Dat kan wel zijn Hanz, maar wat wordt aangegeven op stuur en stuurnok is het max Nm.
Gebruik je ook carbonpasta, dan kan je 'm met iets minder Nm vastzetten.
Wat ik al zei, ik zou het stuur nog gewoon gebruiken. Carbon breekt niet plots zonder waarschuwing, het begint eerst te kraken voordat het uiteindelijk gerafeld af gaat breken.
Heb een tweetal 3T sturen afgeschreven vanwege valpartijen en weggegooid, terwijl ik na demontage die sturen niet verder kapot kreeg met grof geweld, terwijl er een joekel van een gat inzat....
Barst in carbonnen stuur?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12705
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja de andere kant is ook dat te los vastzetten ook frictie kan geven waardoor het inslijt en dit gebeurt.
Als je een stuur met 5nm vast zet en dit gebeurt is de kwaliteit gewoon echt slecht.
Maat had het met een zadelpen van een cervelo s5.
Die had ik voor hem gebouwd en steeds op 6nm vastgezet, helemaal ingedrukt na 500km. reactie Cervelo te strak vastgezet, nou dat was echt onzin,
Nu een nieuwe pen gekocht en niks aan te zien!
Ik zou hem zeker niet meer gebruiken, maar ben het wel met scottpch eens dat het echt niet zomaar breekt, andere kant zeker weet je dat ook niet net een kuil in de weg terwijl je met 1 hand op je stuur zit ofzo
Als je een stuur met 5nm vast zet en dit gebeurt is de kwaliteit gewoon echt slecht.
Maat had het met een zadelpen van een cervelo s5.
Die had ik voor hem gebouwd en steeds op 6nm vastgezet, helemaal ingedrukt na 500km. reactie Cervelo te strak vastgezet, nou dat was echt onzin,
Nu een nieuwe pen gekocht en niks aan te zien!
Ik zou hem zeker niet meer gebruiken, maar ben het wel met scottpch eens dat het echt niet zomaar breekt, andere kant zeker weet je dat ook niet net een kuil in de weg terwijl je met 1 hand op je stuur zit ofzo
Dan vertrouw ik toch liever op een carbon stuur van een merk waarvan ik weet dat het goed is.colnagofreak schreef: ↑21 apr 2022 06:59 ... maar er zijn ook genoeg mooie en lichte alu stuurbochten verkrijgbaar.
@Hanz Bé: Ondanks dat je er zeker nog mee kan rijden zou ik de gok niet wagen. De 'barst' zit 'gelukkig' wel dwars en in de stuurpen. Sommige stuurpennen zijn ook gewoon niet 'carbon-vriendelijk'. Welke stuurpen hebben we het hier over?
Ride bikes, not tanks!
het is een 3T Ernova stuur. Vorig jaar augustus gekocht.
Ik heb hem nu vervangen door het originele aluminium stuur, in afwachting van een reactie van de winkel waar hij vandaan komt.
In juni ga ik fietsen in de Drôme, beetje klimmen, beetje dalen…… Wil dan geen risico's lopen met een “onveilig voelend” stuur.
Overigens, gisteren 110km gefietst met dat aluminium stuur. Werd me erg bewust van het toegevoegde comfort van het carbonnen stuur. Niet alleen de vorm, maar ook het filteren van trillingen e.d. Een groot verschil!
Ik heb hem nu vervangen door het originele aluminium stuur, in afwachting van een reactie van de winkel waar hij vandaan komt.
In juni ga ik fietsen in de Drôme, beetje klimmen, beetje dalen…… Wil dan geen risico's lopen met een “onveilig voelend” stuur.
Overigens, gisteren 110km gefietst met dat aluminium stuur. Werd me erg bewust van het toegevoegde comfort van het carbonnen stuur. Niet alleen de vorm, maar ook het filteren van trillingen e.d. Een groot verschil!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5585
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik heb zelf twee fietsen waarvan 1 met een carbon stuur en de andere met een alu, ik heb dat echter nooit ervaren dat een carbon stuur meer comfort geeft. Een afwijkende vorm kan wel heel veel uitmaken, ik heb ooit een Bontdrager stuur gehad, waar ik ondanks precies dezelfde afstelling altijd na van loop tijd een doof gevoel van in mijn handen kreeg.
Toen overgestapt naar een 3T alu en sindsdien geen last meer.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Sorrie, niet goed gelezen. Dat krijg je na een nachtje werken
Het is een 3T ARX Team stuurpen.
Ik heb foto’s van het stuur én de beschadiging naar Math Salden opgestuurd (de verkoper). Daar zeggen ze het volgende: “ Ik begrijp dat je hiervan schrikt,maar dit is een normaal euvel bij deze carbon sturen en geen enkel probleem.
Als je een carbon stuur vastzet met een losse stuurpen,krijg je altijd deze tekening/deukk.
Is gewoon veilig en geen probleem.”
Hierna heb ik nog een foto gestuurd met de “beschadiging” in ander licht, met de toevoeging dat ik in Juni naar de bergen ga, dus hoge daalsnelheid e.d.
De reactie was eigenlijk hetzelfde: “ Is geen probleem Hans,dit is ophoping en geen scheur of risico.”
Kortom, het stuur is veilig verklaard, de “beschadiging” komt voort uit normaal gebruik.
Probleem voor mij: ik heb er geen vertrouwen meer in…..
Als je een carbon stuur vastzet met een losse stuurpen,krijg je altijd deze tekening/deukk.
Is gewoon veilig en geen probleem.”
Hierna heb ik nog een foto gestuurd met de “beschadiging” in ander licht, met de toevoeging dat ik in Juni naar de bergen ga, dus hoge daalsnelheid e.d.
De reactie was eigenlijk hetzelfde: “ Is geen probleem Hans,dit is ophoping en geen scheur of risico.”
Kortom, het stuur is veilig verklaard, de “beschadiging” komt voort uit normaal gebruik.
Probleem voor mij: ik heb er geen vertrouwen meer in…..
Als je dat niet hebt moet je er niet meer mee fietsen. Anders zit je constant in de stress bij een afdaling en geniet je er ook niet van.
Even advocaat van de duivel: Stel dat je er nu mee gaat fietsen, omdat zij zeggen dat het veilig is, en hij breekt. Zijn zij dan aansprakelijk?
Even advocaat van de duivel: Stel dat je er nu mee gaat fietsen, omdat zij zeggen dat het veilig is, en hij breekt. Zijn zij dan aansprakelijk?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Ik monteer hem ook niet meer. Vertrouwen op het materiaal is belangrijk voor me!JPAR schreef: ↑06 mei 2022 10:36 Als je dat niet hebt moet je er niet meer mee fietsen. Anders zit je constant in de stress bij een afdaling en geniet je er ook niet van.
Even advocaat van de duivel: Stel dat je er nu mee gaat fietsen, omdat zij zeggen dat het veilig is, en hij breekt. Zijn zij dan aansprakelijk?
Wat betreft je advocaten-vraag, die is ook door mijn hoofd gegaan. Hier zou een jurist zich eens over moeten buigen
Ik ben daar oprecht wel nieuwsgierig naar.Hanz Bé schreef: ↑06 mei 2022 10:48Ik monteer hem ook niet meer. Vertrouwen op het materiaal is belangrijk voor me!JPAR schreef: ↑06 mei 2022 10:36 Als je dat niet hebt moet je er niet meer mee fietsen. Anders zit je constant in de stress bij een afdaling en geniet je er ook niet van.
Even advocaat van de duivel: Stel dat je er nu mee gaat fietsen, omdat zij zeggen dat het veilig is, en hij breekt. Zijn zij dan aansprakelijk?
Wat betreft je advocaten-vraag, die is ook door mijn hoofd gegaan. Hier zou een jurist zich eens over moeten buigen
En wat het stuur betreft.... ik zou het ook niet gebruiken als ik er geen vertrouwen meer in heb.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/