Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6981
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
15 apr 2022 13:30
DDX schreef: ↑15 apr 2022 11:55
Gisteren weer even tubeless frustratie/ruzie.
Achterband op m'n enve 5.6 wielset was wel echt op, canvas zichtbaar na 5500km (op meerdere plekken)
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/Ip ... 2x2048.jpg
Alleen bij leeg laten lopen om latex erin te doen paar plopjes en band kwam weer los.
Nogmaals proberen en weer los...
Latex er dus maar in en weer proberen en weer los.
Booster maar nachtje eraan laten hangen (en velg op emmer gelegd) en vanmorgen lucht eruit en bleef nu gelukig wel zitten.
En kon ik ventiel erin doen.
Zo . . . als jij jouw banden tot op het canvas oprijd heb ik hier nog wel een paar 'oude' banden waarvan de slijtage indicatoren zijn verdwenen die vlgns jou dus nog ff mee kunnen.
Soms wil het helpen er een nieuw tubeless tape in te plakken.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
Kluus
- Forum-lid
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07
Kluus
15 apr 2022 13:50
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Zipp's (de laatste velgrem editie dus wel officieel tubeless maar niet hookless). Als ik hem een keer geplopt heb en ik laat hem weer leeglopen plopt ie ook weer terug naar binnen. Bij mij lukt het daarna wel altijd om hem terug te ploppen (met booster of compressor) terwijl de ventiel kern er weer in zit dus het geeft verder niet echt problemen in mijn geval.
De eerste keer ploppen met ventielkern lukt mij bij deze wielen ook niet omdat de airflow dan simpelweg niet voldoende is om de hele band te zetten, maar daarna lukt het dus wel gewoon ook al komt hij op sommige plaatsen weer los, ventiel slaat niet dicht ofzo, ik gebruik normale presta ventielen.
-
DDX
- Forum-lid HC
- Berichten: 5702
- Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30
DDX
15 apr 2022 16:57
Orlok schreef: ↑15 apr 2022 13:30
Zo . . . als jij jouw banden tot op het canvas oprijd heb ik hier nog wel een paar 'oude' banden waarvan de slijtage indicatoren zijn verdwenen die vlgns jou dus nog ff mee kunnen.
Gaat op bepaald moment best rap, vorige week leken banden nog wel ok.
Zag wel dat ze wat vierkant aan werden maar na ritje van dinsdag zag ik de plekken.
Moet eerlijk zeggen dat als ik echt lange rit op planning heb staan ik wel even vantevoren kijk hoeveel km banden gemaakt hebben/uit voorzorg band paar dagen ervoor vervang.
Het is ook niet dat band meteen lek is als je canvas ziet.
Soms wil het helpen er een nieuw tubeless tape in te plakken.
Vraag me af of dat echt helpt, aangezien band opzich prima plopt ?
-
havana
- Forum-lid HC
- Berichten: 28526
- Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54
havana
15 apr 2022 17:37
Kluus schreef: ↑15 apr 2022 13:50
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Zipp's (de laatste velgrem editie dus wel officieel tubeless maar niet hookless). Als ik hem een keer geplopt heb en ik laat hem weer leeglopen plopt ie ook weer terug naar binnen. Bij mij lukt het daarna wel altijd om hem terug te ploppen (met booster of compressor) terwijl de ventiel kern er weer in zit dus het geeft verder niet echt problemen in mijn geval.
De eerste keer ploppen met ventielkern lukt mij bij deze wielen ook niet omdat de airflow dan simpelweg niet voldoende is om de hele band te zetten, maar daarna lukt het dus wel gewoon ook al komt hij op sommige plaatsen weer los, ventiel slaat niet dicht ofzo, ik gebruik normale presta ventielen.
Wat je ook gewoon kan doen is ploppen zonder kern - vinger erop - kern erin en snel vastdraaien. Klinkt onmogelijk maar werkt prima.
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6981
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
15 apr 2022 18:22
havana schreef: ↑15 apr 2022 17:37
Kluus schreef: ↑15 apr 2022 13:50
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Zipp's (de laatste velgrem editie dus wel officieel tubeless maar niet hookless). Als ik hem een keer geplopt heb en ik laat hem weer leeglopen plopt ie ook weer terug naar binnen. Bij mij lukt het daarna wel altijd om hem terug te ploppen (met booster of compressor) terwijl de ventiel kern er weer in zit dus het geeft verder niet echt problemen in mijn geval.
De eerste keer ploppen met ventielkern lukt mij bij deze wielen ook niet omdat de airflow dan simpelweg niet voldoende is om de hele band te zetten, maar daarna lukt het dus wel gewoon ook al komt hij op sommige plaatsen weer los, ventiel slaat niet dicht ofzo, ik gebruik normale presta ventielen.
Wat je ook gewoon kan doen is ploppen zonder kern - vinger erop - kern erin en snel vastdraaien. Klinkt onmogelijk maar werkt prima.
Wel eens geprobeerd doch is het mij nog nooit gelukt het ventiel erin te draaien terwijl de band nog op druk staat, maar ja wie ben ik hè.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6981
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
15 apr 2022 18:26
DDX schreef: ↑15 apr 2022 16:57
Orlok schreef: ↑15 apr 2022 13:30
Zo . . . als jij jouw banden tot op het canvas oprijd heb ik hier nog wel een paar 'oude' banden waarvan de slijtage indicatoren zijn verdwenen die vlgns jou dus nog ff mee kunnen.
Gaat op bepaald moment best rap, vorige week leken banden nog wel ok.
Zag wel dat ze wat vierkant aan werden maar na ritje van dinsdag zag ik de plekken.
Moet eerlijk zeggen dat als ik echt lange rit op planning heb staan ik wel even vantevoren kijk hoeveel km banden gemaakt hebben/uit voorzorg band paar dagen ervoor vervang.
Het is ook niet dat band meteen lek is als je canvas ziet.
Ik ben het wel met jou eens dat een band niet meteen lek raakt als je het canvas ziet, tenslotte zal de latex dan misschien wat vaker zijn werk moeten doen en dan hopelijk zonder consequenties terwijl je met een traditionele band met binnenband binnen de kortste tijd lek rijdt en stil staat.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
DDX
- Forum-lid HC
- Berichten: 5702
- Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30
DDX
15 apr 2022 18:48
Werkt denk beter bij mtb banden, maar racefiets banden ontsnapt de lucht (en vaak meteen ook wat latex) dan wel erg rap.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15010
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
15 apr 2022 19:52
Orlok schreef: ↑15 apr 2022 18:22
Wat je ook gewoon kan doen is ploppen zonder kern - vinger erop - kern erin en snel vastdraaien. Klinkt onmogelijk maar werkt prima.
Wel eens geprobeerd doch is het mij nog nooit gelukt het ventiel erin te draaien terwijl de band nog op druk staat, maar ja wie ben ik hè.?
[/quote]
Dat doe ik ook regelmatig, dacht eerst lukt nooit maar is best te doen. Dan moet je natuurlijk wel de kompressor er los op hebben zitten, Als je die moet schroeven werkt het niet. Ik doe het verloop altijd in de klem van de slang van het luchtpistool.
Het loskomen van banden heb ik eigenlijk alleen soms als ze nieuw zijn. Moet zeggen dat schwalbe montage vloeistof wel eens prettig vind als het niet makkelijk droog gaat. Die vloeistof begin vrij snel te plakken.
Maar ik moet zeggen de laatste twee jaar de nieuwere banden eigenlijk geen probleem gehad. Wel alleen Pirelli en Schwalbe gemonteerd.
-
havana
- Forum-lid HC
- Berichten: 28526
- Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54
havana
15 apr 2022 20:22
Klopt ik heb er zo'n messing kop op zitten die je zo lostrekt.
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6981
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
15 apr 2022 22:29
En ik schuif alleen maar het slangetje over het ventiel.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
scottpch
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
scottpch
17 apr 2022 09:03
Niels Albert heeft het over een scheur in de band en een snakebite, dat zijn dus 2 heel verschillende "lekkages".
Wel een zijdekarkas van de band icm latex binnenband en latex nemen, die dus zo kwetsbaar als iets is op kasseien, of een tubeless band met latex, die band is sowieso wat sterker.
Met een snakebite kun je bij beide versies doorrijden, bij een scheur in de band zul je niet verder kunnen met beide versies....
Beetje gezever dus van Albert!