Ben zelf vorig jaar ook wel één of twee avonden zoet geweest met het zoeken van het juiste gereedschap. Met name de pullers/extractors is even goed kijken wat je nodig bent.
Bij de grote merken (Unior, Park Tool, Wheels MFG) betaal je een godsvermogen voor een complete set. De pers zelfs is doorgaans vrij universeel, maar vrijwel ieder naaf type heeft een ander lager en elk lager vraagt (soort van) zijn eigen drifts en extractors. Er zijn ook wel universele extractor sets te koop voor €30-40 via Aliexpress, maar dan is de passing ook een beetje behelpen. Voor incidenteel gebruik ruim afdoende, maar niet voor een perfectionist.
In deze topics (
1 en
2) heb ik mijn aankoop/ervaringen wel een keer gedeeld.
Voor DT Swiss heb je dus o.a. de drifts en pullers nodig voor 6802 (2x voorwiel) en 6902 (2x achterwiel en 2x body) nodig. Daarmee is het een van de simpelere configuraties. Voor mijn Zipp wielen heb ik daar nog losse drifts en pullers bijbesteld en mocht ik ooit een andere wielset met andere naven kopen, dan hoef je dus alleen de drift los te bestellen (maar ik zou dan al snel weer voor DT 240/350 kiezen). Let ook op met eventuele "overaxle" drifts als je een lager moet monteren als de as er al in zit. Dit verschilt een beetje per naaftype en weet ik zo snel even niet meer uit mijn hoofd.
Eenmaal het juiste gereedschap in huis is het een fluitje van een cent.