Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 05 okt 2020 21:34

DDX schreef: 04 okt 2020 17:46 Dit weekend maar weer eens 2 ritjes gemaakt op mijn gravelbike na weken (volgens mij 2 maanden) alleen op de racefiets.
Moet meteen weer ff wennen aan de spd pedalen, als in dat voeten best los zitten.
Dat je wat meer heen en weer kan bewegen (links/rechts) dan spd-sl is maar zo, maar soms voel (en hoor) je voeten ook gewoon klapperen op de pedalen.
spd-sl pedalen op de gravelbike ga ik maar niet doen omdat je dan met modder/zand niet meer kan inklikken.
Maar misschien andere pedalen een idee, iemand ervaring met andere opties zoals bijvoorbeeld Crank Brothers ?

Ik heb de m9100 pedalen van shimano trouwens.
Ik rijd al weer lange tijd met look keo pedalen op de gravelbike. Afgelopen weekend onder meer in Zuid Limburg met die vette klei. Nooit problemen met inklinken. Alleen als ik weet dat ik veel moet lopen, dan zet ik er MTB pedalen op.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16379
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 okt 2020 07:27

Ik zweer nog altijd bij Time X Roc. Niet heel subtiel maar wel een goed steunoppervlak. Met goedkope Shimano schoentjes minder last van slapende voeten dan met race pedalen en de stijfste carbon zool. Het verschil met normale Time Atac pedalen en dezelfde Shimano schoenen is nog groter en die vindt ik al een stuk fijner dan SPD. Met Time heb ik toch het gevoel beter vast te zitten zonder in te leveren op de float.
Campagnolo Ultra Dork

mtvanb
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mei 2017 20:29

mtvanb 06 okt 2020 09:48

DDX schreef: 04 okt 2020 17:46 Dit weekend maar weer eens 2 ritjes gemaakt op mijn gravelbike na weken (volgens mij 2 maanden) alleen op de racefiets.
Moet meteen weer ff wennen aan de spd pedalen, als in dat voeten best los zitten.
Dat je wat meer heen en weer kan bewegen (links/rechts) dan spd-sl is maar zo, maar soms voel (en hoor) je voeten ook gewoon klapperen op de pedalen.
spd-sl pedalen op de gravelbike ga ik maar niet doen omdat je dan met modder/zand niet meer kan inklikken.
Maar misschien andere pedalen een idee, iemand ervaring met andere opties zoals bijvoorbeeld Crank Brothers ?

Ik heb de m9100 pedalen van shimano trouwens.
Ik rij op de gravelfiets met Crankbrothers Candy 1 pedalen. Deze hebben een platform dat goed aansluit op de zool van m'n schoenen, het inklikken gaat gemakkelijk en snel en er blijft niet snel modder in zitten.

Wegens een mankement aan m'n wegfiets heb ik met de gravelracer en Candy pedalen afgelopen maanden ook 1500 km op de weg gereden. Dat ging eigenlijk ook prima. Je hebt wel wat meer speling dan de standaard SPD-SL pedalen, maar minder dat bij de Crankbrothers Eggbeater (zonder platform).

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 06 okt 2020 09:50

Hier op de gravel bike de look x-track, altijd heel happy mee, de spd s zitten wel op mn mtb maar ik denk dat het contact kleiner is, float groter en de spd meer klei kan verdragen. Daarom voor mij de x-track op de gravel bike.
Op de mtb spd achter de hand, want flats zitten er standaard op.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16379
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 okt 2020 10:14

Ze hebben bij Time ook de Cyclo serie, meer een racepedaal voor MTB schoenen maar dan heb je wel weer een eenzijdig pedaal.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 06 okt 2020 16:04

TKMP schreef: 06 okt 2020 09:50 Hier op de gravel bike de look x-track, altijd heel happy mee, de spd s zitten wel op mn mtb maar ik denk dat het contact kleiner is, float groter en de spd meer klei kan verdragen. Daarom voor mij de x-track op de gravel bike.
Op de mtb spd achter de hand, want flats zitten er standaard op.
Gebruik je de bijbehorende look-cleats of klik je gewoon in met de shimano cleats? Het lijkt te kunnen, maar bij Rose werd het me afgeraden.

Gebruikersavatar
Soepkop
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 okt 2016 21:33

Gebruikersavatar Soepkop 07 okt 2020 09:16

Door al die verhalen die ik hier lees en al die mooie foto's die ik in fietsbladen zie, ben ik de afgelopen maanden warmer en warmer geworden voor het gravelen. Echter, ik vond de investering in een extra fiets budgetair niet verantwoord. Mijn werkgever geeft echter tot het eind van dit jaar haar medewerkers de gelegenheid om bij de aanschaf van een fiets EUR 1.000 te laten verrekenen met het brutosalaris. Per saldo levert dit een (belasting)voordeel op van circa EUR 500. En toen werd het ineens interessant(er).

De laatste 2 weken heb ik mij verdiept in de aanschaf van een gravelbike. Daarbij uiteraard aangelopen tegen de enorme leveringsproblemen die er zijn en de daarmee gepaard gaande leveringstermijnen.

Het door mij gestelde budget is EUR 1.500 (dat betekent na aftrek van belastingvoordeel een investering van EUR 1.000 - dat kan ik mijzelf (en mijn vrouw) nog verantwoorden). Mijn oog is nu gevallen op de Rondo Ruut AL2 2021 in de kleur Eggplant purple. Ik zoek een beetje een opvallende/coole fiets en daar voldoet hij naar mijn mening ruimschoots aan. Ik vind het gewoon een mooie verschijning. Bijkomend voordeel: ik kan deze over 2 weken al rijden.

Er zijn twee dingen waarover ik bij de Rondo twijfel: 1) hij is voorzien van TRP Spyre remmen - dus semi hydraulisch (bediening geschiedt via een 'gewone' kabel) en 2) hij is voorzien van SRAM APEX 1, dus slechts één voorblad (42T) (in combinatie met 11 - 42 cassette). Alternatieven in deze prijsklasse hebben over het algemeen hydraulische schijfremmen en/of 2 voorbladen.

Ik lees over de TRP remmen wisselende verhalen (zowel positief als negatief) en 1 of 2 voorbladen is denk ik deels afhankelijk van de gebruiksdoeleinden. DIe zijn in mijn geval:
- trainingsfiets in de winter/bij slechtere weerscondities - de Argon18 my2017 kan op de Tacx blijven staan
- het rijden van enkele georganiseerde gravelrides
- opzoeken van gravelpaadjes in mijn woonomgeving (Alphen a/d Rijn, waar het niet dik bezaaid is met gravelpaden)

Hebben jullie any thoughts on de APEX1 aandrijving? Ik rijd op mijn Argon18 nu met 50/34 in combinatie met 11 - 32 cassette. Dus grootste verzet wordt 42 - 11 in plaats van 50 - 11 nu.
En krijg ik spijt van de TRP remmen?

Alternatieven zijn:
- Cannondale Topstone 2 (hydraulisch en Shimano GRX400 2 x 10) EUR 1.599
- Orbea Terra H40 (hydraulisch en Shimano GRX400/GRX600 2 x 10) EUR 1.699

Grootste nadeel van bovenstaande fietsen is de extreem lange levertijd (tot mei volgend jaar!) of een onbekende levertijd. Er zijn natuurlijk genoeg andere opties, maar die hebben dezelfde leveringsproblemen en/of doen mijn hart niet sneller slaan. En ik ben gewoon een beetje verliefd geworden op de Rondo .......
De aanschaf van een Ruut AL1 2x zou alle twijfel wegnemen, maar vergt een extra investering van EUR 400 en dat wil ik er niet aan uitgeven (je moet ergens een grens stellen).

Alvast bedankt voor jullie bespiegelingen!
Orbea Orca M30iLTD PWR 2024
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 07 okt 2020 10:18

Soepkop schreef: 07 okt 2020 09:16 TRP Spyre remmen - dus semi hydraulisch
Wat versta je onder semi-hydraulisch.
Bij mijn weten is de spyre gewoon mechanisch, itt de HY-rd. Die is wel semi-hydraulisch.

Ik vind het helemaal niks, mechanisch.
Niet zo zeer de pure remkracht, maar de druk die je op de remgreep moet zetten is gewoon hoger dan de bediening van een hydraulische remgreep.
Rijd je wat simpele vlakkere rondjes is het prima. Maar in mijn Geval (technischere) zuid-Limburgse afdalingen is het geen pretje, kreeg er pijn van in mijn handen, het langdurig inhouden met hoge kracht.
Maar er zijn zoals je zelf ook hebt ondervonden wel positieve gebruikers.

Zelfde verhaal over 1x. De een zweert bij kleine stapjes, ook op een gravelracer. De andere is er minder van.
Met 42-11 bij 90 omwentelingen rijd je nog steeds 46km/h.
Daarnaast is van belang wat je met de fiets gaat doen. Aks slechtweer fiets op de weg en sporadisch de weg af. Of ga je bewust de off-road stukken opzoeken.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 07 okt 2020 11:56

fred404 schreef: 06 okt 2020 16:04 Gebruik je de bijbehorende look-cleats of klik je gewoon in met de shimano cleats? Het lijkt te kunnen, maar bij Rose werd het me afgeraden.
Ja Ik gebruik de look cleats.
In de spd pedalen voelen ze wat stugger aan, minder makkelijk inklikken.

De spd cleats op look x-track heb ik nog niet gebruikt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27651
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 okt 2020 12:04

Ik rijd met 1x11. Eerst met een 11-32 achter (omdat ik die nog had liggen), maar recentelijk heb ik die vervangen door een 11-28. Ik miste toch een tussenstap bij de 11-32.

Dit in combinatie met een 40T voorblad. In woon zelf op Utrechtse Heuvelrug en zit verzet voldoet prima voor mij. De uiterst korte klimmetjes hier kom ik er eenvoudig mee boven.

Voor het buitenland heb ik er een 11-42 cassette bij. Die voldoet ook prima, ik ben er zelfs de Col du Parpaillon mee opgereden. Met een 11-42 op het vlakke rijden zou ik echt afraden, maar ik zie dat je op een wegfiets nu ook al rijdt met een gatenkaas dus misschien valt het voor jou mee ;)

Als ik het nu nog eens opnieuw zou moeten zou ik denk ik weer voor 1x11 gaan. Ik vind het echt ideaal rijden, je hoeft nooit na te denken bij het schakelen of "achterom te kijken". Het ziet er beter uit, minder afstellen, makkelijker schoonmaken en lichter.

Aangezien ik volgens mij nog nooit 40x11 heb gereden, zou ik misschien zelfs gaan voor een 38T voorblad de volgende keer.

Gebruikersavatar
Soepkop
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 okt 2016 21:33

Gebruikersavatar Soepkop 07 okt 2020 12:35

@T2300: Ik dacht te begrijpen dat de remhoeven van de TRP hydraulisch zijn, maar dat ze bediend worden door een 'normale' kabel. I could be wrong. Je mening over mechanische schijfremmen is in ieder geval duidelijk :D Dank voor je reactie!

@havana: Thanks, waardevolle informatie. Ook ten aanzien van de achtercassette - neem ik mee.
Wat betreft de gatenkaas 11 - 32 waar ik momenteel mee fiets: ja, klopt. De stappen zijn inderdaad groot. Ik loop daar ook steeds vaker tegenaan. Ik fiets 'pas' 4 jaar en ben begonnen op een Triple. Ik had toen nog absoluut geen kaas gegeten van voorbladen, achtercassettes en wat dies meer zij. Wel in 2017 de Giro di KiKa mee gereden en toen heeft het fietsvirus mij definitief gevangen. In 2018 de Argon18 gekocht en langzamerhand doe ik meer en meer ervaring op en verdiep ik mij meer in versnellingen, banden, wielen, etc, etc. Dit jaar had ik voor het eerst dat ik in de Italiaanse Dolomieten dacht: volgende keer een 30 als grootste krans - de 28 was soms net te zwaar, de 32 net te licht. En volgens mij kom ik tegenwoordig met 34 - 30 ook boven :)
Bedankt voor het delen van je ervaringen en de tips :like:
Orbea Orca M30iLTD PWR 2024
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 07 okt 2020 14:09

Soepkop schreef: 07 okt 2020 12:35 @T2300: Ik dacht te begrijpen dat de remhoeven van de TRP hydraulisch zijn, maar dat ze bediend worden door een 'normale' kabel. I could be wrong. Je mening over mechanische schijfremmen is in ieder geval duidelijk :D Dank voor je reactie!
Nee, de spyre niet.

https://trpcycling.com/product/spyre/

Wel de TRP hy-rd. Is kabel bediend met oliegevulde calipers.

https://trpcycling.com/product/hyrd/

Op de ruut zitten eerst genoemde

Plaats reactie