Tubeless
Op de eerste foto is de tubeless tape correct getapt, n.l. van velgrand tot velgrand, een FM met verstand van zaken dus. De tweede foto laat zien als de tubeless tape te smal is loopt de latex tot onder de tubeless tape en in de spaakgaten. De breedte van de tubeless tape altijd minimaal 5 mm breder nemen dan de interne breedte van de velg.!Djemz schreef: ↑30 mar 2022 13:20Zijn die velgen tlr velgen of ook niet? Dat is dan wss de reden dat je die banden er ook niet rond krijgt?hayes schreef: ↑30 mar 2022 13:04 Kijk, dit bedoel ik nu net. Overal tegenstrijdige adviezen.
Bij het oorspronkelijk tubeless maken ging het makkelijk. Maar op de pagina van Elitewheels stond destijds dat 1 rondje genoeg was. Maar na verloop van tijd werd de tape door de spaakgaten geduwd tot er eentje knapte. Volgens mij is toen de sealant in de velg zelf gelopen. Nu geven ze aan dat je twee maal rond moet gaan.
Dit is de foto die FM stuurde van zijn tape
Dit was mijn tape.
Tape van 26mm waar ik 21mm gebruikte.
Ik heb trouwens ook verschrikkelijk veel miserie om de Schwalbe One TLE op de velg te krijgen. Abnormaal moeilijk.
Zin om op de weg weer naar binnenbandjes over te schakelen.
Dat de band uit de velg plopt als de tubeless tape te breed is is flauwekul.! In nu meer dan tien jaar tubeless op de racefiets en bijna 100.000 km met velgen van 13mm tot nu 18 mm intern en heb deze nu al meer dan XX keer getaped. Of je de tubeless tape nu één of twee keer omlegd is afhankelijk van de maximale bandenspanning en de soort tape die je gebruikt.! Met de PET-tape die ik gebruik is één laag voldoende tot een druk van 10 bar.!! De overlap van de tape is afhankelijk van de kleefkracht van de tape en idd eerst goed ontvetten voordat je de tape aanbrengt. Een kind kan de was doen.
het is niet goed te zien maar vlgns mij zijn beide velgen op beide foto's tubeless ready.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
hayes
Het is dezelfde velg en tubeless ready.
De plekken onder de tape is lucht. Volgens mij is de sealant echt in de velg gelopen toen de tape in een spaakgat openknapte.
Ik heb met deze tape de band gewoon nooit opgepompt gekregen, zelfs niet met compressor, dus sealant bleef onderin de band staan.
Die Tesa is trouwens best dikke tape vin dik. Alleszins een stuk dikker dan de oorspronkelijk meegeleverde tape.
De plekken onder de tape is lucht. Volgens mij is de sealant echt in de velg gelopen toen de tape in een spaakgat openknapte.
Ik heb met deze tape de band gewoon nooit opgepompt gekregen, zelfs niet met compressor, dus sealant bleef onderin de band staan.
Die Tesa is trouwens best dikke tape vin dik. Alleszins een stuk dikker dan de oorspronkelijk meegeleverde tape.
Als je de tubeless band niet in de velg kan laten ploppen kan dat twee dingen betekenen n.l. of je hebt te weinig luchtstroom om de druk onder de band te laten oplopen of de tubeless band komt niet van zijn plaats uit het verdiepte profiel. In het eerste geval gebruik een compressor met voorraadvat en verwijder de binnenkern uit het tubeless ventiel. In het tweede geval is de band/velg combinatie te strak omdat waarschijnlijk de tubeless tape te dik is of meer dan één keer is gewikkeld, gebruik een zo dun mogelijke tubeless tape ( bijv. Schwalbe waar één laag voldoende is). Voeg pas de sealant toe als de band in de velg is geplopt, eerder kan ook maar geeft een troep als het ploppen mislukt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
5mm lijkt mij nogal overdreven. Bij mij is de interne maat 18mm en extern 25mm. Met 21mm tubeless tape kan ik van net tot op het randje leggen. Volgens mij is dat perfect want het komt dan niet tussen de band en de velg in. Gaat nu al een jaar goed.Orlok schreef: ↑30 mar 2022 14:41De breedte van de tubeless tape altijd minimaal 5 mm breder nemen dan de interne breedte van de velg.!Djemz schreef: ↑30 mar 2022 13:20Zijn die velgen tlr velgen of ook niet? Dat is dan wss de reden dat je die banden er ook niet rond krijgt?hayes schreef: ↑30 mar 2022 13:04 Kijk, dit bedoel ik nu net. Overal tegenstrijdige adviezen.
Bij het oorspronkelijk tubeless maken ging het makkelijk. Maar op de pagina van Elitewheels stond destijds dat 1 rondje genoeg was. Maar na verloop van tijd werd de tape door de spaakgaten geduwd tot er eentje knapte. Volgens mij is toen de sealant in de velg zelf gelopen. Nu geven ze aan dat je twee maal rond moet gaan.
Dit is de foto die FM stuurde van zijn tape
Dit was mijn tape.
Tape van 26mm waar ik 21mm gebruikte.
Ik heb trouwens ook verschrikkelijk veel miserie om de Schwalbe One TLE op de velg te krijgen. Abnormaal moeilijk.
Zin om op de weg weer naar binnenbandjes over te schakelen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Wat een onzin!!!!Orlok schreef: ↑30 mar 2022 14:41
Op de eerste foto is de tubeless tape correct getapt, n.l. van velgrand tot velgrand, een FM met verstand van zaken dus. De tweede foto laat zien als de tubeless tape te smal is loopt de latex tot onder de tubeless tape en in de spaakgaten. De breedte van de tubeless tape altijd minimaal 5 mm breder nemen dan de interne breedte van de velg.!
Dat de band uit de velg plopt als de tubeless tape te breed is is flauwekul.! In nu meer dan tien jaar tubeless op de racefiets en bijna 100.000 km met velgen van 13mm tot nu 18 mm intern en heb deze nu al meer dan XX keer getaped. Of je de tubeless tape nu één of twee keer omlegd is afhankelijk van de maximale bandenspanning en de soort tape die je gebruikt.! Met de PET-tape die ik gebruik is één laag voldoende tot een druk van 10 bar.!! De overlap van de tape is afhankelijk van de kleefkracht van de tape en idd eerst goed ontvetten voordat je de tape aanbrengt. Een kind kan de was doen.![]()
het is niet goed te zien maar vlgns mij zijn beide velgen op beide foto's tubeless ready.!
echt niet 5mm breder nemen dan loopt het tegen de rand op en heb je meer kans op lekken.
Excat in het velgbed is het mooist, maar foto twee is ook prima.
Maargoed ga je gang het gaat vanzelf een keer goed mis
Overigens hebben lang niet alle tubeless velgen ook afgedichte spaakgaten. Wél is het tape er vaak al op geplakt.
Vijfentwintig euro om een stukje tape te plakken.?
Als er meerdere forumleden zijn die dat willen betalen wil ik me wel beschikbaar stellen. 
Tape, 1 ventiel,melk en werk per wiel wel.
Nu ondertussen met de FM gestuurd (ik vermoed dezelfde waar hayes gaat) en die raad het ook niet aan om niet tlr velgen tubeless te gebruiken.
Je zou heel veel lagen velglint moeten leggen om dat hoogteverschil te compenseren en dan nog is het niet zeker dat je ze dicht zou krijgen.