Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Het ideale gravel crankstel voor de lage landen

pryt
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jul 2009 02:24

pryt 23 jan 2021 15:31

Ik gebruik mijn crossfiets/gravelfiets voor Zwift, de winterse veldtoertochten (blubber, duinen, bossen) én voor de winterse wegritten. (Eigenlijk zet ik in september mijn zomerfiets weg en verruil ik hem voor mijn Gravel bike). Die is inmiddels drie jaar oud en kwam destijds met een 46/36-crankstel. En ergens dit voorjaar zou ik toch minstens de tandbladen moeten vervangen.

Ik twijfel nu (in alle richtingen) over een upgrade/update. Op Zwift mis ik een héél klein beetje wel een zwaardere versnelling. Tijdens (mtb-)ritjes of (mtb-)toertochten vind ik die 36 zalig. Hier in Vlaanderen (of in Nederland) lukt me daar alles mee dat ik wil.

Ik zie vier opties (in volgorde dat ik ze alvast overweeg):
* (105) 50/34: iets meer marge op de weg en op Zwift. De estheet in mij vindt het jammer dat het dan een 105 crank zou zijn (en ik weet ook niet hoe graag die van blubber zal houden). Ik zou anderzijds mooi 150 gram besparen tov. mijn huidige crank :lol:
*46/36 behouden: ik vind vooral de relatief beperkte sprong vooraan wel prettig.
* (GRX) 48/31: die 31 lijkt me véél te licht. Ben je daar uberhaupt iets mee in onze streek?
* (GRX) 42: Ik zou héél graag voor 1x gaan. De kost is ook relatief beperkt (en met 11-34 zou ik ook vrijwel de lichtste versnelling van mijn 36X30 benaderen). Maar ik vrees nog meer dat Zwift of wegritten zouden frustreren. Stiekem zou ik dit wel het liefste doen.

Zijn er hier nog mensen die een zelfde denkoefening gedaan hebben? Welke crank kozen jullie? Iemand spijt van zijn keuze voor 1x (en pakweg Zwift of snellere wegritten)?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 jan 2021 17:38

Mijn vorige cyclocrosser, Speci Crux, had een 46/36 crankstel, mijn huidige Scott Addict CX/gravel een 50/34 crankstel.
Beide prima verzetten voor wat ik er mee rij.
Ben afgelopen zomer met de Scott Addict in Italie geweest en de bergen beklommen met 50/34.
Beide configuraties zijn prima voor dagelijks gebruik over de weg en gravelpaden.
Je zou nog kunnen opteren voor een 50/34 en de 34 vervangen voor een 36, dan heb je het zwaardere verzet op de Zwift en de 36 die je zo zalig vindt.
Die configuratie heb ik op mijn Foil gehad, 50/36 Ultegra, en dat schakelde probleemloos!
Nu op m'n Foil de 50/34 van Sram Etap.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1541
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 23 jan 2021 20:01

Op mijn Cube Nuroad zit een 46/30. Ik rijd (Brabantse wal) altijd op mijn 46 buitenblad.
En ik rijd echt niet hard en ben ook al wat ouder. Daarom verwondert het mij dat je veel op binnenblad 36 rijdt.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 23 jan 2021 20:11

Waarom gebruik je je zomerfiets niet voor Zwift? Probleem opgelost!
o'7o

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6378
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 jan 2021 20:32

Voor zwift maakt het niets uit..

De trainer difficulty bepaald hoeveel versnellingen je nodig gaat hebben. Dus als je niet uit komt met die 1x montage, dan kan je de trainer difficulty omlaag zetten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1689
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 23 jan 2021 21:05

MarkVeenstra schreef: 23 jan 2021 20:32 Voor zwift maakt het niets uit..

De trainer difficulty bepaald hoeveel versnellingen je nodig gaat hebben. Dus als je niet uit komt met die 1x montage, dan kan je de trainer difficulty omlaag zetten.
De hoogte versnelling blijft toch gewoon de, in dit geval 42x11?
TD wordt wordt toch pas interessant bergop?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15018
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jan 2021 20:19

Nee, ik reed met 50% td 95km/h met 50/12

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6378
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 jan 2021 20:31

Wat ik er van gelezen en begrepen heb. Maakt een lage td bergop uit in aantal versnellingen dat je nodig hebt. En bergaf onrealistisch vermogen kunt blijven toevoegen. Waar je in werkelijkheid 10% omlaag al vrij snel uitgetrapt bent, krijg je in zwift maar 5% voor 't gevoel mee. En zet je de td bijv op halverwege, dan is het nog maar 2.5%, en daarop kan je veel langer meetrappen, en dus vermogen toevoegen aan je snelheid zeg maar.

Maar, dan zou dat op 0%,vlakke weg, feitelijk geheel wegvallen. Vlak is vlak. Dus dan zou je met 42x11 en jouw maximale cadans eens je snelheid moeten uitrekenen die je dan trapt. Kijken of dat voldoende is voor zwift. Op zich moet je een heel eind kunnen komen richting 40 a 45 km/u.. En zelfs in races en group rides gaat 't niet vaak (die korte ervaring die ik heb), op het vlakke zo hard als dat.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie