Ik heb er nu een kleine 2000 km op zitten met mijn Grand Canyon AL 9.0 SLX mountainbike. Bijna volledig XT afgemonteerd, op de SLX remmen na.
Ik onderhoud de onderdelen goed. De ketting was na ca. 1200 km voor 75% versleten en heb ik toen vervangen.
Vandaag tijdens het schoonmaken kwam ik erachter dat de grootste krans van de cassette (11-42T) wel heel bijzondere slijtage vertoond. Een aantal tanden lijkt volledig afgebroken te zijn. De overige kransjes van de cassette zien er nog prima uit.
Is er iemand die dit herkend? En weer waar dit aan kan liggen? Zie ook de foto.
Shimano XT M8000 cassette slijtage
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5724
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Grootste tandwiel is aluminium. Dus die krans is zwakker dan de stalen kransen. Dat moet je toch gehoord/gevoeld hebben.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Het enige wat ik kan bedenken om zoiets voor elkaar te krijgen is groot-groot (voor en achter) rijden, de ketting daarmee op maximale spanning zetten en tot het uiterste uitrekken en dan flink kracht zetten. Maar dat is puur intuïtief.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5724
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Nee er mist een complete tand ( naast de tekst 118 op t grootste tandwiel ). De tand die in de schakelhulp zit mist ook het topje en hoort eruit te zien als degene 1 lager. De abnormale slijtsporen die jakkel bedoelt zijn waarschijnlijk de verticale groeven links in de foto op te tanden net na de schakelhulp tand.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Klopt, dat bedoel ik. Hieronder een ingezoomde versie.thestudent schreef: ↑10 dec 2020 14:04 Nee er mist een complete tand ( naast de tekst 118 op t grootste tandwiel ). De tand die in de schakelhulp zit mist ook het topje en hoort eruit te zien als degene 1 lager. De abnormale slijtsporen die jakkel bedoelt zijn waarschijnlijk de verticale groeven links in de foto op te tanden net na de schakelhulp tand.
Ik heb dus niets gemerkt tijdens het fietsen. Zou ook zomaar kunnen dat ik hier al een maand of wat mee rond fiets
Denk dat mijn volgende cassette een 11 speed 11-42T M5100 Deore wordt in plaats van de XT M8000. Waar bij de M8000 de grootste krans/spider van alu is, is de M5100 volledig van staal. Lijkt mij toch slijtvaster en die 50 gram kan ik op de MTB wel hebben
