Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 mar 2021 21:41

RobertvD schreef: 18 mar 2021 18:11
MarkVeenstra schreef: 18 mar 2021 16:46 En tegelijkertijd kan je in al die gevallen zeggen tegen de ontvangen: "joh, stel je niet aan, wees een beetje weerbaar, of negeer dat soort domme opmerkingen simpelweg, het is de moeite niet waard je eraan te ergeren."
Deze week in het nieuws:
"Onlangs was er ook nog Internationale Vrouwendag. In de marge daarvan werd een rapport van de Verenigde Naties gepubliceerd. Het rapport stelt dat vrijwel alle vrouwen (97 procent) in het Verenigd Koninkrijk al te maken hebben gehad met seksuele intimidatie of andere vormen van geweld of intimidatie." :shock:

97%. Je gaat moeite moeten doen om een vrouw te vinden die er niet mee te maken heeft gehad. En het zal in de rest van Europa niet heel veel beter zijn.

Maar kom op dames, gewoon een beetje "weerbaarder" zijn. Niet aanstellen. Gewoon negeren.

Tuurlijk. :roll:
Heb je dan ook mijn laatste alinea gelezen? ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 18 mar 2021 21:58

Bedoel je deze alinea waarin je voorstelt dat het geven en nemen is, de slachtoffers van seksisme ook een beetje rekening moeten houden met de seksisten?
MarkVeenstra schreef: 18 mar 2021 16:46 Het is niet dat 1 kamp hierin rekening moet houden met de ander. Als we met zijn allen een beetje rekening houden met de ander en daarom niet zomaar wat roepen. En als we, wanneer iets geroepen wordt, proberen daar een beetje weerbaar voor te zijn, of negeren, of gevat op terug te reageren. Volgens mij wordt het dan veel relaxter allemaal. Dus van 2 kanten een beetje veranderen. ipv 2 kanten naar de ander te wijzen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

senior
Forum-lid

senior 18 mar 2021 22:11

Vreemd, iemand roept wat en wordt daar op aangesproken. En vervolgens heeft hij het naar eigen zeggen niet gezegd terwijl iedereen het gewoon terug kan lezen Zouden mensen nou echt zo dom zijn? Want daar lijkt het wel op.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 mar 2021 10:21

timo2.0 schreef: 18 mar 2021 21:58 Bedoel je deze alinea waarin je voorstelt dat het geven en nemen is, de slachtoffers van seksisme ook een beetje rekening moeten houden met de seksisten?
MarkVeenstra schreef: 18 mar 2021 16:46 Het is niet dat 1 kamp hierin rekening moet houden met de ander. Als we met zijn allen een beetje rekening houden met de ander en daarom niet zomaar wat roepen. En als we, wanneer iets geroepen wordt, proberen daar een beetje weerbaar voor te zijn, of negeren, of gevat op terug te reageren. Volgens mij wordt het dan veel relaxter allemaal. Dus van 2 kanten een beetje veranderen. ipv 2 kanten naar de ander te wijzen.
Ik bedoel die alinea. Maar de oorsprong van de discussie was volgens mij een grappig bedoelde opmerking die als vervelend ervaren werd. Dat daar (via een brits onderzoek) nu het label op seksisme opgeplakt is, is leuk en aardig maar daar ging mijn commentaar niet over. Dat is minstens 1 stap verder.

In die laatste alinea zeg ik (in jouw woorden van seksisme, maar het mag in mijn optiek gelden voor elke verhouding zoals homofobie, cultureel, pesten):
- De "seksist" zou wat meer rekening moeten houden met het "slachtoffer van seksisme" . i.e. dus niet zomaar alles roepen ookal is het alleen maar grappig bedoeld.
- Het "slachtoffer van seksisme" kan trachten om niet elke opmerking persoonlijk te nemen, letterlijk te nemen of uberhaupt iets mee te doen. Dat is wat anders dan rekening houden met de seksist.

Laat ik duidelijk zijn.., Ik spreek over "zender" en "ontvanger" .., Omdat de discussie startte bij "grappig" bedoelde opmerkingen die verkeerd aankwamen.
Wat later blijkt dat hetgeen gezegd zou zijn "lekker ding" is. Dat kan best seksistisch ontvangen worden. Helemaal mee eens. Zeker als het van een wild vreemd persoon komt.

Maar er is in mijn ogen nogal een verschil in wat je kunt zeggen en wat je moet kunnen hebben rondom grappig bedoelde opmerkingen. Danwel provocerende, seksistische, racistische opmerkingen. Dan mag je van mij ook van "slachtoffer" en "veroorzaker" spreken. Daar mag je prima op afkeuren. En daarvan vind ik ook niet dat het geven en nemen is van 2 kanten.
En uiteraard is er geen harde scheidingslijn. waar de 1 totaal geen moeite heeft met "lekker ding" horen. Heeft de ander dat wel. Daarom moet je, voor je zoiets roept, even bedenken of je het wel zou moeten roepen en als je zoiets hoort, bedenken of je je er iets van aan zult trekken --> van 2 kanten dus.
Terwijl iemand beledigen op geaardheid, afkomst, voorkomen, uiterlijk.., dan mag je van mij best over slachtoffer spreken en dan ligt de aanpassing wat mij betreft alleen bij de zender of veroorzaker.
Wanneer iets "grappig" is of "beledigen" is subjectief. Dat besef ik me ook wel. Maar juist daarom moet je bij de eerste categorie van beide kanten een inspanning doen. Nadenken voor je iets zegt (1) , en voor jezelf bedenken dat wat er gezegd is wel erg oppervlakkig is en meer zegt over die roeptoeter dan over jezelf (2) oid.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 19 mar 2021 11:50

Grappig bedoeld richting de dame of richting zijn (eventuele) fietsmaten?

Zouden ze ook opmerkingen roepen over het uiterlijk van mannelijke fietsers? Zo nee, dan kun je spreken van seksisme (ook al is de opmerking dat niet direct).
Ik maak het in ieder geval nooit mee en dames dus blijkbaar regelmatig.

Disclaimer: ze werden ingehaald. Misschien riepen ze wel: "Heb je geen bel, TRING!"
In dat geval laten we hier de verkeerde discussie uit de hand lopen.
Campagnolo Ultra Dork

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 19 mar 2021 12:13

Blijkbaar ben je geen lekker ding Ernie ;-)
Sorry was een te makkelijke in koppertje.

We hebben echt veelste goed in dit land, zoveel tijd besteden aan een storm in een glas water.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 19 mar 2021 12:30

mao schreef: 19 mar 2021 12:13 Blijkbaar ben je geen lekker ding Ernie ;-)
Sorry was een te makkelijke in koppertje.

Oh, jawel hoor, het is me alleen nog nooit gelukt een vrouw in te halen :mrgreen: .

Ik ben zelf echt niet het politiek correcte type en vind ook dat we met z'n allen te snel op onze teentjes getrapt zijn maar ik vind het niet gepast is die discussie op basis van die tweet te voeren.
Het is gewoon asociaal gedrag waarmee je iemand een rotgevoel kunt bezorgen.
Campagnolo Ultra Dork

mhr-zip
Forum-lid

mhr-zip 19 mar 2021 12:39

mao schreef: 19 mar 2021 12:13 We hebben echt veelste goed in dit land, zoveel tijd besteden aan een storm in een glas water.
Het ging inderdaad al mis toen de vrouwen stemrecht kregen!

Ernie C. schreef: 19 mar 2021 12:30 Oh, jawel hoor, het is me alleen nog nooit gelukt een vrouw in te halen :mrgreen: .
Inderdaad

Mehekach schreef: 19 mar 2021 12:18 Kijken hoe vaak ik gechickt wordt :lol:
Vrouwen zijn de enige die het imago van "de wielrenner" nog kan redden. Dus ik hoop op zo vaak mogelijk.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Marcopfiets
Forum-lid

Gebruikersavatar Marcopfiets 28 mar 2021 18:54

Er wordt wielrenners vaak verteld dat de weg geen circuit is....
https://nos.nl/regio/brabant/artikel/11 ... nners.html

een definitieve rijontzegging is helaas niet mogelijk in Nederland, maar wel op zijn plaats.

Sulla
Forum-lid

Sulla 28 mar 2021 19:33

Marcopfiets schreef: 28 mar 2021 18:54 Er wordt wielrenners vaak verteld dat de weg geen circuit is....
https://nos.nl/regio/brabant/artikel/11 ... nners.html

een definitieve rijontzegging is helaas niet mogelijk in Nederland, maar wel op zijn plaats.
Net of dergelijke figuren zich wat van een rijontzegging aan trekken.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 28 mar 2021 20:29

Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Plaats reactie