Mechanische schakel kabel breekt snel
-
qamerlynck
- Forum-lid
Ik heb een canyon aerroad disc, waarmee ik vorig jaar ongeveer een 17000 km mee heb gereden. Nu zit ik met het probleem dat na 6 maanden of minder, de schakel kabel steeds stuk begint te gaan vanbinenn in de shifter.
Ik heb al jarenlange ervaring met kabels vervangen en normaal hoeft dat bij mij ook maar 1 keer in een jaar of zelfs langer.
Ik doe ook iedere keer speciaal vet aan de kabel zodat hij goed kan glijden door zijn buisje en door de shifter.
Weet iemand hoe het komt dat de kabel zo snel stuk gaat?
Ik heb al jarenlange ervaring met kabels vervangen en normaal hoeft dat bij mij ook maar 1 keer in een jaar of zelfs langer.
Ik doe ook iedere keer speciaal vet aan de kabel zodat hij goed kan glijden door zijn buisje en door de shifter.
Weet iemand hoe het komt dat de kabel zo snel stuk gaat?
Nooit gehoord. Altijd droog monteren! Of dat vet de oorzaak is: geen idee, maar aan te raden is dat niet. Derailleurkabels gaan 5-10 jaar mee.
-
qamerlynck
- Forum-lid
Hierbij foto's van de shifter. Je ziet dat de kabel in de shifter een scherpe bocht maakt, hier is ook het punt waar hij altijd breekt. Ik heb ook een foto toegevoegd waar je de cable grease van shimano ziet. Het is speciaal gemaakt voor dit soort toepassingen.
En je ziet duidelijk dat de kabel stuk aan het gaan is en natuurlijk dat hij vuil is ook
Als ik hem vernieuw, dan zal ik de shifter volledig uitkuisen.
En je ziet duidelijk dat de kabel stuk aan het gaan is en natuurlijk dat hij vuil is ook
Als ik hem vernieuw, dan zal ik de shifter volledig uitkuisen.
Het zou zo maar kunnen dat de binnenkabel als die verder de buitenkabel in gaat langs een braampje gaat en daar beschadigd raakt. In het 'gootje' waar de binnenkabel in ligt, ligt deze in principe stil en verschuift deze niet; daar kan deze dus niet beschadigd van raken.
En wat dat vet betreft: de tegenwoordige kabels zijn meestal voorzien van een teflon liner (buitenkabel) of tefloncoating (binnenkabel) die voor minimale wrijving zorgen. Olie en vet make dat niet beter, zelfs slechter daar die stof en andere meuk aantrekken en in de buitenkabel doen verdwijnen.
Misschien is het een potje van je grootvader gekregen?
En wat dat vet betreft: de tegenwoordige kabels zijn meestal voorzien van een teflon liner (buitenkabel) of tefloncoating (binnenkabel) die voor minimale wrijving zorgen. Olie en vet make dat niet beter, zelfs slechter daar die stof en andere meuk aantrekken en in de buitenkabel doen verdwijnen.
Misschien is het een potje van je grootvader gekregen?
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
Huh, vreemd inderdaad. Nog nooit gehoord/gelezen dat een derailleurkabel breekt (behalve dan als het 10+ oud is en stokverroest misschien). Zoals @martinbo al aangeeft ligt de kabel daar in principe ook stil, dus het lijkt mij ook dat er iets anders aan de hand is. Of op één of andere manier toch verkeerd gemonteerd, of een shifter die inderdaad niet helemaal 100% is.
Binnenste kabels breken/scheuren/bramen/rekken in principe niet. Het is de buitenkabel huls of die slijt waardoor een derailleur niet meer lekker schakelt en de kabel vervangen dient te worden. Het vet is alleen bedoelt zodat er geen vuil bij komt of de kabel gaat roesten/oxideren.
Binnenste kabels breken/scheuren/bramen/rekken in principe niet. Het is de buitenkabel huls of die slijt waardoor een derailleur niet meer lekker schakelt en de kabel vervangen dient te worden. Het vet is alleen bedoelt zodat er geen vuil bij komt of de kabel gaat roesten/oxideren.
Ik heb net ook een kabelbreuk op die plek gehad, is wel een zwak punt. Dingen om voor op te letten: niet alle schakelkabels zijn even soepel, de vervangkabel van Shimano die ik gebruikt heb (“Schaltzug Edelstahl”) was veel soepeler dan de originele 105-kabel. En je moet voorzichtig zijn bij montage: als je een lus hebt tussen de shifter en de ingang van de buitenkabel kan je dat niet effe oplossen door de binnenkabel strak te trekken want dan beschadig je de kabel.
-
Deleted_User
- Forum-lid
-
qamerlynck
- Forum-lid
Als je schakelt zie je daar de schakelkabel wel effectief bewegen hoorypuh schreef: ↑03 feb 2021 10:32 Huh, vreemd inderdaad. Nog nooit gehoord/gelezen dat een derailleurkabel breekt (behalve dan als het 10+ oud is en stokverroest misschien). Zoals @martinbo al aangeeft ligt de kabel daar in principe ook stil, dus het lijkt mij ook dat er iets anders aan de hand is. Of op één of andere manier toch verkeerd gemonteerd, of een shifter die inderdaad niet helemaal 100% is.
Ik denk dat ypuh bedoelt dat de kabel in een gootje ligt wat heen en weer schuift. Er zou dus niet iets langs de kabel daar moeten gaan.
Maar ik heb hetzelfde probleem. 2 binnenkabels zijn afgelopen jaren afgebroken/gerafeld aan het begin. Het is dan een heel gepiel om dat eruit te krijgen.
Je kan ook niet goed zien wat er allemaal gebeurd. Het kapje op de foto's hier boven laten de kabel pas zien na 3 cm, terwijl die van mij daarvoor al gebroken was. Daarvoor moet je een ander kapje (zie pagina 23 van https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-ST0002-05-DUT.pdf) weghalen. Omdat het toen weer vroor en ik al koude vingers had heb ik niet goed gekeken of er iets te zien is waardoor de kabel zo snel rafelt, maar ga dat van de zomer wel weer eens doen.