Ik heb er nu 42mm WTB Resolute (43mm gemeten) onder liggen (tubeless). Beste compromis tot nu toe.
Ik rij ze tussen de 2 en 2.5bar (afhankelijk van de rit, ik weeg 84kg). Snel genoeg op de weg (zonder wind is 30km/u nog redelijk doenbaar), veel grip in het bos en genoeg volume om lastige stukken goed te verteren.
Door de modder gaat hij ook heel erg goed, loopt eigenlijk nooit vol en gooit weinig modder naar boven waardoor mijn rug ook best proper blijft.
De band is ook een stuk 'ronder' dan de Sendero die ik hiervoor had (650b) waardoor bochten een stuk progressiever aanvoelen, veel meer koersfiets waar de Sendero veel meer MTB aanvoelde.
Het is hier voornamelijk vlak dus de technische stukken zijn niet zo erg technisch, maar ik kan overal de MTB's vlot bijhouden en op de lange rechte stukken ben ik echt veel sneller. Zelfs 40+ door het bos achter een e-MTB ging redelijk probleemloos.
Het enige wat minder is, is dat ie na 800km al wel redelijk wat van zijn profiel kwijt is (vooral achteraan). Op 1400 of 1500km zal ie zeker vervangen moeten worden.
Het grote gravelbanden topic
Ik heb deze banden ook, 44mm weliswaar, maar rijd op 2.1voor en 2.3 achter @ 82kg dus echt een heel stuk lager. Boven de 3 alleen de eerste nacht na (bij)vullen met sealant, Dit is voor gemengd 'gooisch' gravel. Meer bos doe tikkie lager, meer vlak tikkie hoger.tinot schreef: ↑21 dec 2021 23:16 Mijn ervaringen ook maar eens gedeeld met de Vredestein Aventura's in 38 mm uitvoering, na ruim 800km, met binnenbanden: ze worden verkocht als allrounders, en dat zijn ze ook in mijn waarneming. Ze vallen me alleszins mee op stukken waar meer grip nodig is, zelfs als het licht modderig is. Bandendruk heb ik wel op 3.1 voor en 3.7 achter gezet (met 75 kg), eerst had ik ze harder staan maar dan moet je offroad toch aan je vullingen denken
Heel erg fijne banden wat mij betreft!
Ik vind 3.1 / 3.7 echt heel hoog, dat zijn drukken waarmee je op de weg moet rijden en zeker niet in het terrein. Haal er maar 1 bar af, of meer!
Hier nog een voorstander van lage barren
Met de Schwalbe G-on Bite in 45 mm rij ik (78 kg) met 2 bar voor, 2,3 achter. Met binnenbanden. Is tot nu toe voldoende druk om de velg nooit te raken. Prima grip op de modderige bospaden de afgelopen regenachtige weken.
De penalty qua rolweerstand op de weg vind ik ook wel meevallen. Gevoelsmatig is de rolweerstand bij 3 bar hetzelfde als met een bar minder. Volgens mij adviseert Schwalbe 3,5 bar als minimum druk, het ontgaat me totaal hoe ze deze waarde hebben bepaald...
Met de Schwalbe G-on Bite in 45 mm rij ik (78 kg) met 2 bar voor, 2,3 achter. Met binnenbanden. Is tot nu toe voldoende druk om de velg nooit te raken. Prima grip op de modderige bospaden de afgelopen regenachtige weken.
De penalty qua rolweerstand op de weg vind ik ook wel meevallen. Gevoelsmatig is de rolweerstand bij 3 bar hetzelfde als met een bar minder. Volgens mij adviseert Schwalbe 3,5 bar als minimum druk, het ontgaat me totaal hoe ze deze waarde hebben bepaald...
Verslijten banden eigenlijk niet een stuk sneller met zo'n lage druk?
Ja uiteraard, maar op verhard/asfalt rijden met 2 of 2,5 bar is echt laag.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12832
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je echt een rit alleen op verhard rijd kan je er 3 bar in doen.
Met MTB banden op de weg rijd ik tussen de 2.5 en 3 bar.
Harder heeft geen echt geen zin. en die banden zijn in mm tussen de 54 en 59
Met MTB banden op de weg rijd ik tussen de 2.5 en 3 bar.
Harder heeft geen echt geen zin. en die banden zijn in mm tussen de 54 en 59
Ik heb schwalbe g-one all round 40-622, met binnenbanden omdat velgen niet TLR zijn.
Ik heb de voorbije 2 jaar reeds 4 x lek gehad, telkens snake bike.
Er zit niets anders op dan minimaal 3 bar druk te zetten, dan heb ik geen probleem.
(mijn gewicht = 85 kg, fiets = Cube nuroad race alu)
Ik heb de voorbije 2 jaar reeds 4 x lek gehad, telkens snake bike.
Er zit niets anders op dan minimaal 3 bar druk te zetten, dan heb ik geen probleem.
(mijn gewicht = 85 kg, fiets = Cube nuroad race alu)