altijd zei; duim links en rechts van de velg en vastzetten.
Je zit inderdaad met die “spacer” aan de rechterkant van het wiel iets verder naar voren. Dus diezelfde afstand moet je links ook zien te creëren.
Je zit inderdaad met die “spacer” aan de rechterkant van het wiel iets verder naar voren. Dus diezelfde afstand moet je links ook zien te creëren.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8686
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Grappig vind ik het allang niet meer. Als ik mod was zou ik deze mens al lang geleden een ban hebben gegeven. Het is echt gênant hoe hij op elk micro slakje een kilo zout weet te leggen!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Code: Selecteer alles
Hartelijk dank! Dit is precies wat ik nodig had:Tussendoor schreef: ↑13 aug 2022 07:52 Misschien helpt dit filmpje van een derailleur met eenzelfde soort bevestiging je wél verder....
https://youtu.be/OOvD6TUcBMc
https://youtu.be/OOvD6TUcBMc?t=366
Nu begrijp ik ook de vorm van het moertje.
Ik ben niet erg technisch. Ik verbaas me hoe het achterwiel goed vast blijft zitten. Bij mijn voorwiel zit een borgring. Bij stadsfietsen heb je kettingspanners. Wordt hier het achterwiel alleen vastgezet door de mechanische druk die de asmoeren uitoefenen?
Het achterwiel wordt idd vastgehouden door de druk van de asmoer op het frame links en rechts. Als denk ik dat de gemiddelde asmoer, een breed uiteinde heeft om met extra opp op het frame te duwen.
Met de moeren kan je wel veel kracht zetten, een snelspanner geeft in mijn ervaring minder kracht.
Omdat de moet zoveel kracht geeft, moet het wiel ook niet helemaal in de uitvaleinden zitten die eventueel horizontaal zijn. Bij modernere frames, valt de wielas helemaal in de uitvaleinden en wordt hierdoor ook mee op zijn plaats gehouden (en daardoor heb je genoeg aan de snelspanner en zijn de moeren niet nodig).
De kettingspanners met een derailleur zijn niet nodig.
Met de moeren kan je wel veel kracht zetten, een snelspanner geeft in mijn ervaring minder kracht.
Omdat de moet zoveel kracht geeft, moet het wiel ook niet helemaal in de uitvaleinden zitten die eventueel horizontaal zijn. Bij modernere frames, valt de wielas helemaal in de uitvaleinden en wordt hierdoor ook mee op zijn plaats gehouden (en daardoor heb je genoeg aan de snelspanner en zijn de moeren niet nodig).
De kettingspanners met een derailleur zijn niet nodig.