Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

stockie
Forum-lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 10 jan 2021 09:26

Los van ieders mening en niet-wetenschappelijk onderbouwde bevindingen wil ik enkele resultaten van het zerofrictioncycling onderzoek samenvatten. Het is namelijk vrij logisch waarom (hot) wax de levensduur en prestaties van een ketting verbetert:

De smering moet IN de schakels gebeuren. Olie kruipt daar het beste in, maar is ook kleverig. Dus elk zandkorreltje of stofje blijft, ook bij droog weer, in de schakel kleven. Daar zorgt dit voor frictie en slijtage. Opnieuw oliën zorgt er niet voor dat het vuil wegspoelt, maar zorgt er hoogstens voor dat het slijten zonder geknars verloopt.

Een wax is droog en veel minder kleverig. Dus bovenstaande komt veel minder voor waardoor slijtage en weerstand van de ketting lager is.
Wax in een flesje is echter voorzien van een drager om hem vloeibaar te krijgen. De wax moet immers tot in het binnenste van de schakel geraken. Hoe vloeibaarder, hoe makkelijker dit gaat, maar hoe meer drager er nodig is en er blijft dus effectief minder smeermiddel per druppel over. Squirt heeft bv zeer slechte resultaten in de eerste 1000km omdat die nog niet tot binnenin is kunnen doordringen.
Nadeel van sommige vloeibare waxen is dat ze in water opgelost zijn. Bij regenweer lossen ze dus ook weer makkelijk op en spoelen ze uit.

Hot wax is perfect vloeibaar zonder dragers en geraakt dus net als olie makkelijk tot in de schakel en blijft daar tot die weggesleten is.

Bij iedere nieuwe wax beurt wordt alles weer vloeibaar waardoor de hele schakel wordt gespoeld en dus ook alle vuiligheid uit de schakel verdwijnt. De slijtage en frictie wordt herleidt tot bijna niets en je ketting is na iedere beurt weer 100% perfect proper..

Voor iedere wax, teflonspray, vloeibare wax,... geldt: ontvet je ketting helemaal voor de eerste applicatie! Dat plakkerig fabrieksvet moet immers uit die schakels, want in dat moeilijk oplosbaar goedje blijft juist elk vuiltje zitten en verhindert je smeermiddel om tot binnenin door te dringen.

En dat is kort samenvat waarom hot wax superieur is aan olie of vloeibare wax. Of het je de moeite waard is, dat moet je zelf uitmaken.
Stockie

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 10016
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 jan 2021 09:37

Duidelijk verhaal,maar je moet de ketting schoonmaken na iedere zand/regenrit,zonder de smering in de schakels aan te tasten blijft een kunst.Cassette,derriewieltjes en de voorbladen horen er ook bij.Tot nu toe heb ik goede ervaring met lampenolie in een kettingreiniger om tussen de schakels de vuiligheid er snel uit te krijgen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Boslim
Forum-lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 10 jan 2021 09:58

nijkie schreef: 10 jan 2021 09:37 Duidelijk verhaal,maar je moet de ketting schoonmaken na iedere zand/regenrit,zonder de smering in de schakels aan te tasten blijft een kunst.Cassette,derriewieltjes en de voorbladen horen er ook bij.Tot nu toe heb ik goede ervaring met lampenolie in een kettingreiniger om tussen de schakels de vuiligheid er snel uit te krijgen.
Maar dat doe je na waxen dus juist niet...elke keer schoonmaken, want als het goed is, zit je ketting, van binnen, vol met wax. Zaak is de ketting lang genoeg in de hete wax te laten totdat alle lucht is verdwenen. Ik rijd inmiddels 3000km, over modderige weggetjes, zonder de ketting te reinigen....geen gekraak oid.....enkel met een zachte waterstraal afspoelen...

buddo
Forum-lid
Berichten: 2004
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 10 jan 2021 10:16

wasbeer2006 schreef: 08 jan 2021 10:55 ... maar de beste blijven tot nu toe voor mij shimano PTFE en Morgan blue race olie.
Eens. Die Morgan Blue is en blijft mijn favoriet, voor race en mtb in alle delen van het jaar. Op de mtb natuurlijk wel elke keer druppelen na een afspuitbeurt, maar dan nog doe je extreem lang met zo'n flesje.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 10 jan 2021 10:22

Bedankt Stockie voor je uitvoerige uitleg.

Voor mij is het de moeite toch echt niet waard.

stockie
Forum-lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 10 jan 2021 11:53

nijkie schreef: 10 jan 2021 09:37 Duidelijk verhaal,maar je moet de ketting schoonmaken na iedere zand/regenrit,zonder de smering in de schakels aan te tasten blijft een kunst.Cassette,derriewieltjes en de voorbladen horen er ook bij.Tot nu toe heb ik goede ervaring met lampenolie in een kettingreiniger om tussen de schakels de vuiligheid er snel uit te krijgen.
Waarom moet je de ketting reinigen na elke zand of regenrit? In de wax aan de buitenzijde blijft niet veel kleven, dat borstel je er gewoon af of het valt er tijdens vetvrije
Tussenuit. En voor slijtage van de cassette of voorbladen hoeft het ook niet. De relatieve verplaatsing tussen ketting en tandwielen is immers nul. De slijtage start pas wanneer vuil in de schakels de pinnen uitslijt. Hierdoor word t de afstand tussen de schakels langer, komt deze niet meer overeen met de afstand van de tandwielen, en gaan deze slijten.
Stockie

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1286
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 10 jan 2021 12:28

Ik heb een tijdje terug ook eens een potje Squirt aangeschaft, na jaren met gewone olie gesmeerd te hebben.
Het bevalt eigenlijk wel goed, ketting is zeker bij vuil en nat wegdek veel stiller.
Vuiligheid blijft veel minder kleven en doet aldus je ketting ook niet zo kraken.
De ketting is ook makkelijker schoon te houden.

Ik weet niet of het veel voordelen biedt qua slijtage, daarvoor gebruik ik het nog niet lang genoeg.
Maar al bij al vind ik het zeker beter dan de gewone kettingolie, vooral dan bij slechte weersomstandigheden.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15024
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jan 2021 13:32

Op de MTb gebruikte ik het ook wel op zandbanen, de ketting leefde niet veel langer, maar de de redelijk zachte XX bladen gingen wel echt langer mee, dat scheelde wel een factor 2. In slecht weer ging zo'n blad soms maar 2500km mee.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 10 jan 2021 14:01

stockie schreef: 10 jan 2021 11:53
nijkie schreef: 10 jan 2021 09:37 Duidelijk verhaal,maar je moet de ketting schoonmaken na iedere zand/regenrit,zonder de smering in de schakels aan te tasten blijft een kunst.Cassette,derriewieltjes en de voorbladen horen er ook bij.Tot nu toe heb ik goede ervaring met lampenolie in een kettingreiniger om tussen de schakels de vuiligheid er snel uit te krijgen.
Waarom moet je de ketting reinigen na elke zand of regenrit? In de wax aan de buitenzijde blijft niet veel kleven, dat borstel je er gewoon af of het valt er tijdens vetvrije
Tussenuit. En voor slijtage van de cassette of voorbladen hoeft het ook niet. De relatieve verplaatsing tussen ketting en tandwielen is immers nul. De slijtage start pas wanneer vuil in de schakels de pinnen uitslijt. Hierdoor word t de afstand tussen de schakels langer, komt deze niet meer overeen met de afstand van de tandwielen, en gaan deze slijten.
Slijtage vindt zeker plaats aan de buitenzijde van de schakels als er zandkorrels tussen ketting en tandwiel/kettingblad zit. Dat kun je niet wegredeneren.
Binnenin zit ook olie of teflon (ptfe) in de schakels. Cyclon adviseert daarom ook om (uiterlijk) de avond tevoren te smeren. De volgende ochtend is het vluchtige oplosmiddel verdwenen en dat helpt echt gigantisch in de kleverigheid en het plakken van vuil. Altijd doen dus.

Ja, en de werking van smeltvet is gelijk aan de toepassing van olie in de schakels. Hygroscopische werking zorgt dat de olie in de schakels trekt. Vooraf reinigen is dus altijd nodig, niet alleen bij smeltvet.
ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15024
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jan 2021 14:13

smeren moet je altijd proberen een dag vooraf te doen en dan voor vertrek een droge doek erlangs voor het overtollige olie, dat doe ik na elke rit ook als ik niet smeer.

Onderweg bijsmeren deed ik alleen met de MTB in extreme omstandigheden, deed omdat ik dan gewoon niet meer ga :-)

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1568
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 10 jan 2021 21:53

borgmonster schreef: 10 jan 2021 14:01 Hygroscopische werking zorgt dat de olie in de schakels trekt. Vooraf reinigen is dus altijd nodig, niet alleen bij smeltvet.
Ik neem aan dat je probeert aan te geven dat door de kleine speling tussen de asjes en de bussen de oile/vloeibare wax naar binnen trekt. Volgens mij is dat een soort van capillaire werking toch?
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 11 jan 2021 15:16

MarcFaFo schreef: 10 jan 2021 21:53
borgmonster schreef: 10 jan 2021 14:01 Hygroscopische werking zorgt dat de olie in de schakels trekt. Vooraf reinigen is dus altijd nodig, niet alleen bij smeltvet.
Ik neem aan dat je probeert aan te geven dat door de kleine speling tussen de asjes en de bussen de oile/vloeibare wax naar binnen trekt. Volgens mij is dat een soort van capillaire werking toch?
Capillaire werking inderdaad :like:

*zich in een hoekje schamen gaat* :cry:
ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF

Plaats reactie