Ik heb voorblad en ketting vernieuwd. De cassette leek me nog goed.
Ik merk dat bij veel kracht zetten de ketting even doorschiet. Ik las op het forum en na Googelen dat het kan dat de ketting wat moet inwerken op de cassette.
Op zich geen probleem. Op de woonwerk fiets ga ik zelden volle kracht of recht op de trappers.
maar hoe lang zou dit mogen duren?
Anders ga ik toch voor een nieuwe cassette. Tiagra kost niet bijster veel.
Vandaag geklust aan de fiets
Je kan ze laten inwerken, duurt normaal een 100-tal kilometers (maximaal) maar de volgende keer dat de ketting vervangen moet worden, zal de cassette sowieso mee vervangen moeten worden.
Als het maar op 1 kransje gebeurt, kan je dat kransje eventueel vervangen (als het een los kransje is natuurlijk), zo haal je wat extra leven uit de cassette (heb ik ook gedaan met de DuraAce cassette die nu op mijn BMC zit)
Als het maar op 1 kransje gebeurt, kan je dat kransje eventueel vervangen (als het een los kransje is natuurlijk), zo haal je wat extra leven uit de cassette (heb ik ook gedaan met de DuraAce cassette die nu op mijn BMC zit)
Ik ga het nog even aanzien en ketting de tijd geven wat in te werken.
Cassette lijkt me nog ok?
Cassette lijkt me nog ok?
Net even gecheckt en dat verloopt heel soepel. Geen beweging.
Vandaag nieuwe spaak in achterwiel gestoken.
Stak de gravelwielen terug in de fiets, en zag dat er een slag in het achterwiel zat. Bleek een spaak gebroken (aan de kop, in de naaf). Band eraf, zoveel mogelijk geprobeerd om de sealant in de band te houden.
Tublesstape van het wiel, andere spaak erin en op de juiste spanning gebracht. Bleken de andere spaken ook allemaal nog mooi op de juiste spanning te staan en het wiel terug perfect recht. De spaak die gebroken was stond ook vol krassen, waarschijnlijk ergens achter blijven hangen.
Nieuwe tape op het wiel, oude band erop (met sealant) en met de compressor direct op druk en luchtdicht. Toch nog een beetje extra sealant toegevoegd.
Op een half uurtje helemaal klaar. Toch aangenaam dat ik alles zelf kan, had ik de FM nodig gehad, had het dit weekend niet fietsen in het veld geweest (ik was weer veel geld kwijt geweest)
Stak de gravelwielen terug in de fiets, en zag dat er een slag in het achterwiel zat. Bleek een spaak gebroken (aan de kop, in de naaf). Band eraf, zoveel mogelijk geprobeerd om de sealant in de band te houden.
Tublesstape van het wiel, andere spaak erin en op de juiste spanning gebracht. Bleken de andere spaken ook allemaal nog mooi op de juiste spanning te staan en het wiel terug perfect recht. De spaak die gebroken was stond ook vol krassen, waarschijnlijk ergens achter blijven hangen.
Nieuwe tape op het wiel, oude band erop (met sealant) en met de compressor direct op druk en luchtdicht. Toch nog een beetje extra sealant toegevoegd.
Op een half uurtje helemaal klaar. Toch aangenaam dat ik alles zelf kan, had ik de FM nodig gehad, had het dit weekend niet fietsen in het veld geweest (ik was weer veel geld kwijt geweest)
Doorschieten gebeurt op alle kransjes. Ik kijk het nog een paar dagen aan.
Laatst gewijzigd door hayes op 19 jan 2022 09:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ben op mijn racer langzaamaan alles van FSA aan het vervangen voor producten van Deda, dat staat toch een stuk mooier op een Italiaan. Een poos geleden crankstel vervangen voor eentje die bij de Shimano groep hoort en het stuur en de stuurpen vervangen door Deda Superleggera POB.
Vandaag een nieuwe Deda headset gestoken. Het ging mij vooral om de afdekkap tussen het bovenste balhoofdlager en spacers op de vork. De huidige lagers zijn nog goed, dus de nieuwe bewaar ik als reserve. Wel even schoongemaakt en van vers vet voorzien.
Ik kreeg helaas een totaal ander product geleverd dan de bestelde expander plug, maar die wordt als het goed is morgen nageleverd. Inkorten van de vork staat dan dus op de planning. Wel enigszins spannend, wordt de eerste keer dat ik dat doe. Zal een fotootje plaatsen als het gelukt is!
Vandaag een nieuwe Deda headset gestoken. Het ging mij vooral om de afdekkap tussen het bovenste balhoofdlager en spacers op de vork. De huidige lagers zijn nog goed, dus de nieuwe bewaar ik als reserve. Wel even schoongemaakt en van vers vet voorzien.
Ik kreeg helaas een totaal ander product geleverd dan de bestelde expander plug, maar die wordt als het goed is morgen nageleverd. Inkorten van de vork staat dan dus op de planning. Wel enigszins spannend, wordt de eerste keer dat ik dat doe. Zal een fotootje plaatsen als het gelukt is!
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Tadaaaa! Vorkbuis 20 mm ingekort, dus eindelijk van die schoorsteen af
Deda balhoofdplug bleek niet te passen, diameter van dat ding was een mm te groot. Die is nu retour en voorlopig de originele van FSA teruggeplaatst.
Deda balhoofdplug bleek niet te passen, diameter van dat ding was een mm te groot. Die is nu retour en voorlopig de originele van FSA teruggeplaatst.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350