Carbon stuurpen en spacers
Ik ga binnenkort wat langere ritten maken van zo'n 200 km. Als voorbereiding heb ik mn stuur hoogte aangepast iets hoger gezet (rijd wat comfortabeler voor langere afstanden) door de 2de dunnere spacer ( die ik op foto 2 vast hou) te vervangen door een iets dikkere (0,6cm dikker) spacer die oorspronkelijk boven tussen de afsluitdop en stuurpen zat zie foto1. De dunnere spacer die ik op foto 2 vast hou heb ik dus verwijderd. Dit betekend dus zoals je op foto 1 kunt zien dat de afsluitdop precies mooi afstluit (zonder spacer) op de stuurpen. Stomme vraag ik ga ervanuit dat tussen die dop en stuurpen geen spacer hoeft te zitten en hij dus nu op foto 1 goed veilig vast zit. Je ziet op foto 1 ook dat de stuurpen fractioneel minder dan 1mm uitsteekt onder de afsluitdop hij komt dus niet direct op het stuur uit. Het voelt ook solide aan.
foto 1:
foto2
Bijvoorbaat dank.
foto 1:
foto2
Bijvoorbaat dank.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Tussen de nok en topcap hoeft geen spacer te zitten, maar de stuurnok moet wel een beetje boven de vormbuis uitsteken om de speling af te stellen.
Doordat jij de spacer bovenop weg hebt gehaald en een andere iets dikkere onder de stuurnok erbij hebt gezet, veranderd er niet veel aan de hoogte.
De stuurnok mag echter niet te ver boven de vorkbuis uitsteken, dan kun je 'm niet fatsoenlijk meer klemmen, maar een paar mm is geen probleem.
Doordat jij de spacer bovenop weg hebt gehaald en een andere iets dikkere onder de stuurnok erbij hebt gezet, veranderd er niet veel aan de hoogte.
De stuurnok mag echter niet te ver boven de vorkbuis uitsteken, dan kun je 'm niet fatsoenlijk meer klemmen, maar een paar mm is geen probleem.
Bedankt. Ik dacht laat ik de vraag toch maar stellen ivm carbon wat beschadigd kan worden.scottpch schreef: ↑02 mei 2021 14:13 Tussen de nok en topcap hoeft geen spacer te zitten, maar de stuurnok moet wel een beetje boven de vormbuis uitsteken om de speling af te stellen.
Doordat jij de spacer bovenop weg hebt gehaald en een andere iets dikkere onder de stuurnok erbij hebt gezet, veranderd er niet veel aan de hoogte.
De stuurnok mag echter niet te ver boven de vorkbuis uitsteken, dan kun je 'm niet fatsoenlijk meer klemmen, maar een paar mm is geen probleem.
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Op foto 1 lijkt mij toch ruimte te zitten tussen de topcap en de stuurpen, dat is in elk geval niet de bedoeling. Goede test is om de voorrem in te knijpen, en vervolgens de fiets naar voren proberen te duwen. Als er nog speling in zit, is dat zo duidelijk te merken. Dat kan je nog oplossen door toch die dunne spacer die je over hebt nog extra onder de stuurpen steken.
Geen speling what so ever. Heb de topcap er nog even afgedraaid en de stuurpen komt er bijna niet waarneembaar uit ik schat 0,3 mm (kan je bijna alleen maar voelen) uit.Spykerracing90 schreef: ↑02 mei 2021 15:53 Op foto 1 lijkt mij toch ruimte te zitten tussen de topcap en de stuurpen, dat is in elk geval niet de bedoeling. Goede test is om de voorrem in te knijpen, en vervolgens de fiets naar voren proberen te duwen. Als er nog speling in zit, is dat zo duidelijk te merken. Dat kan je nog oplossen door toch die dunne spacer die je over hebt nog extra onder de stuurpen steken.
Laatst gewijzigd door Snarfie op 02 mei 2021 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Hangt er van af; sommige stuurpen fabrikanten zeggen van wel.
De instructies die nalezen....
En carbon stuurpen en vork zit wel nauw.. kijk goed wat de fabrikant zegt. Ook bv voor wat betreft de positie van de plug in de vork. Die moet op de juiste plaats zitten.
Walter
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Bedoel je hier met 'stuurpen' je vorkbuis? Want als je vorkbuis 0,3 mm boven je stuurpen uitkomt. is dat volgens mij niet de bedoeling....
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
En dat is volgens mij precies wat ik zie op de foto: toch een klein beetje ruimte tussen topcap en stuurpen, dus de vorkpijp die inderdaad wat te lang is.
Ergo: de dunne spacer toch onder de stuurpen steken en daarna afstellen.
Ergo: de dunne spacer toch onder de stuurpen steken en daarna afstellen.