Ik koop altijd normale binnenbanden en rij praktisch nooit lek. Dit soort; https://www.mantel.com/schwalbe-sv15-binnenband
Nu overweeg ik de extra light variant van Schwalbe, deze: https://www.mantel.com/schwalbe-sv20-ex ... binnenband
Ze zijn lichter, maar dat heeft in mijn omgeving van NL niet zoveel nut, zo plat als een dubbeltje hier. Hebben deze banden nog meer voordelen, bollen ze beter dan normale biba's of is dat verschil echt te verwaarlozen en loop ik alleen maar meer risico op lek zonder dat ik er wat mee opschiet.
extra light biba
Ik monteer de tegenhanger van Michelin daarvan;
https://www.salden.nl/michelin-aircomp- ... -60mm.html
Ik ben eigenlijk op Michelin biba's overgestapt omdat ik van die losdraaiende ventielkernen bij Schwalbe af wou zijn. Toevallig waren die Aircom Ultralights toen ergens in de aanbieding (en waarom ook niet dan?
).
Ik rij niet meer lek dan voorheen, maar ik merk verder eigenlijk ook totaal geen verschil met de "gewone" butyl binnenbandjes...
https://www.salden.nl/michelin-aircomp- ... -60mm.html
Ik ben eigenlijk op Michelin biba's overgestapt omdat ik van die losdraaiende ventielkernen bij Schwalbe af wou zijn. Toevallig waren die Aircom Ultralights toen ergens in de aanbieding (en waarom ook niet dan?
Ik rij niet meer lek dan voorheen, maar ik merk verder eigenlijk ook totaal geen verschil met de "gewone" butyl binnenbandjes...
-
scottpch
- Forum-lid HC
Je gaat het verschil niet merken met de dikkere versie, alleen in gewicht.
Prima bandjes die SV20, ik heb ze ook altijd gebruikt, nu echter tubeless met latex, als reservebandje doen ze nu dienst.
Bij grotere, dikkere banden zoals op de mtb ga je het verschil wel merken, zeker wanneer je overstapt van bb naar tubeless met latex.
Prima bandjes die SV20, ik heb ze ook altijd gebruikt, nu echter tubeless met latex, als reservebandje doen ze nu dienst.
Bij grotere, dikkere banden zoals op de mtb ga je het verschil wel merken, zeker wanneer je overstapt van bb naar tubeless met latex.
-
FryskBloed
- Forum-lid
Opgevouwen zijn ze een stuk kleiner. Kan handig zijn als je er eentje als reserve meeneemt.
Ik rijd zelden lek, maar tijdens de eerste rit met nieuwe buitenbanden en XX-light reed ik lek. N=1 dus kan gewoon toeval zijn (was na 400km in erg natte omstandigheden). Maar ik rijd nu weer met "gewone" binnenbanden en heb twee XXL mee als reserve.
Ik rijd zelden lek, maar tijdens de eerste rit met nieuwe buitenbanden en XX-light reed ik lek. N=1 dus kan gewoon toeval zijn (was na 400km in erg natte omstandigheden). Maar ik rijd nu weer met "gewone" binnenbanden en heb twee XXL mee als reserve.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Ik heb, voor mijn 60 mm velgen, de Continental Light met 80 mm ventiel.
Ik rij heel zelden lek
Deze binnenbanden hebben een glad ventiel wat ik ook nog eens mooier vind.

Ik rij heel zelden lek
Deze binnenbanden hebben een glad ventiel wat ik ook nog eens mooier vind.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Op wat lagere bandenspanning ga je wel iets merken. Wat mij betreft een soortgelijk verschil als van licht butyl naar latex. Ik rijd altijd met light binnenbanden. De allergoedkoopste gewichtsbesparing.
Anders kan ik de rest van mijn fiets niet meer verantwoorden
Anders kan ik de rest van mijn fiets niet meer verantwoorden
Ik heb deze ook en ben er uitermate tevreden van. Scheelt toch weer wat grammen en ze blijven prima op druk. En niet geheel onbelangrijk - ik heb er nog geen lek mee gereden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Ze hebben bij Schwalbe nu ook een soort Tubolito achtige lichtgewicht biba, de Aerothan. Zou ook beter bestand zijn tegen lek rijden. Wel premium prijsje, maar als je wel voor het gewicht zou gaan valt de de euro per gram nog redelijk mee