Elk nadeel heeft ook zijn voordeel. Er ontstaat een massa tijd, tijde ne rust, die je nuttig kan besteden. Op mijn negentiende moest ik de lessen skippen om Montaigne en de Stoicijnen te lezen. Zouden jonge mensen nu ook misschien moeten doen.hopjes schreef: ↑27 okt 2020 08:08
Zeg dat mijn buurjongen, 19 jaar, student en thuiswonend nu. Alleen online lessen, geen uitjes met vrienden, geen opa-oma bezoek ivm angst. Bijbaantje in horeca geannuleerd ivm corona. Zijn teamsport mag niet. Wintersport en zomervakantie ging niet door. Geen aanleiding dat er op korte termijn dingen veranderen. Als die met 3 vrienden in het park zit dan komt er een boa en zijn ze heel onverantwoordelijk en asociaal bezig. Alles om hem heen ademt verderf, polarisatie, afstandelijkheid en geen uitlaatklep.
Het valt me ook op hoe zwak de jongere generatie met ongewenste omstandigheden omgaat (niet iedereen natuurlijk). De verheerlijking van het oppervlakkige sociale leven lijkt me hier niet vreemd aan. Toen ik nog jong was vertelden mijn ouders vaak over hoe zij op die jonge leeftijd de oorlog doormaakten. Ik durf me haast niet voor te stellen hoe jonge mensen daar nu mee zouden omgaan.