Dit is toch gewoon hoe het werkt in de wereld, innovaties worden gepusht vanuit de industrie, niet vanuit de vraag van de gemiddelde consument.hayes schreef: ↑30 jun 2022 07:39 Dit is geen vraag vanuit de markt.
Dit is de fietsindustrie die iets opdringt.
90% van de markt heeft hier geen behoefte aan.
En de prijzen, ze blijven stijgen. Benieuwd waar het kantelpunt ligt waar mensen gaan afhaken.
Voor mij persoonlijk is het bereikt. Bijna 2000 euro voor wat een midrange groep hoort te zijn.
Shimano 105 Di2
Yep. De vraag is of daar nood aan is.
Auto's net hetzelfde. Intussen voor veel mensen nog amper betaalbaar.
En de winstmarges stijgen
Auto's net hetzelfde. Intussen voor veel mensen nog amper betaalbaar.
En de winstmarges stijgen

Daar heb je 2 van deze voor:Kiekeboe schreef: ↑29 jun 2022 21:11 https://www.mantel.com/shimano-105-r710 ... c-groepset
woehahaha: €1869
https://www.12gobiking.nl/trek-domane-al-2-disc
Guitig fietsje voor dat geld toch?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Prijzen van nieuwe dingen zijn altijd hoog, kijk naar tv's telefoons etc.
20 jaar geleden had niemand een mobiel nodig, nu kan niemand zonder. De eerste flatscreen tvs waren onbetaalbaar, nu heb je ze al vanaf 300e
@scepticus, inderdaad, mooi 8sp instapfietsje
Maar we weten natuurlijk allemaal dat die adviesprijs van de fabrikant wel zal zakken.
De Rival groep is ook al een stuk goedkoper ondertussen.
Tevens zullen er wel leuke fietsen op de markt komen van merken zoals Canyon, Cube, Rose, ... die wel zullen meevallen van prijs met zo een nieuw 105 di2 groepje

Maar we weten natuurlijk allemaal dat die adviesprijs van de fabrikant wel zal zakken.
De Rival groep is ook al een stuk goedkoper ondertussen.
Tevens zullen er wel leuke fietsen op de markt komen van merken zoals Canyon, Cube, Rose, ... die wel zullen meevallen van prijs met zo een nieuw 105 di2 groepje
Binnen een jaartje hebben we de aangekondigde recessie wel te pakken. Dan komt er vanzelf rust aan de vraagkant en druk op deze idiote prijzen. Ik hoop ook dat de leverbaarheid van onderdelen dan verbeterd.
Ik vind dat nieuwe fietsen -die helemaal afgemonteerd zijn- nog steeds tegen normale prijzen worden aangeboden. Een Ultimate CF SL 8 disc zit nog steeds onder de 3K met Ultegra. Ik vind dat met de huidige marktprijzen niet duur. Ze zijn nauwelijks leverbaar, dat wel.
Het issue zit 'm vooral in de losse aanschaf van groepen of onderdelen. Als je nu wat stuk hebt op je velgrem non di2 fiets, dan wordt het een dure actie en een zoektocht omdat niets leverbaar lijkt.
Ik vind dat nieuwe fietsen -die helemaal afgemonteerd zijn- nog steeds tegen normale prijzen worden aangeboden. Een Ultimate CF SL 8 disc zit nog steeds onder de 3K met Ultegra. Ik vind dat met de huidige marktprijzen niet duur. Ze zijn nauwelijks leverbaar, dat wel.
Het issue zit 'm vooral in de losse aanschaf van groepen of onderdelen. Als je nu wat stuk hebt op je velgrem non di2 fiets, dan wordt het een dure actie en een zoektocht omdat niets leverbaar lijkt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Auto's steken vol met sensoren (gaspedal, motor, crashdetectie, parkeersensoren,..), electronica, high tech motoren (zelf uit een 900cc motor puren ze tegenwoordig 100pk), heel veel high-tech plastics die zowel tegen zeer hoge temperaturen in de zon als zeer lage temperaturen kunnen,... zelfs op de 'goedkope modellen'.
Maar als je ziet welke technologie er in een fiets van 15.000€ verwerkt is kan je die prijs moeilijk verantwoorden.
Dit doet me denken aan een televisieprogramma waarin Belgen gevolgd werden en waar een van hen zegt: "Kijk, ik draag een das van een bekend merk, puur zijde, 100€ en dat betaal ik er graag voor want dat is het waard. Maar als ze nu het vijfvoud zouden vragen zou ik het niet betalen. Ik heb dat geld en kan het zonder problemen missen maar het is het niet waard.'
Zodra je in de hoogste prijsklaseen terecht komt speelt 'emotie' meer mee dan ratio. Wat me stoort bij fietsen is dat dit argument gebruikt wordt om heel de range in prijs te verhogen. Reken er maar op dat de grote fietsmerken enorme winsten maken.
Als ik zie dat bijvoorbeeld aan een nieuwe KTM 390 DUKE motorfiets een prijskaartje van rond de €7.000 hangt zijn we toch behoorlijk de weg kwijt in fietsenland.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Blijft de mechanische 105 eigenlijk? Want die zie ik niet meer op de site van Shimano?
De geruchten zijn dat er volgend jaar mechanische 105 12-speed volgt, maar dat is nog nergens echt bevestigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5686
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Welnee die groep komt er niet. Ik verwacht een Tiagra 11sp.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!