Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Quickrelease kwaliteit verschil?

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 06 nov 2020 10:58

Je moet ook de vorm van je achterpad meenemen in je beslissingen. Heb je een verticale pad dan is de benodigde klemkracht een stuk lager dan bij een ouderwetse horizontale pad. Combineer je een moderne lichtgewicht quickrelease met horizontale padden en zet je er dan veel kracht op dan kan je achterwiel loskomen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 06 nov 2020 11:28

Ik heb die uitleg van een QR en steekas op het MTB eens helemaal onderbouwd gezien met formules.
Dat is niets zou schelen als het maar goed klemt.

Grote van de end caps van de assen is ook belangrijk, die van goedkoper zijn vaak groter dan van de lichtere.

Wat dan weer goed klemmen is, dat is dan wel weer vrij van interpretatie. Veel qr,s hebben kunstof in de klemming dat is dan dus niet goed.

Ik merkte echt wel verschil tussen de lichte tita's en de tita mavic,s. De klemming van de mavics is echt een soort "klik" metalen constructie.

Wat ik iig merk is dat een fiets met steekas gewoon stijver / beter in balans zijn als zonder. Dat het dan ergens anders is de fiets zit maakt me niet uit het is gewoon een constatering. Daarnaast is het net zo licht als de lichtste qr,s

@nuitkor, neem de QR eens mee onderweg en wissel, ga paar keer sprinten voor een keer in een bocht en doe dat ook met de andere qr.

kwbiker
Forum-lid

kwbiker 06 nov 2020 13:44

Ik heb de qr van dt swiss. Je merkt duidelijk dat ze beter klemmen dan de tita spullen. Dit merk je vooral in bochten. De fiets is hierdoor stijver.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 06 nov 2020 13:47

wasbeer2006 schreef: 06 nov 2020 11:28 Ik heb die uitleg van een QR en steekas op het MTB eens helemaal onderbouwd gezien met formules.

Grote van de end caps van de assen is ook belangrijk, die van goedkoper zijn vaak groter dan van de lichtere.

KNIP
:like:
DAT zijn de essentiele punten, snelspanner of steekas doen niet zozeer terzake en het materiaal ook niet, als die dingen correct zijn gedimensioneerd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 06 nov 2020 13:49

wasbeer2006 schreef: 06 nov 2020 11:28 Ik heb die uitleg van een QR en steekas op het MTB eens helemaal onderbouwd gezien met formules.

Wat dan weer goed klemmen is, dat is dan wel weer vrij van interpretatie. Veel qr,s hebben kunstof in de klemming dat is dan dus niet goed.

Ik merkte echt wel verschil tussen de lichte tita's en de tita mavic,s. De klemming van de mavics is echt een soort "klik" metalen constructie.

Wat ik iig merk is dat een fiets met steekas gewoon stijver / beter in balans zijn als zonder. Dat het dan ergens anders is de fiets zit maakt me niet uit het is gewoon een constatering. Daarnaast is het net zo licht als de lichtste qr,s

@nuitkor, neem de QR eens mee onderweg en wissel, ga paar keer sprinten voor een keer in een bocht en doe dat ook met de andere qr.
Ja dat van vast klikken als ware herken ik wel. Mijn lichte QR kraken niet en zitten goed vast, maar ik moet ze erg vast zetten, anders beginnen ze wel te kraken. Het is ook niet echt vast vast zeg maar, een beetje verend vast. Weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 06 nov 2020 13:57

Dat laatste is typisch voor de lage E-modulus van titanium.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 06 nov 2020 14:09

Ik heb nog een setje van Fulcrum liggen, maar het nadeel daarvan is dat het mechanisme zo uitsteekt. Super lelijk:

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 06 nov 2020 16:12

Ik heb ook deze set thuis liggen:
https://nl.aliexpress.com/item/40009703 ... 4c4d0cXDXU

Die sluiten ook met een soort klik. Denk dat vergelijkbaar is met die mavic dingen.

Plaats reactie