RVV schreef: ↑21 dec 2020 10:58
Dat er een tekort aan hoogwaardig gekwalificeerd IC personeel is dan wil ik dat best aannemen.
Er is niet enkel een te kort aan IC personeel, we hebben in Nederland een algeheel te kort aan verpleegkundige, van verzorgingshuizen tot ziekenhuizen.
Maar we hebben het nu over een uitzonderlijke situatie. Spreek maar gerust van een oorlogssituatie. Wat doe je in een oorlog? Juist ja dan mobiliseer je mensen en je schikt je naar de mogelijkheden. En daar bedoel ik niet mee dat Anita 3 hoog in de Bijlmer morgen zich moet aanmelden als IC verpleegkundige.
Oorlog? Omdat jij een mondkapje op moet in de supermarkt en een paar maanden wat minder bewegingsvrijheid heb? Oorlog is er in Jemen, niet in de Groningse polder.
Iedereen die dat kan moet opschalen in de zorgketen. En dan maar tijdelijks iets minder zich aan de regels van de opleidingen en kwalificaties houden. Nood breek wet.
Want die regels dienen voor niets? Overigens heeft de inspectie een aantal regels direct versoepeld in de 1e golf zodat personeel flexibeler in te zetten is.
Aan de onderkant bij echt simpele verpleegkundige taken in de zorg kun je mensen zoals Anita inschakelen die kunnen broodjes smeren en mensen verschonen. En dit bedoel ik niet denigrerend want dit zijn belangrijke taken.
Jij denkt dat verpleegkundige de taak 'broodjes smeren' hebben? Jouw boterham in het ziekenhuis zal enkel in het geval van uitzondering door een verpleegkundige gesmeerd worden, dat is namelijk het werk van een voedingsassistent, die is daar voor opgeleid en dan bedoel ik niet boterhammen smeren.
Corona gaat NOOIT meer weg die ziekenhuizen en de mensen hebben we dus altijd nodig. Nu is ook de noodzaak bewezen dat we op zorg niveau dit soort pandemieën moeten aankunnen.
Net als de Spaanse griep, Mexicaanse griep, SARS en MERS? Lijkt mij dat jij niet de kwalificaties hebt om hier iets zinnigs over te zeggen.
Dus nu is het moment om ons land toekomst bestendig te maken op dit vlak.
En dan zeuren we in 2022 niet en masse dat de zorgpremie te hoog is?