Het grote domme vragen / MTB-beginner
- ridefreeordie
- Forum-lid
Haha, ja dat zal het zijn. Shimano en SRAM hebben zich nog niet gerealiseerd dat in de lage landen ook op MTB's wordt gefietst. Wellicht is de Nederlandse markt ook te klein om met 11-32 12s cassettes te komen.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Vandaag Amerongen, Leersum en Hoge Ginkel gereden op alleen het middenblad (30T). Achter een 11-36 cassette. Kwam hier nergens mee in de problemen, grootste kransje zelfs niet gebruikt...
SRAM heeft 12-speed wegcassettes hoor. Een 34 vooraan met een 10-28 of 10-33 cassette lijkt me ideaal in onze platte landen.ridefreeordie schreef: ↑06 nov 2020 17:17 Haha, ja dat zal het zijn. Shimano en SRAM hebben zich nog niet gerealiseerd dat in de lage landen ook op MTB's wordt gefietst. Wellicht is de Nederlandse markt ook te klein om met 11-32 12s cassettes te komen.
Het is nu enkel nog wachten op Shimano wanneer ze met 12-speed wegcassettes op de markt komen. De geruchten gaan dat Dura Ace volgend jaar met 12-speed komt.
Ik kan de Sunrace 12v cassettes (11-50t) uit eigen ervaring adviseren: lichter, stijver en goedkoper dan zowel SRAM als Shimano (11v dan wel).
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Als ik mtb rijd ik die ook altijd. Totaal 37km aan elkaar toch? Hele mooie baan
Met dat verzet gaat het prima, in sommige afdalingen misschien net wat te kort als je echt gas gaat geven, maar dat scheelt ook maar heel weinig.
Hoe bevalt het mtb,en over het algemeen?
Die route is 41 km. dus je zat aardig in buurt. Eventueel kun je Rhenen er ook nog aan vastknopen, dan kom je op 55 km.
Afijn hoe het bevalt. Eigenlijk heel goed. Zo maar wat bevindingen....
- Ik ben nog een vrij waardeloze piloot. Ben gewend heel veel met mijn lijf te sturen, maar bij een MTB moet je ook echt het stuur het werk laten doen. Het gaat wel steeds beter, al ben ik al een keer met mijn been tegen het stuur aan geklapt, paar keer uit mijn pedaal geschoten, enz.
- Ik ben al na 2 ritten heengestapt over mijn afkeer tegen drinkrugzakken. Simpel model van Decathlon gekocht. Wil na 1 rit al niet meer anders, want drinken uit en bidon op trails is lastig. Dus ben heel trots op mezelf dat ik niet zo eigenwijs ben geweest
- Conditioneel is het totaal anders dan op de weg rijden. Het is één grote intervaltraining. Wat dat betreft dus een goede prikkel en zeker voor mij als iemand die zich in 15 jaar traag getraind heeft op de weg (zoals Dumoulin het mooi verwoordde).
- Het MTB-wereldje is een wereldje op zich. Dat is op de parkeerplaats goed te zien. Enerzijds de typische MTB-mannen en vrouwen die waarschijnlijk niet of nauwelijks op de weg rijden. Herkenbaar aan de baggy, drinkrugzak, lange handschoenen, vaak korte broek, soms met flats en met een helm met een klep. Anderzijds de wielrenners-die-ook-wel-eens-MTB'en (waaronder ikzelf). Meestal met een hardtail (ik ben met mijn fully echt een uitzondering), lycra wielerkleding, vaak geen rugzak.
- Je moet je aandacht er continu bij houden op de trails.
- MTB-routes in het weekend moet je niet willen, of je moet heel vroeg gaan.
- MTB-routes na regen moet je niet willen, is geen kloten aan en je fiets wordt er verschrikkelijk goor van. Bovendien rijd je alles kapot.
- 2 - 2,5 uur MTB vind ik genoeg. Dan ben ik er wel klaar mee.
- Fietsend naar de trails of kleine stukje met de auto? Beide geprobeerd, geef sterk de voorkeur aan de optie auto. Met de MTB op de weg rijden is weinig aan IMHO.
Al bij al vind ik het heel leuk om weer beginner te zijn. Alles is nieuw voor me, al is conditie natuurlijk het probleem niet
Afijn hoe het bevalt. Eigenlijk heel goed. Zo maar wat bevindingen....
- Ik ben nog een vrij waardeloze piloot. Ben gewend heel veel met mijn lijf te sturen, maar bij een MTB moet je ook echt het stuur het werk laten doen. Het gaat wel steeds beter, al ben ik al een keer met mijn been tegen het stuur aan geklapt, paar keer uit mijn pedaal geschoten, enz.
- Ik ben al na 2 ritten heengestapt over mijn afkeer tegen drinkrugzakken. Simpel model van Decathlon gekocht. Wil na 1 rit al niet meer anders, want drinken uit en bidon op trails is lastig. Dus ben heel trots op mezelf dat ik niet zo eigenwijs ben geweest
- Conditioneel is het totaal anders dan op de weg rijden. Het is één grote intervaltraining. Wat dat betreft dus een goede prikkel en zeker voor mij als iemand die zich in 15 jaar traag getraind heeft op de weg (zoals Dumoulin het mooi verwoordde).
- Het MTB-wereldje is een wereldje op zich. Dat is op de parkeerplaats goed te zien. Enerzijds de typische MTB-mannen en vrouwen die waarschijnlijk niet of nauwelijks op de weg rijden. Herkenbaar aan de baggy, drinkrugzak, lange handschoenen, vaak korte broek, soms met flats en met een helm met een klep. Anderzijds de wielrenners-die-ook-wel-eens-MTB'en (waaronder ikzelf). Meestal met een hardtail (ik ben met mijn fully echt een uitzondering), lycra wielerkleding, vaak geen rugzak.
- Je moet je aandacht er continu bij houden op de trails.
- MTB-routes in het weekend moet je niet willen, of je moet heel vroeg gaan.
- MTB-routes na regen moet je niet willen, is geen kloten aan en je fiets wordt er verschrikkelijk goor van. Bovendien rijd je alles kapot.
- 2 - 2,5 uur MTB vind ik genoeg. Dan ben ik er wel klaar mee.
- Fietsend naar de trails of kleine stukje met de auto? Beide geprobeerd, geef sterk de voorkeur aan de optie auto. Met de MTB op de weg rijden is weinig aan IMHO.
Al bij al vind ik het heel leuk om weer beginner te zijn. Alles is nieuw voor me, al is conditie natuurlijk het probleem niet
Laatst gewijzigd door havana op 07 nov 2020 09:35, 2 keer totaal gewijzigd.
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Contact
Mooie bijdrage je laatste post
Meeste wat je aangeeft kan ik 100% onderschrijven.
Ik zou zeggen: Welkom en vooraf genieten maar. Scheelt dat de UHR een heerlijke “speeltuin” is.
Mbt originele vraag: Ik ging 4 jaar terug ook van 3x10 naar 1x12 en moet zeggen dat dat prima bevalt. Zat allemaal bij de fiets inbegrepen. SRAM 1x12 is top, alleen zo’n 50’er zou minder kunnen maar die maakt SRAM niet. Levensduur is top, want heb er nu 10.000 km opzitten en draait nog steeds goed. (2 kettingen dat wel).
Verder mbt bidons of camelback: Ik zou het wel bij bidons, want wil niks op mijn rug hebben. Is soms even uitkienen waar je moet drinken maar is ook uit te komen.
Ik zou zeggen: Welkom en vooraf genieten maar. Scheelt dat de UHR een heerlijke “speeltuin” is.
Mbt originele vraag: Ik ging 4 jaar terug ook van 3x10 naar 1x12 en moet zeggen dat dat prima bevalt. Zat allemaal bij de fiets inbegrepen. SRAM 1x12 is top, alleen zo’n 50’er zou minder kunnen maar die maakt SRAM niet. Levensduur is top, want heb er nu 10.000 km opzitten en draait nog steeds goed. (2 kettingen dat wel).
Verder mbt bidons of camelback: Ik zou het wel bij bidons, want wil niks op mijn rug hebben. Is soms even uitkienen waar je moet drinken maar is ook uit te komen.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
Op mijn frame past maar 1 bidon dat is wel onhandig als je iets langer gaat fietsen..
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Leuk havana, ik ben 25 jaar geleden gestart op de MTB en 12 jaar geleden op de racer. Vandaar mijn soms afwijkende mening hier 
Het is echt anders, het gaat je op de weg ook helpen. Toen ik 12 jaar geleden voor het eerst op de racer begaf had ik een beetje hetzelfde maar dan omgekeerd.
Ik zeg het ook wel eens in trainings topics pak 1x per week de mtb, een keer de race alleen en een groep en je training is compleet.
Nog een aanvulling met 30 graden en meer vind ik het niet leuk echt te warm, terwijl dat op de race best kan.
Het is echt anders, het gaat je op de weg ook helpen. Toen ik 12 jaar geleden voor het eerst op de racer begaf had ik een beetje hetzelfde maar dan omgekeerd.
Ik zeg het ook wel eens in trainings topics pak 1x per week de mtb, een keer de race alleen en een groep en je training is compleet.
Nog een aanvulling met 30 graden en meer vind ik het niet leuk echt te warm, terwijl dat op de race best kan.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC