Minimale druk van gravel en MTB banden kan je loslaten.
Dat is vaak een druk met een veiligheidsmarge en met biba.
Ik denk dat he velgen niet eens geschikt zijn voor 5bar 40mm, ik ben ze iig nog nooit tegengekomen.
De racers hier moeten even weerstand en banden los gaan laten en gewoon gaan rijden.
Ik durf mijn jaarsalaris erop te zetten dan mijn gemiddelde nog geen 0,5km/h daalt met een G one op 2,5 bar tov een raceband van 28mm op 4,5bar.
Zand rijd nooit fijn. Met een strandrace zat er 0.8 tot 1 bar in mijn banden, tuurlijk die waren 60mm, maar toch.
En er gaan er nu misschien reageren dat ze dat nog hard vinden .
En voor 90% geld ga met een zo breed mogelijk band rijden wat ik je frame past, zeker offroad en gravel.
Het grote gravelbanden topic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12831
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Uit mijn metingen ( beide fietsen met PM) is het 0,5 - 1 km/uur verschil ongeveer. Dus dat klopt idd heel aardig.Ik durf mijn jaarsalaris erop te zetten dan mijn gemiddelde nog geen 0,5km/h daalt met een G one op 2,5 bar tov een raceband van 28mm op 4,5bar.
Breder dan 40 mm is in Nederland IMHO nergens voor nodig.
Hier een superfijne bandenspanningscalculator (goeie voor Scrabble ) voor diegenen die er waarde aan hechten: https://silca.cc/pages/sppc-form
Advies op de band kan je, wat wasbeer ook zegt, met een korrel zout nemen. Je merkt zelf wel als je overdrijft met een lage spanning. Dweil je de bocht uit of raak je bij iedere oneffenheid de velg dan zit je te laag
Advies op de band kan je, wat wasbeer ook zegt, met een korrel zout nemen. Je merkt zelf wel als je overdrijft met een lage spanning. Dweil je de bocht uit of raak je bij iedere oneffenheid de velg dan zit je te laag
Utrechtse heuvelrug stikt het van de paden met mul zand. Vooral de wegen/paden langs de prachtige gravelpaden die vaak nog de betere optie zijn vanwege de drukte. Mijn gevoel zegt me dat de G-Ones op 3 bar daar minder grip hebben dan een tractorband van (50mm of breder). Maar eerlijk is eerlijk, ik moet de G-Ones op 3 bar nog gaan ervaren. Kennelijk is dat een wereld van verschil met 5 bar. Ben benieuwd.havana schreef: ↑24 jun 2022 11:26Uit mijn metingen ( beide fietsen met PM) is het 0,5 - 1 km/uur verschil ongeveer. Dus dat klopt idd heel aardig.Ik durf mijn jaarsalaris erop te zetten dan mijn gemiddelde nog geen 0,5km/h daalt met een G one op 2,5 bar tov een raceband van 28mm op 4,5bar.
Breder dan 40 mm is in Nederland IMHO nergens voor nodig.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12831
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
3 is echt nog hoog, maar start daarmee. Ik weet niet wat je weegt.
of test het ter plaatse uit begin gewoon op 5 en laat het een paar keer een halve bar zakken, dan voel je echt het verschil.
Ik heb zo'n schwalbe metertje en daar test ik wel eens het ea mee op de MTB, geeft je best veel inzicht, zeker icm een wattmeter.
als je bv 80kg bent kan je makkelijk naar 2 voor en 2.2 achter, misschien wel lager.
Een brede band op 5 bar wordt een soort stuiterbal, dat rijdt echt niet fijn.
Je stuitert letterlijk over bv een wortel.
Mijn idee van 5 naar 3 ga je in verhouding veel minder merken dan van 3 naar 2.5
Maar test dat eens, is echt leuk!
of test het ter plaatse uit begin gewoon op 5 en laat het een paar keer een halve bar zakken, dan voel je echt het verschil.
Ik heb zo'n schwalbe metertje en daar test ik wel eens het ea mee op de MTB, geeft je best veel inzicht, zeker icm een wattmeter.
als je bv 80kg bent kan je makkelijk naar 2 voor en 2.2 achter, misschien wel lager.
Een brede band op 5 bar wordt een soort stuiterbal, dat rijdt echt niet fijn.
Je stuitert letterlijk over bv een wortel.
Mijn idee van 5 naar 3 ga je in verhouding veel minder merken dan van 3 naar 2.5
Maar test dat eens, is echt leuk!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12831
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Op 5 bar niet
Maar met lagere spanningen wel. band is dan net iets soepeler en natuurlijk de lekbescherming
Maar met lagere spanningen wel. band is dan net iets soepeler en natuurlijk de lekbescherming
Was tijdens de Bartje200 anders wel erg blij met bredere banden dan 40mm. Sprak een andere gravelaar en die had met het rulle zand en vele tracks graag wat meer rubber gehad. Nodig is het niet, maar in sommige gevallen wel fijner...havana schreef: ↑24 jun 2022 11:26Uit mijn metingen ( beide fietsen met PM) is het 0,5 - 1 km/uur verschil ongeveer. Dus dat klopt idd heel aardig.Ik durf mijn jaarsalaris erop te zetten dan mijn gemiddelde nog geen 0,5km/h daalt met een G one op 2,5 bar tov een raceband van 28mm op 4,5bar.
Breder dan 40 mm is in Nederland IMHO nergens voor nodig.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Bartje 200 is dan ook een MTB parcoursJoostG schreef: ↑24 jun 2022 17:00Was tijdens de Bartje200 anders wel erg blij met bredere banden dan 40mm. Sprak een andere gravelaar en die had met het rulle zand en vele tracks graag wat meer rubber gehad. Nodig is het niet, maar in sommige gevallen wel fijner...havana schreef: ↑24 jun 2022 11:26Uit mijn metingen ( beide fietsen met PM) is het 0,5 - 1 km/uur verschil ongeveer. Dus dat klopt idd heel aardig.Ik durf mijn jaarsalaris erop te zetten dan mijn gemiddelde nog geen 0,5km/h daalt met een G one op 2,5 bar tov een raceband van 28mm op 4,5bar.
Breder dan 40 mm is in Nederland IMHO nergens voor nodig.
Is dat zo? Ik zag toch echt op plek 1 en 4 een krom stuur …..havana schreef: ↑24 jun 2022 17:27Bartje 200 is dan ook een MTB parcours
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ik ga toch een beetje mee met JoostG. Je kunt alles in Nl rijden met 700-45. Maar bijv. op zanderige gebieden op de Veluwe, in het kroondomein of her en der in Limburg hebben 650b wielen met 50+mm banden echt wel voordelen.
Laatst gewijzigd door Hanz Bé op 24 jun 2022 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.