1094 schreef: ↑19 aug 2021 13:54
Wat bedoel je met tegengestelde wandelaars? Over het algemeen wordt wandelaars aanbevolen om links te lopen nl
Dat is een vrij oude opvatting.
Maar hij blijft hardnekkig hangen en in hardloopgroepen ook regelmatig voer voor discussie.
Als wandelaar heb je een voetpad. Is die er niet, dan mag je op het fietspad. Is die er óók niet, dan mag je op de weg lopen.
In dat laatste geval is het prima om links te lopen. Dan zie je het verkeer aankomen, en kun je de berm instappen indien het tegemoetkomende verkeer jou over het hoofd ziet. Eigen veiligheid.
Datzelfde zou kunnen gelden op fietspaden, echter zijn die vaak een stuk smaller. En in tegenstelling tot het argument "voor mijn eigen veiligheid" lijkt het tegenwoordig "het is mijn recht hier te lopen tegen de richting in".
Dus de mogelijkheid om de berm in te stappen, gebeurd vaak niet. En meestal maakt het niet uit, want de fietser kan meestal om de wandelaar heen. Maar net na bocht, of met fietsende tegenliggers.., kan dat weer niet. Gevolg: aanrijding, of deadlock.., en dan sta je elkaar aan te gapen.
Ik zou zeggen, bekijken het per situatie.., als er ruimte genoeg is en je hebt een berm waar je naar toe kunt uitwijken, lekker links lopen. Is het smal, blijf dan gewoon rechts, net als het overige verkeer. Fietser die achterop komt die niet meteen kan inhalen moet dan ook wachten, maar in ieder geval sta je niet gezamelijk helemaal stil.
Maar goed, dit is maar 1 mening. Er zijn vele andere meningen. En je komt alles tegen op de weg/fietspad

. Beste is om de drukke momenten op de populaire toeristische locaties simpelweg te vermijden. Want als er veel (links-) lopers zijn, zullen die met enige regelmaat ook onvoorspelbare kinderen of honden bij zich hebben. Dan maakt de plek op het fietspad echt weinig meer uit